Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Panele oświetleniowe to dziś podstawowe narzędzie niemal każdego filmowca. Jak wybrać model właściwy do naszych potrzeb, i jak przy tym nie przepłacić? Dzisiaj przyglądamy się LED-om z szerokiej oferty Quadralite.
W ciągu kilku ostatnich lat rynek oświetlenia LED-owego wprost eksplodował i dzisiaj w panelach oświetleniowych możemy po porostu przebierać. Najszybciej rośnie oczywiście segment niedrogich akcesoriów firm z dalekiego wschodu (których nazwa przeważnie nic nam nie mówi), których jakości nie możemy być jednak pewni. Na drugim biegunie mamy z kolei nieproporcjonalnie drogie modele uznanych firm oraz konstrukcje, których możliwości w pełni raczej nie wykorzystamy.
Szukając złotego środka, a więc dobrej specyfikacji w przystępnej cenie, warto przyjrzeć się panelom LED polskiej marki Quadralite, który od lat pracuje na swoją reputację nie tylko na lokalnym rynku. Oferta obejmuje dziś rozwiązania zarówno dla amatorów, jak i bardziej wymagających twórców. Zacznijmy jednak od początku...
Zanim zdecydujemy się zakupić panele LED musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, do jakiego rodzaju realizacji będziemy chcieli je wykorzystać. Czy zamierzamy używać ich do doświetlania scen za dnia, czy może jako główne źródło światła podczas nocnych vlogów? Czy chcemy, by światło oświetlało większą przestrzeń czy może będziemy używać go głównie do oświetlania średniej wielkości przedmiotów? Czy zależy nam przede wszystkim na mocy czy może na możliwości swobodnej regulacji barwy i temperatury światła?
Gdy już wypiszemy sobie najważniejsze cechy, jakie musi spełniać nasza lampa, wybór możemy ograniczyć właściwie do kilku kryteriów w specyfikacji paneli oświetleniowych: współczynników CRI / TLCI (określających wierność odwzorowania kolorów), natężenia światła podawanego w luksach oraz zakresu regulacji temperatury barwowej lub koloru światła. Do tego oczywiście tak trywialne rzeczy jak wymiary i sposób zasilania.
W przypadku pierwszego kryterium, jedyne o czym warto pamiętać w przypadku bardziej wymagających produkcji, to by zarówno współczynnik CRI jak i TLCI był wyższy od 95 - wtedy unikniemy konieczności dodatkowej korekcji barw na etapie postprodukcji. W dzisiejszych czasach takie wyniki oferuje już większość paneli LED renomowanych producentów, niemniej jednak warto zwracać na to uwagę.
Jeśli chodzi o drugie kryterium, jakim będzie rzeczywista moc światła, nie zawsze warto sugerować się mocą podawaną w Watach, a raczej przeliczać rzeczywiste możliwości lamp za pomocą wartości maksymalnego natężenia światła podawanej w luksach. Jedyne, co musicie wiedzieć, to że 1000 luksów równa się ekspozycji 1/50 s, f/2.8 przy ISO 100, a każde podwojenie lub podzielenie tej wartości przez dwa równa się jednej „działce” ekspozycji w górę lub w dół, czyli przymknięciu przysłony o 1 EV, lub też analogicznemu wydłużeniu lub skróceniu czasu naświetlania albo zmianie wartości ISO (np. 500 luksów = 1/50 s, f/2, ISO 100 = 1/25, f/2.8, ISO 100, = 1/50 s, f/2.8, ISO 200, itd.).
Należy też sprawdzać dla jakich odległości podawana jest wartość w luksach, gdyż może okazać się, że np. atrakcyjnie wyglądająca w specyfikacji wartość podana jest dla odległości 30 cm, co - kierując się prawem odwrotności kwadratu - będzie oznaczało, że aby osiągnąć identyczne rezultaty przy odległości ok. 1 metra będziemy musieli wyregulować ekspozycję o 3 EV.
Kierując się powyższymi wytycznymi, a także zasadami filmowania, które mówią, że dla zachowania naturalnie wyglądającego ruchu czas naświetlania powinien być dwukrotnością klatkażu (np. 25 kl./s = 1/50 s) możemy łatwo wywnioskować, że na przykład gdy mamy jasny obiektyw szerokokątny (np. ze światłem f/1.8) do nagrywania sond ulicznych po zmroku powinna nam w zupełności wystarczyć lampa oferująca natężenie 500 czy nawet 250 luksów w odległości 1 metra (jej moc prawdopodobnie i tak zmniejszymy, by móc stosownie podnieść ISO w celu wpuszczenia nieco oświetlenia tła). Tego typu lampa oferować będzie jednak bardzo niewiele w przypadku chęci doświetlania filmowanych obiektów za dnia - jej moc będzie zwyczajnie zbyt mała, by widocznie przebić się przez światło słoneczne. Może natomiast okazać się ciekawym dodatkowym światłem wypełniającym do scen nagrywanych w pomieszczeniach. Zawsze więc starajmy się dobierać lampę względem wykorzystywanych w danej sytuacji parametrów ekspozycji.
