Kup sobie aparat cz.III

Autor: Tomasz Gutkowski

30 Kwiecień 2002
Artykuł na: 4-5 minut
Tę część naszego przewodnika po dostępnych na rynku typach aparatów fotograficznych można traktować jako suplement od artykułu o prostych modelach kompaktowych. Tym razem rozwiniemy temat o zaawansowane aparaty kompaktowe.

Tę część naszego przewodnika po dostępnych na rynku typach aparatów fotograficznych można traktować jako suplement od artykułu o prostych modelach kompaktowych. Tym razem rozwiniemy temat o zaawansowane aparaty kompaktowe.

Jak już mówiliśmy modele na film 35mm dzielą się najogólniej na kompakty (proste i zaawansowane), lustrzanki (i dalmierze). Kompakty charakteryzuje zwarta zabudowa, wbudowany stały lub zmiennoogniskowy obiektyw, wbudowana lampa błyskowa, maksymalnie zautomatyzowana praca i brak zbieżności między obrazem widzianym w wizjerze a rejestrowanym przez obiektyw.

Modele bardziej rozbudowane nie odbiegają zasadniczo od tego standardu, posiadają jednak rozbudowane tryby działania lub inne właściwości pozwalające na odejście nieco od całkowicie przypadkowej pracy automatycznej.

O ile możemy się spotkać z prostymi kompaktami z wbudowanym zoomem (zmienna ogniskowa) o tyle zoom więcej niż 2-krotny jest domeną kompaktów zaawansowanych. Średnią jest tu ogniskowa 35-105mm, ale są też doskonałe aparaty o maksymalnej ogniskowej 140mm lub nawet 170mm. Te ostatnie znajdziemy w ofercie Olympusa (mju ZOOM 140 / 170), Minolty (Riva Zoom), Pentaxa (Espio) lub świetne choć mniej popularne Samsungi (Vega 140 / 170) z optyka Schneidera.

Niestety sprzęt o tak długich układach optycznych charakteryzuje się sporymi stratami światła dlatego musimy liczyć się z tym, że robienie dużych zbliżeń ma sens w dobrych warunkach oświetleniowych.

Ważnym "dodatkiem" do omawianej klasy aparatów są tzw. programy tematyczne. Dostępne są na kilka możliwych sposobów: albo jako kilka oddzielnych przycisków, z których każdy odpowiedzialny jest za inny program, albo pod jednym guzikiem ze zmianą rotacyjną bądź też np. w trybach zmiany lampy błyskowej (ale wtedy w ograniczonej formie). Najczęściej spotykane "programy" to makro, krajobraz i portret. Czasem są to też tryb zdjęć sportowych (w ruchu) i zdjęcia pod słońce.

Profile programowe polegają na zoptymalizowaniu ustawień ekspozycji do określonych sytuacji zdjęciowych. A więc:

  • Portret - priorytet małej głębi ostrości tak by pierwszy plan (postać) był ostry przy maksymalnie "rozmazanym" tle. (W ustawieniach aparatu pierwszeństwo ma jak najmniejsza przysłona przy akceptowalnym dla zastanego oświetlenia czasie otwarcia migawki.)
  • Krajobraz - sytuacja odwrotna, dążenie do zmaksymalizowania głębi ostrości tak by wszystko od pierwszego do ostatniego planu było ostre (największa możliwa przysłona).
  • Makro - mała głębia ostrości z jednoczesnym przestawieniem układu optycznego do pracy w tym właśnie trybie. Najczęściej spotykane odległości minimalne to 20-50cm.
  • Sport - priorytet szybkiej migawki, czyli dążenie aparatu do możliwie najkrótszego jej otwarcia przy maksymalnie otwartej przysłonie.
  • Słońce - ten program dotyczy też fotografowania pod światło (niekoniecznie słoneczne) lub bardzo jasno oświetlonych scen. System pomiaru światła wbudowany w aparat dąży do uśredniania wyniku pomiaru. Przy fotografowaniu "pod słońce" średnia jest tak duża, że obiekty znajdujące się na pierwszym planie pozostaną niedoświetlone. Aby temu zapobiec, program ten albo korzysta z doświetlenia pierwszego planu lampą bądź też koryguje ekspozycję tak, że plan pierwszy zostanie naświetlony prawidłowo natomiast tło (niebo) będą prześwietlone.

Ostatni z wymienionych programów zastąpiono w niektórych modelach tradycyjną korektą ekspozycji lub jej ograniczoną wersją. Co prawda korekta na skali EV (wartości ekspozycji) sporadycznie dotyczy wartości dodatnich i ujemnych (prześwietlanie i niedoświetlanie) jednak czasem spotykamy stałą wartość +1.5EV. Ma ona taką sama role jak tryb zdjęć pod słońce.

Ostatnia ważna "rozbudowa" funkcji zaawansowanych aparatów kompaktowych to tryby lampy błyskowej. Poza statndardowymi (On / Off / redukcja cz. o.) możemy trafić na tryb długiej synchronizacji z lampą (oznaczony jako portret nocny), który polega na długim naświetlaniu całego kadru tak by tło było prawidłowo wyeksponowane oraz doświetlenie pierwszego planu lampa błyskową.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
O kuchnię zawodowej pracy i praktyczne porady zapytaliśmy doświadczonego fotografa Piotra Wernera. Publikujemy obszerne fragmenty jego bestsellerowego e-booka dla...
26
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Chcesz wiedzieć jak wydłużyć żywotność akumulatora i sprawić, by w każdej sytuacji zapewniał wydajną i wygodną pracę ze sprzętem? Z tego poradnika dowiesz się, jak zapewnić optymalne...
10
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Nie ważne czy są one głównym tematem, czy mniejszym elementem wizualnym w szerszej scenie. Zobacz, jak zamknąć w kadrze wartko płynące potoki, by ożywić zdjęcia górskich krajobrazów.
22