Kurs klasycznych technik ciemniowych w Warszawie

Autor: Marcin Grabowiecki

26 Lipiec 2011
Artykuł na: 4-5 minut
Okręg Warszawski ZPAF zaprasza na kurs klasycznych technik ciemniowych, który odbędzie się w dniach 5-17 września w siedzibie ZPAF w Warszawie.

Kurs klasycznych technik ciemniowych skierowany jest do osób zainteresowanych warsztatem negatywowej techniki czarno-białej, włącznie z wykonaniem archiwalnych czarno-białych powiększeń. Kurs jest szczególnie polecany tym, którzy planują

ubiegać się o przyjęcie od razu na drugi rok Studium Fotografii ZPAF, a także do innych uczelni, które ciemnię czarno-białą traktują pobieżnie. Kładący nacisk na tradycyjne techniki fotograficzne ZPAF wychodzi z założenia, że fotografia, jako dzieło wciąż materializuje się w postaci autorskiej odbitki. Taka, odpowiednio sygnowana kopia, wykonana osobiście przez autora lub pod jego fachowym nadzorem według ścisłych, obowiązujących w całym świecie zasad jest coraz bardziej poszukiwanym przedmiotem prezentacji w galeriach oraz archiwizacji w zbiorach.

Spotkania w formie ilustrowanych wykładów teoretycznych i ćwiczeń praktycznych w ciemni, prowadzonych dla grupy 10-osobowej, w sumie będą trwały 54 godziny. Kurs poprowadzą doświadczeni fotograficy, członkowie ZPAF, wśród nich rzeczoznawcy Ministra Kultury. Zajęcia odbywać się będą w dni powszednie w godzinach 18-21 oraz w weekendy w godzinach 10-14. Uczestnicy otrzymają wszystkie niezbędne do ćwiczeń w ciemni odczynniki oraz materiały. Uzyskanie wymiernych efektów w takim, nieomal codziennym cyklu zajęć wymaga własnej pracy uczestników.

W programie:

  • Początki i rozwój fotografii klasycznej w aspekcie technologicznym.
  • Fizykochemiczne podstawy rejestracji obrazów na materiałach srebrowych. Przegląd historycznych i aktualnych technik.
  • Aktualny rynkowy asortyment czarno-białych materiałów zdjęciowych i pozytywowych. Porównanie parametrów i zastosowania.
  • Wywoływanie negatywu. Składniki, rodzaje, receptury wywoływaczy i ich charakterystyka. Kształtowanie własności negatywu poprzez proces obróbki. Specjalne wywoływacze pozytywowe.
  • Wykonanie zdjęć na czarno-białym materiale negatywowym - filmie małoobrazkowym, błonie zwojowej i ciętej większego formatu. Ekspozycja uzależniona od przedmiotu zdjęcia i charakteru oświetlenia, określająca sposób wywołania.
  • Technika powiększania na papierach o zmiennej gradacji. Doświetlanie i maskowanie. Zmiana własności obrazu srebrowego. Osłabianie i wzmacnianie. Grafizacja. Zmiękczanie konturów. Technika grubego ziarna. Tonowanie. Relief. Pseudosolaryzacja.
  • Praca na papierach barytowych. Przygotowanie zdjęć do celów kolekcjonerskich i archiwalnych. Wymagania techniczne,próby, badanie trwałości. Zasady sygnowania i opisywania prac. Przyjęte wielkości nakładów autorskich. Praktyka niezbędnego retuszu (plamkowania) i oprawy w passe-partou.

Termin kursu: 5-17 września 2011.

Dodatkowe informacje: Stanisław Fitak, tel. 691 083 576

Szczegółowy program i kwestionariusz uczestnika można otrzymać pod adresem: biuro@zpaf.p

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
PASM, czyli jak w pełni wykorzystać możliwości swojego aparatu
PASM, czyli jak w pełni wykorzystać możliwości swojego aparatu
Dowiedz się, jak i kiedy używać różnych trybów pracy swojego aparatu, aby przejąć kontrolę nad ekspozycją i robić jeszcze lepsze zdjęcia.
12
Odkryj magię zdjęć makro. Sprawdź czym i jak fotografować z bliska
Odkryj magię zdjęć makro. Sprawdź czym i jak fotografować z bliska
Fotografuj z bliska i skup się na niesamowitych szczegółach niewidocznych gołym okiem. Twoim przewodnikiem będzie fotograf Dan Mold
5
Jak twórczo wykorzystać czas otwarcia migawki? Oto kilka sprawdzonych sposobów
Jak twórczo wykorzystać czas otwarcia migawki? Oto kilka sprawdzonych sposobów
Opanuj sztukę kontrolowania czasu trwania ekspozycji, aby tworzyć prawdziwe fotograficzne dzieła sztuki. Kiedy (i jak) go wydłużać, a kiedy zdecydowania skracać? W tym tekście znajdziesz...
4
Powiązane artykuły