Kurs prawa prasowego w Instytucie Dziennikarstwa w Warszawie

Autor: Michal Grzegorczyk

24 Listopad 2008
Artykuł na: 6-9 minut
Fundacja na rzecz Rozwoju Szkolnictwa Dziennikarskiego działająca przy Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na kurs prawa prasowego. Prawo prasowe reguluje wszystkie obszary działalności medialnej, w tym kwestie związane z robieniem i publikacją zdjęć. Kurs odbędzie się w najbliższą sobotę, 29 listopada.

Kurs prawa prasowego odbędzie się w najbliższą sobotę, 29 listopada. Fundacja na rzecz Rozwoju Szkolnictwa Dziennikarskiego zaprasza do sali nr 51 Instytutu Dziennikarstwa UW (ul. Nowy Świat 69). Kurs poprowadzą dr Maria Łoszewska-Ołowska (10:00 - 14:30) i dr Barbara Mąkosa-Stępkowska (15:30 - 20.00). Zgłoszenia przyjmowane są drogą e-mailową pod adresem warsztaty@redakcja24.pl. Koszt kursu to 700 złotych. Wpłaty należy dokonać na konto bankowe: Fundacja na rzecz Rozwoju Szkolnictwa Dziennikarskiego, 73 1160 2202 0000 0000 3601 7724.

Poniżej publikujemy program i sylwetki prowadzących:

  • Prawo do autoryzacji, obowiązki dziennikarza wynikające z tego prawa
  • Zakaz zniesławiania i znieważania, co oznacza, jak reagować w sytuacji naruszenia dobrego imienia, a także podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą)
  • Krytyka i jej granice, co należy traktować jako działanie dozwolone, co zaś stanowi naruszenie prawa, jak reagować w takich sytuacjach, jakie przysługują środki prawne
  • Prywatność - jak rozumieć prawo do ochrony życia prywatnego, kiedy należy się liczyć z możliwością publikacji informacji z tej sfery pomimo braku przyzwolenia osoby, do której informacje się odnoszą
  • Ochrona wizerunku i głosu, kiedy i jak "użyczać" wizerunku mediom, aspekty prawne i porady praktyczne
  • Granice legalności prowokacji dziennikarskiej, granice dozwolonych metod prowokacji
  • Komunikowanie w sytuacji kryzysowej, aspekty prawne, wymogi etyczne i względy public relations, analiza kilku wybranych sytuacji kryzysowych w Polsce i na świecie
  • Zakres prawa do informacji (w świetle Konstytucji RP, ustawy - prawo prasowe oraz ustawy o dostępie do informacji publicznej). W tym:[LST

;

Wynikające z prawa prasowego zasady związane z publikacją materiału prasowego w tym: na ile udzielając informacji mamy wpływ na to, jak zostanie ona np. skomentowana, etc.;

Sprostowania i odpowiedzi w wymiarze teoretycznym i praktycznym:

  • czym jest sprostowanie, a czym odpowiedź w konsekwencji, kiedy piszemy jedno, a kiedy drugie oraz jak się zachować w sytuacji, gdy materiał prasowy zawiera elementy dające podstawę do sporządzenia obu pism
  • kiedy redaktor naczelny musi lub może odmówić zamieszczenia pism tego rodzaju i czego w związku z tym należy się wystrzegać przy ich opracowywaniu, aby uniknąć odmowy publikacji
  • terminy i miejsce publikacji sprostowań oraz zasady z tym związane
  • jakie konsekwencje przewiduje polskie prawo za niezamieszczenie przez redaktora naczelnego nadesłanego sprostowania lub odpowiedzi

]Dr Maria Łoszewska-Ołowska

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UW. Doktor nauk humanistycznych. Temat pracy doktorskiej: "Prasa drukowana a dobra osobiste i ich ochrona w prawie polskim". Adiunkt w Zakładzie Prawa Prasowego Instytutu Dziennikarstwa. W latach 2003-2005 kierownik Magisterskich Uzupełniających Studiów Dziennikarskich prowadzonych w ośrodku zamiejscowym. Od października 2005 r. wicedyrektor ds. dydaktycznych w ID. Członek senackiej komisji dyscyplinarnej ds. studentów. Zainteresowania badawcze: prawne aspekty funkcjonowania mediów, w szczególności (mieszczące się w problematyce prawa prasowego) kwestie dozwolonej prawem krytyki, tajemnicy dziennikarskiej i pozostałe; problematyka ochrony dóbr osobistych (czci, wizerunku, prywatności) w kontekście działalności mediów; zagadnienie szeroko pojętej odpowiedzialność prawnej dziennikarza.

Dr Barbara Mąkosa-Stępkowska

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Od roku 1989 adiunkt w Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Doktor nauk prawnych (stopień doktora nauk prawnych uzyskała w Instytucie Nauk Prawnych PAN, w którym pracowała do czasu podjęcia pracy na Uniwersytecie Warszawskim). W Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego prowadzi wykłady i seminaria z przedmiotów dotyczących zagadnień prawnych komunikowania (prawo prasowe i autorskie) i public relations (zagadnienia prawne i etyczne reklamy i public relations). Jest też wieloletnim wykładowcą Podyplomowego Studium Public Relations w Szkole Głównej Handlowej, a także Podyplomowego Studium Public Relations na Uniwersytecie Warszawskim i Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie prowadzi zajęcia z zagadnień prawnych i etycznych związanych z komunikowaniem. Przeprowadziła ponadto wiele szkoleń (także cyklicznych) z zakresu tej tematyki dla różnych instytucji państwowych (Sejm, Senat, sądy, prokuratura, policja, wojsko, ministerstwa) i prywatnych. W latach 1996 - 2006 była dyrektorem Biura Informacji Ministerstwa Sprawiedliwości i sprawowała funkcję rzecznika prasowego ministra sprawiedliwości. Ma również doświadczenie praktyczne w pracy typowo dziennikarskiej (m.in. jako sekretarz redakcji dwóch czasopism prawniczych i wieloletni redaktor naczelny Studia Telewizji Osiedlowej "Ursynat").

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Prezenty dla fotografa 2024 - poradnik zakupowy, cz. 2
Prezenty dla fotografa 2024 - poradnik zakupowy, cz. 2
Oto kolejna garść naszych świątecznych inspiracji na gwiazdkowe prezenty, które na pewno spodobają się wszystkim miłośnikom fotografii - od zupełnych amatorów, po wymagających...
10
Prezenty dla fotografa 2024 - poradnik zakupowy, cz. 1
Prezenty dla fotografa 2024 - poradnik zakupowy, cz. 1
Czym obdarować fotografa, by na świątecznym zdjęciu zobaczyć uśmiech? Oto garść naszych inspiracji na nadchodzące święta - od sprzętu fotograficznego i ciekawych gadżetów, po praktyczne...
30
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
O kuchnię zawodowej pracy i praktyczne porady zapytaliśmy doświadczonego fotografa Piotra Wernera. Publikujemy obszerne fragmenty jego bestsellerowego e-booka dla...
26