Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

81%

Tamron nie ukrywa, że najnowszy SP 24-70 mm f/2.8 Di VC USD G2 to nie tylko konstrukcja, która w każdym aspekcie przewyższa poprzednika, lecz także obiektyw, który mocno może namieszać w segmencie reporterskich zoomów. Sprawdźmy, czy tak jest w rzeczywistości.

Autor: Michał Chrzanowski

27 Październik 2017
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna 

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych i pełnego zakresu przysłon.

Tamron w dniu premiery zapewniał, że zastosowanie specjalnych elementów optycznych skutecznie zminimalizuje występowanie w kadrze aberracji chromatycznej. Już nie raz do takich stwierdzeń podchodziliśmy z dużą dozą sceptycyzmu. Często rzeczywistość boleśnie weryfikuje wcześniejsze założenia. Jednak w przypadku modelu SP 24-70 mm f/2.8 Di VC USD G2 możemy mówić o niemałym sukcesie. Tamron bardzo dobrze skorygował aberrację chromatyczną. Na żadnej z przysłon i ogniskowych nie zauważyliśmy niepokojących przebarwień kontrastowych fragmentów kadru.

ogniskowa 24 mm i f/5.6

ogniskowa 50 mm i f/22

ogniskowa 70 mm i f/2.8

Najwyższą wartość anomalii zanotowaliśmy dla kombinacji 24 mm i f/5.6 - wyniosła ona dokładnie 1.36 piksela, co jest bardzo dobrym osiągnięciem. Co więcej, wraz ze zmianą ogniskowej było jeszcze lepiej - 50 mm i f/22 (1.12 piksela), 70 mm i d/2.8 (0.99 piksela). A musimy zauważyć się powyższe wykresy pokazują jedynie najgorsze wartości aberracji chromatycznej dla danej ogniskowej. Poza tym testowana anomalia wystąpiła jedynie na jego brzegach planu fotograficznego. W efekcie na fotografiach trudno jest doszukać się kolorystycznych przebarwień - choć te niekiedy mogą wystąpić w pewnych sytuacjach zdjęciowych.

Tak więc Tamron - na tle konkurencyjnych reporterskich zoomów - wychodzi na czoło stawiki. Dla przykładu odpowiednik Nikona zanotował zdecydowanie słabsze rezultaty. Aberracja chromatyczna - w zależności od wybranej ogniskowej i przysłony - wahała się od 2 do 6 px. Również dobrze oceniana Sigma 24-70 mm f/2.8 DG OS HSM ART musi w tej kwestii uznać wyższość Tamrona. Zoom z linii Art osiągnął wartość rzędu 1.29-2.47 piksela, zaś sama anomalia dotykała już większej części planu fotograficznego.

Aberracja chromatyczna w praktyce

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)