Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
Powszechnie istnieje przeświadczenie, że wydrukowane zdjęcie nie dorówna klasycznej odbitce. W rzeczywistości okazuje się, że druk drukowi nie równy, a kwestia podłoża i umiejętności laboranta okazują się kluczowe.
Warszawska firma QPrint profesjonalnym drukiem wystaw zajmuje się od 2000 roku. W ciągu siedmiu lat wzięła udział w kilkuset wystawach fotografii, wśród których pochwalić się może ważnymi prezentacjami znanych twórców. Swoje bogate doświadczenie w druku wykorzystała tworząc na początku 2006 roku technologię fotoboardów. Z fotoboardów mieliśmy okazję skorzystać przy organizowaniu wystawy Zdjęć tygodnia na piąte urodziny naszego magazynu w 2006 roku. Ekspozycja najlepszych fotografii czytelników fotopolis.pl prezentowana była kilkakrotnie. Dzięki trwałości materiałów (podłoża jak i atramentów) prace za każdym razem prezentowały się znakomicie. Od początku pomysł cieszył się uznaniem licznych artystów - napisali twórcy fotoboardów i nic dziwnego. Ogromną zaletą tego typu oprawy jest dobra jakość wydruku i cena, która w porównaniu z tradycyjnym zestawem: odbitka, pass-partout + rama jest zdecydowanie niższa. Jak powiedział Tomek Gutkowski, dyrektor Miesiąca Fotografii w Krakowie: jeśli tylko wydruk jest wykonany poprawnie, zdjęcia prezentują się elegancko i z powodzeniem zastępują klasyczny sposób eksponowania. Najlepszy efekt daje tzw. "światło cięte", to znaczy ograniczone wyłącznie do powierzchni obrazu. Laminat dość skutecznie eliminuje bliki. Inne zalety to trwałość, umiarkowane wyginanie podkładu, wygoda transportowania i łatwa instalacja.
Oczywiście technologia fotoboardów nie jest rozwiązaniem do każdego typu prac. Fotografie wymagające eleganckiej oprawy mogą stracić przy tego rodzaju prezentacji. Również jakość obrazu zdjęć czarno-białych odbitych na podłożu barytowym jest, jak dla mnie, nadal nieporównywalnie lepsza. Oczywiście oglądając monochromatyczne prace z pewnej odległości obraz jest zadowalający, jednak mniej problemów i lepsze efekty można uzyskać w kolorze.
Transportując zdjęcia trzeba także pamiętać o zabezpieczeniu krawędzi, które przy uderzeniu mogą ulec zniszczeniu. Pomimo odporności podłoża na wyginanie i zniekształcenia, materiał jest dość delikatny i przy przewożeniu prace powinny być tak samo zabezpieczone jak w przypadku zdjęć oprawionych w ramy ze szkłem.
Przykładowo fotografie w technice fotoboardów można było zobaczyć na wystawach: Grand Press Photo 2006, Teraz Polska w Yours Gallery, Russian Circus Reiner'a Riedler'a i I'm here Davida Tartakover'a prezentowanych podczas Miesiąca Fotografii w Krakowie 2006, Tomka Sikory Świńskie Opowiastki, w których Tlisio i Zanziba odwiedzają smoka w ramach Warszawskiego Festiwalu Fotografii Artystycznej, UNICEF-u w ramach akcji Przepustka do życia, a także na dwóch niezależnych ekspozycjach: Warszawa jest Wielka i Harmonia Życia Marcina Sudera w Galerii Melon.
Technologia fotoboardów, choć powyższe przykłady są dowodem wykorzystania przez profesjonalistów, to doskonały sposób ekspozycji, który poleciłabym młodym twórcom, liczących się z ceną wydruków. Fotoboardy to również dobre rozwiązanie dla wystaw
Więcej informacji o fotoboardach znajduje się w poniższej informacji Qprintu:
FOTOBOARD to lekka płyta, której główną zaletą jest możliwość prezentacji zdjęć bez ramek, przy jednoczesnym zachowaniu lekkości oraz sztywności. Dzięki temu plansze nie odkształcają się podczas dłuższej ekspozycji, tak jak ma to miejsce przy zastosowaniu pianki czy antyramy z plexi. Fotoborda łatwo zawiesza się na ścianie.
Naklejone na FOTOBOARD powiększenia zdjęć można eksponować bez szyby, bo do uszlachetnienia planszy używa się specjalnych laminatów eliminujących odblaski oraz odpornych na zarysowania. To utrwala je na lata, szczególnie więc polecane są do dekoracji nowoczesnych wnętrz i mieszkań.
Elegancka krawędź o grubości 10 lub 20 mm (dostępna w kolorze czarnym, białym i srebrnym) idealnie pasuje do współczesnego wnętrza. Dzięki temu nie ma już problemu z dobieraniem odpowiednich ram, ponieważ grafika eksponuje się sama.
Dostępna jest też oferta klientów indywidualnych, polegająca na realizowaniu jednostkowych zamówień FOTOBORDÓW z kolekcji prywatnych zdjęć.