Rémy Soubanère: „Nie chodzi o znalezienie piękna w brzydkiej rzeczywistości“

Francuskie przedmieścia o zmierzchu, rejony przemysłowe i małe uliczki Paryża, czasem rozświetlone jedynie przez neony i okna jeszcze nie pogrążonych we śnie domów. Pomysł na serię „Alphaville” narodził się w skutek dziwnej atmosfery, w jakiej według Soubanère’a skąpany jest dzisiejszy Paryż.

Autor: Julia Kaczorowska

22 Luty 2017
Artykuł na: 2-3 minuty

zdjęcia wykorzystane za zgodą autora

Rémy Soubanère jest francuskim fotografem mieszkającym w Paryżu. Interesują go systemy kontroli społecznej oraz to, jaki mają wpływ na urbanistykę, środowisko i mieszkańców. Większość swoich inspiracji czerpie ze świata filmu, co wyraźnie widać w jego projekcie „Alphaville”.

- Mam czasem poczucie, że wszystko jest tu kontrolowane, obserwowane, nieco mniej żywe. Czasami wydaje mi się jakby rzeczywistość wybiegała daleko w przyszłość przewidzianą w starych, dystopijnych filmach. By oddać temu pewnego rodzaju hołd, nazwałem projekt „Alphaville”. Tak brzmi  tytuł starego filmu noir Jean-Luc Godarda z 1965 roku – wyjaśnia Soubanère.

Przedstawia miasto jako maszynę, w której wszystko kręci się i powtarza nieustannie. Częścią jej trybików są mieszkańcy, zautomatyzowani ludzie. Jedynym sposobem ucieczki jest wyjście poza ramy logicznego myślenia i uświadomienie sobie co sprawia, że człowiek jest człowiekiem; znalezienie czegoś, czego nie można skalkulować: duszy, poezji.

- O tym jest ta seria: nie chodzi mi o znalezienie piękna w brzydkiej rzeczywistości, tylko o pozostanie człowiekiem w tej ogromnej miejskiej maszynie – tłumaczy Soubanère. – Jedna z fotografii przedstawia wielki namiot cyrkowy. Każdego lata, cyrk Zavatta przyjeżdża na ten podmiejski plac i wynurza się z nicości. Ten rok był ostatnim, jako że postanowiono zbudować dla niego stały budynek. Jest późno, robię zdjęcia... Nagle przede mną pojawia się dziecko, jakby ostatni zbieg, uciekinier na tym świecie – wspomina.

Zobacz wszystkie zdjęcia (13)

Mimo fotografowania o późnej porze, fotograf nie wspomaga się statywem. Ceni sobie wygodę w przemieszczaniu się, a zdjęcia wykonuje małym aparatem, korzystając z dwóch obiektywów stałoogniskowych.

Alphaville nie jest ukończoną serią. Soubanère planuje kontynuować fotografowanie miasta przez  najbliższe miesiące, a może nawet lata – ma jeszcze wiele zakamarków do odkrycia.

Więcej zdjęć fotografa: www.remysoubanere.com

Skopiuj link

Autor: Julia Kaczorowska

Studiowała fotografię prasową, reklamową i wydawniczą na Uniwersytecie Warszawskim. Szczególnie bliski jest jej reportaż i dokument, lubi wysłuchiwać ludzkich historii. Uzależniona od podróży i trekkingu w górach.

Komentarze
Więcej w kategorii: Galerie
Czy to najlepsze uliczne zdjęcia roku? Oto finaliści 14. Leica Street Photo
Czy to najlepsze uliczne zdjęcia roku? Oto finaliści 14. Leica Street Photo
Za nami kolejna edycja międzynarodowego konkursu fotografii ulicznej organizowanego przez Leica Gallery Warszawa. Oto 30 finałowych kadrów, które jury wybrało spośród blisko 12 tys....
48
SWPA 2025 - Hanna Kantor z najlepszym polskim zdjęciem w konkursie
SWPA 2025 - Hanna Kantor z najlepszym polskim zdjęciem w konkursie
Hanna Kantor została laureatką nagrody Poland National Award w konkursie Sony World Photography Awards 2025. Zobaczcie zwycięski kadr i prace pozostałych laureatów kategorii...
19
Świat oczami podróżników. Oto najlepsze zdjęcia z Travel Photographer of the Year 2024
Świat oczami podróżników. Oto najlepsze zdjęcia z Travel Photographer of the Year 2024
Za nami 22. edycja jednego z najważniejszych konkursów fotografii podróżniczej na świecie. Oto najciekawsze prace tegorocznych zwycięzców, wśród których znaleźli się także Polacy.
19
Powiązane artykuły