Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
81%
Tamron nie ukrywa, że najnowszy SP 24-70 mm f/2.8 Di VC USD G2 to nie tylko konstrukcja, która w każdym aspekcie przewyższa poprzednika, lecz także obiektyw, który mocno może namieszać w segmencie reporterskich zoomów. Sprawdźmy, czy tak jest w rzeczywistości.
Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych i pełnego zakresu przysłon.
Tamron w dniu premiery zapewniał, że zastosowanie specjalnych elementów optycznych skutecznie zminimalizuje występowanie w kadrze aberracji chromatycznej. Już nie raz do takich stwierdzeń podchodziliśmy z dużą dozą sceptycyzmu. Często rzeczywistość boleśnie weryfikuje wcześniejsze założenia. Jednak w przypadku modelu SP 24-70 mm f/2.8 Di VC USD G2 możemy mówić o niemałym sukcesie. Tamron bardzo dobrze skorygował aberrację chromatyczną. Na żadnej z przysłon i ogniskowych nie zauważyliśmy niepokojących przebarwień kontrastowych fragmentów kadru.
ogniskowa 24 mm i f/5.6
ogniskowa 50 mm i f/22
ogniskowa 70 mm i f/2.8
Najwyższą wartość anomalii zanotowaliśmy dla kombinacji 24 mm i f/5.6 - wyniosła ona dokładnie 1.36 piksela, co jest bardzo dobrym osiągnięciem. Co więcej, wraz ze zmianą ogniskowej było jeszcze lepiej - 50 mm i f/22 (1.12 piksela), 70 mm i d/2.8 (0.99 piksela). A musimy zauważyć się powyższe wykresy pokazują jedynie najgorsze wartości aberracji chromatycznej dla danej ogniskowej. Poza tym testowana anomalia wystąpiła jedynie na jego brzegach planu fotograficznego. W efekcie na fotografiach trudno jest doszukać się kolorystycznych przebarwień - choć te niekiedy mogą wystąpić w pewnych sytuacjach zdjęciowych.
Tak więc Tamron - na tle konkurencyjnych reporterskich zoomów - wychodzi na czoło stawiki. Dla przykładu odpowiednik Nikona zanotował zdecydowanie słabsze rezultaty. Aberracja chromatyczna - w zależności od wybranej ogniskowej i przysłony - wahała się od 2 do 6 px. Również dobrze oceniana Sigma 24-70 mm f/2.8 DG OS HSM ART musi w tej kwestii uznać wyższość Tamrona. Zoom z linii Art osiągnął wartość rzędu 1.29-2.47 piksela, zaś sama anomalia dotykała już większej części planu fotograficznego.