Kurs klasycznych technik ciemniowych w Warszawie

Autor: Marcin Grabowiecki

26 Lipiec 2011
Artykuł na: 4-5 minut
Okręg Warszawski ZPAF zaprasza na kurs klasycznych technik ciemniowych, który odbędzie się w dniach 5-17 września w siedzibie ZPAF w Warszawie.

Kurs klasycznych technik ciemniowych skierowany jest do osób zainteresowanych warsztatem negatywowej techniki czarno-białej, włącznie z wykonaniem archiwalnych czarno-białych powiększeń. Kurs jest szczególnie polecany tym, którzy planują

ubiegać się o przyjęcie od razu na drugi rok Studium Fotografii ZPAF, a także do innych uczelni, które ciemnię czarno-białą traktują pobieżnie. Kładący nacisk na tradycyjne techniki fotograficzne ZPAF wychodzi z założenia, że fotografia, jako dzieło wciąż materializuje się w postaci autorskiej odbitki. Taka, odpowiednio sygnowana kopia, wykonana osobiście przez autora lub pod jego fachowym nadzorem według ścisłych, obowiązujących w całym świecie zasad jest coraz bardziej poszukiwanym przedmiotem prezentacji w galeriach oraz archiwizacji w zbiorach.

Spotkania w formie ilustrowanych wykładów teoretycznych i ćwiczeń praktycznych w ciemni, prowadzonych dla grupy 10-osobowej, w sumie będą trwały 54 godziny. Kurs poprowadzą doświadczeni fotograficy, członkowie ZPAF, wśród nich rzeczoznawcy Ministra Kultury. Zajęcia odbywać się będą w dni powszednie w godzinach 18-21 oraz w weekendy w godzinach 10-14. Uczestnicy otrzymają wszystkie niezbędne do ćwiczeń w ciemni odczynniki oraz materiały. Uzyskanie wymiernych efektów w takim, nieomal codziennym cyklu zajęć wymaga własnej pracy uczestników.

W programie:

  • Początki i rozwój fotografii klasycznej w aspekcie technologicznym.
  • Fizykochemiczne podstawy rejestracji obrazów na materiałach srebrowych. Przegląd historycznych i aktualnych technik.
  • Aktualny rynkowy asortyment czarno-białych materiałów zdjęciowych i pozytywowych. Porównanie parametrów i zastosowania.
  • Wywoływanie negatywu. Składniki, rodzaje, receptury wywoływaczy i ich charakterystyka. Kształtowanie własności negatywu poprzez proces obróbki. Specjalne wywoływacze pozytywowe.
  • Wykonanie zdjęć na czarno-białym materiale negatywowym - filmie małoobrazkowym, błonie zwojowej i ciętej większego formatu. Ekspozycja uzależniona od przedmiotu zdjęcia i charakteru oświetlenia, określająca sposób wywołania.
  • Technika powiększania na papierach o zmiennej gradacji. Doświetlanie i maskowanie. Zmiana własności obrazu srebrowego. Osłabianie i wzmacnianie. Grafizacja. Zmiękczanie konturów. Technika grubego ziarna. Tonowanie. Relief. Pseudosolaryzacja.
  • Praca na papierach barytowych. Przygotowanie zdjęć do celów kolekcjonerskich i archiwalnych. Wymagania techniczne,próby, badanie trwałości. Zasady sygnowania i opisywania prac. Przyjęte wielkości nakładów autorskich. Praktyka niezbędnego retuszu (plamkowania) i oprawy w passe-partou.

Termin kursu: 5-17 września 2011.

Dodatkowe informacje: Stanisław Fitak, tel. 691 083 576

Szczegółowy program i kwestionariusz uczestnika można otrzymać pod adresem: biuro@zpaf.p

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Perseidy 2024: Jak sfotografować sierpniowy deszcz meteorów?
Perseidy 2024: Jak sfotografować sierpniowy deszcz meteorów?
12 sierpnia 2024 roku przypada maksimum Perseidów, nazywane potocznie nocą spadających gwiazd. Podpowiadamy jak obserwować i uchwycić na zdjęciach to coroczne widowisko.
104
Uchwyć puls ulicy, czyli sposób na „streeta” Jamiego Canninga
Uchwyć puls ulicy, czyli sposób na „streeta” Jamiego Canninga
Wystarczy znaleźć ciekawy spot i czekać, by wcisnąć spust migawki w najlepszym momencie... Fotografia uliczna może wydawać się prosta, ale robienie zdjęć, które zapadną w pamięć, jest prawdziwą...
19
Pracuj nad kadrem w plenerze nie przed monitorem, czyli o potędze filtrów optycznych
Pracuj nad kadrem w plenerze nie przed monitorem, czyli o potędze filtrów optycznych
Zobacz, które filtry warto mieć w swojej torbie, i jak z nich korzystać, aby zaoszczędzić czas i nadać swoim zdjęciom profesjonalny wygląd.
7
Powiązane artykuły