Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Salgado urodził się w 1944 roku na brazylijskiej prowincji - w Aimores. Fotografią nie interesował się od zawsze. Kształcił się na wydziale ekonomii: najpierw na Uniwersytecie w Sao Paulo, potem w USA, żeby wreszcie doktoryzować się na paryskiej Sorbonie na przełomie lat 60 i 70-tych. Doskonale wykształcony ekonomista, który pracował między innymi dla Ministerstwa Finansów w Brazylii, Banku Światowego i organizacji handlujących kawą nie miał nic wspólnego z fotografią aż do roku 1970. Wówczas, podczas służbowej podróży do Afryki zrobił kilka zdjęć do fotograficznej dokumentacji projektu.
Przypadkowo odkryta pasja zajęła bardzo ważne miejsce w jego życiu zawodowym i prywatnym, a częste podróże służbowe do krajów trzeciego świata były doskonałymi okazjami do jej realizacji. Wkrótce, jako niezależny fotograf, Salgado rozpoczął współpracę z europejską i afrykańską sekcją organizacji World Church Society i zrobił pierwsze zdjęcia do projektu Migracje, nad którym pracował przez kilka kolejnych lat. W latach 1975-79 współpracował z francuską agencją Gamma, a w 1980 roku rozpoczęła się czternastoletnia praca dla Magnum. Od 1994 roku Salgado związany jest z Amazonas Images Press Agency, która ma wyłączność na prezentowanie jego prac.
Zakorzeniony w krajach Trzeciego Świata, wykształcony na lewicującej wówczas Sorbonie, współpracujący z Bankiem Światowym Salgado poznał doskonale rzeczywistość i perspektywy biednych państw południa. Najbliższa mu Brazylia jest na czwartej pozycji w rankingu światowych eksporterów żywności i na szóstej pozycji w rankingu państw borykających się z problemem głodu. Nikogo nie powinna dziwić szczególna wrażliwość fotografika na krzywdę, niesprawiedliwość, ból i biedę. A jednak jego fotografie nie przestają zadziwiać.
Eduardo Galeano, w albumie An Uncertain Grace napisał: Salgado nie fotografuje obiektywnie, stojąc na uboczu, ale robi to od środka z poczuciem solidarności (...) fotografie Salgado pokazują różne oblicza ludzkiego cierpienia, jednocześnie zapraszając nas do refleksji nad istotą człowieczeństwa. Głód i cierpienie budzą na jego fotografiach nie tylko współczucie, ale także prawdziwy szacunek.
Świat na fotografiach Salgado jest smutny i niezbyt urodziwy, co podkreśla ziarno oraz czerń i biel. Nic, nawet tęcza nie budzi pozytywnych skojarzeń. Galeano opisując świat na fotografiach Salgado, przytacza refren piosenki, którą śpiewa się w Meksyku:
Se va la vida por el agujero
Como la mugre por el lavadero
[Życie płynie rynsztokiem
Jak brud, który powinien być wyprany]
Salgado w swoich fotografiach skupia uwagę na zjawiskach dotyczących niekoniecznie obszarów "trzeciego świata", jakkolwiek większość jego głośnych cykli, takich jak choćby: Migracje, Uchodźcy czy Uncertain Grace, zrealizował właśnie tam. Należy jednak pamiętać, że Salgado fotografował także robotników we Francji, Rosji i Ukrainie oraz w stoczni gdańskiej, którą odwiedził w 1990 roku, a także w niedostępnych regionach Brazylii, na plantacjach herbaty w Radżastanie, polach naftowych Kuwejtu. Interesuje go nie Ekwador, Etiopia, czy Brazylia, ale człowiek jego aktywność oraz niekiedy to w jaki sposób zmuszany jest do egzystencji daleko poza tym, co nazywamy granicami wytrzymałości.
Salgado wykonał kilkanaście cykli fotograficznych w wielu krajach świata poruszając problemy społeczne dotykające milionów ludzi. Jest autorem ponad 100 wystaw w najbardziej prestiżowych miejscach wystawienniczych świata, kilkudziesięciu albumów, z najsłynniejszym Terra (wydana w 7 krajach). Salgado otrzymał także takietakie wyróżnienia, jak nagroda World Press Photo, nagroda Oscara Barnacka za humanistyczne treści zawarte w jego pracach, nagroda Fundacji Hasselblada czy Nagroda Międzynarodowego Centrum Fotografii w Nowym Jorku.
Po raz pierwszy fotografie Salgado były prezentowane w Polsce na wystawie w Centrum Sztuki Współczesnej w czerwcu 2000 roku.
Publikacje Salgado Terra: Struggle of the Landless, Workers: An Archaeology of the Industrial Age, An Uncertain Grace, Migrations: Humanity in Transition można kupić lub obejrzeć na stronie księgarni Amazon
Więcej informacji o Sebastiao Salgado:
Masters of Photography (angielski)
Wojciech Wilczyk Sebastiao Salgado: fotograficzna archeologia, Art & Business nr 7-8/2000, s. 82-83
{GAL|26051