Więcej fotografii na Aukcji Sztuki Współczesnej

Autor: Marta Sinior

7 Październik 2006
Artykuł na: 4-5 minut
Dom Aukcyjny Rempex postanowił rozszerzyć ofertę fotografii na comiesięcznych Aukcjach Sztuki Współczesnej. Organizatorzy, by podkreślić jej odrębność jako jednej z dziedzin sztuki, stworzyli oddzielny dział. Najbliższa aukcja odbędzie się już w środę, 11 października 2006 roku o godzinie 16 w warszawskiej siedzibie Rempexu. Wszystkie prace wystawione na licytację można oglądać na wystawie przedaukcyjnej trwającej do 11 października 2006.

Udało się nam zebrać bardzo ciekawy zespół prac fotograficznych z wyjątkowym portretem dziadka Zdzisława Beksińskiego na czele. - zachęcają organizatorzy aukcji - To bardzo rzadki przykład psychologicznego ujęcia w twórczości tego artysty. Zwraca uwagę niezwykła ekspresja i siła wyrazu tej twarzy. Romantyczny klimat szaleństwa przywodzący na myśl, zgodnie z sugestią samego autora, twórczość Theodore'a Gericault.

fot. Zdzisław Beksiński (1929-2005)
"Portret dziadka artysty", ok. 1955

W ofercie pojawiły się aż cztery prace jednego z największych klasyków polskiej fotografii, Edwarda Hartwiga. Był jednym z pierwszych, którzy podnieśli fotografię do rangi sztuki, nie bez pewnego wpływu środowiska wileńskiego i osobowości twórczej Jana Bułhaka. Jego ojciec był zawodowym fotografem prowadzącym atelier w Moskwie a potem w Lublinie. Początkowo interesowało Edwarda Hartwiga malarstwo, które próbował uprawiać oczarowany osobowościami malarzy z Kazimierza nad Wisłą, m. in. Zenona Kononowicza. Szybko jednak okazało się, że jego medium jest fotografia, w którą wprowadzać umiał zdobycze malarstwa: najpierw impresjonizmu a potem abstrakcji i surrealizmu. Na temat fotografii pisał: "Fotografia - to sztuka wizualna, którą można realizować tradycyjnymi metodami, warto sięgać też do świata wyobraźni, fantazji. W mojej praktyce często kieruję się intuicją, bez której nie ma sztuki." Pod koniec swego życia podejmował próby z fotografią barwną, czego dwa doskonałe przykłady z lat 90 zobaczyć możemy w naszej ofercie. Poruszał problematykę obrazu abstrakcyjnego i jego współistnienia z formą figuratywną. W jego koncepcji artystycznej grafizacji i eliminacji półtonów podlegało dosłownie każde przedstawienie. Używał różnorodnych metod i interwencji w negatyw. Celem działalności Hartwiga była swoista i samodzielna estetyzacja obrazu, o cechach jak najbardziej malarskich, nie zaś fotogenicznych. Dlatego efektem takich zabiegów okazał się "formalizm plastyczny". Wiele fotografii polskiego twórcy to abstrakcje aluzyjne bądź pragnienie abstrakcji, w których realność fragmentu przypomina o namacalnej rzeczywistości (np. ludzie, owoce). Podkreślenie struktury danej wyobrażeniowej formy, grafizmu linii, często ciemnych tonów jest wyróżnikiem jego eksperymentów. Właśnie nowoczesny eksperyment był zasadniczym drogowskazem bardzo długich poszukiwań artysty. - informacja prasowa organizatorów aukcji

Wystawa przedaukcyjna otwarta jest w dniach 6-11 października 2006 roku w salonie przy ulicy Karowej 31 w Warszawie. Tam również, 11 października 2006 roku odbędzie się IX Aukcja Sztuki Współczesnej. Początek o godzinie 16.

Natomiast aukcje On-Line odbywają się w poniedziałki o nowej godzinie - 13. Pierwsza aukcja sztuki dawnej odbędzie się w najbliższy poniedziałek, 9 października 2006 roku.

Informacje dotyczące reguł aukcji znajdują się tutaj

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
O kuchnię zawodowej pracy i praktyczne porady zapytaliśmy doświadczonego fotografa Piotra Wernera. Publikujemy obszerne fragmenty jego bestsellerowego e-booka dla...
26
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Chcesz wiedzieć jak wydłużyć żywotność akumulatora i sprawić, by w każdej sytuacji zapewniał wydajną i wygodną pracę ze sprzętem? Z tego poradnika dowiesz się, jak zapewnić optymalne...
10
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Nie ważne czy są one głównym tematem, czy mniejszym elementem wizualnym w szerszej scenie. Zobacz, jak zamknąć w kadrze wartko płynące potoki, by ożywić zdjęcia górskich krajobrazów.
22
Powiązane artykuły