W sytuacji, gdy mamy do czynienia z panelami o zmiennej temperaturze barwowej lub kolorystyce, będzie nam oczywiście zależeć na jak największym zakresie temperatur podawanych w Kelvinach (wartość K) czy też informacji o liczbie możliwych do wyświetlenia kolorów. W tych przypadkach będzie nas też interesować maksymalne oraz minimalne natężenie światła - wartości te potrafią mocno się różnić w zależności od tego czy będziemy korzystać z temperatur ze środka czy skraju oferowanej skali.
Gdy już odpowiemy sobie na pytanie, jakiego panelu LED potrzebujemy, możemy zacząć przeglądać interesujące nas modele.
Podstawowy, stacjonarny, zasilany z sieci zestaw oświetlenia LED dla osób szukających niedrogiego sposobu na stworzenie domowego studia do realizacji vlogów. Dzięki dołączanym do zestawu parasolkom oferują rozproszone, miękkie, atrakcyjnie wyglądające światło, które nie będzie wymagać stosowania dodatkowych dyfuzorów.
W zestawie otrzymujemy także dwa statywy i pokrowiec, co pozwoli łatwo przechowywać i transportować lampy. Należy jedynie pamiętać, że są to lampy nie oferujące możliwości regulacji mocy ani temperatury barwowej (5500 K), w kontrolowanych warunkach domowego studia nie powinno to jednak być problemem.
Kreatywny ring-light dla vlogerów, streamerów i do oświetlania niewielkich produktów. Będzie też ciekawym akcesorium do polepszenia jakości naszych wideorozmów. Dzięki pierścieniowej konstrukcji, wbudowanemu dyfuzorowi i możliwości filmowania przez jej środek oferuje miękkie i równomierne oświetlenie filmowanych obiektów - największe 10- i 12-calowe modele wyposażone są nawet w uchwyt na smartfona, dzięki czemu tego typu zestaw może okazać się idealny np. do nagrywania vlogów makijażowych.
Oferuje też możliwość wyświetlenia 13 barw z przestrzeni RGB i tryb zaprogramowanych efektów specjalnych (np. światła policyjne), a żeby praca z lampą była wygodna, otrzymujemy także statyw i pilot bezprzewodowy. Do tego zasilana jest przez USB, dlatego wystarczy jedynie podłączyć ją do komputera. Z tego samego względu nie będzie to najlepsza propozycja do vlogów nagrywanych w mniej statycznych warunkach, ale tak też możemy z niej korzystać - lampę można zasilać również za pomocą powerbanku.
Kompaktowy, zaprojektowany z myślą o zastosowaniu mobilnym panel LED na aparat, który może pochwalić się wysokim współczynnikiem CRI, wysokiej jakości światłem bez migotania, możliwością regulacji temperatury barwowej i wydajnym akumulatorem.
Dzięki wbudowanemu uchwytowi mocującemu wyposażonemu w gwint ¼ cala i zimną stopkę będziemy mogli zamocować lampę nie tylko do złącza akcesoriów aparatu, ale też do systemów montażowych, takich jak klatki, statywy czy uchwyty. Minusem dla niektórych może być brak możliwości zasilania stałego.
Kolejny panel z serii Thea, lecz tym razem nieco mocniejszy i w bardziej panoramicznym formacie, co pozwolić ma na bardziej równomierne oświetlenie obiektów, bez głębokich cieni. W przypadku orientacji pionowej, może posłużyć także za LED-owy ekwiwalent fotograficznego stripa.
Podobnie jak w przypadku modelu 120, otrzymujemy wysokiej jakości diody LED pozbawione efektu migotania i wygodne mocowanie do stopki z dodatkowym gwintem. Dodatkowo w przypadku modelu 150, oprócz zasilania za pomocą akumulatora NP-F, otrzymujemy także opcję zasilania z sieci, co okaże się przydatne w przypadku dłuższych planów i sesji.
Kolejny montowany na aparat lub statyw 15-watowy oświetlacz, tym razem jednak mocniejszy i bardziej kreatywny, bo z możliwością wyświetlenia pełnego spektrum barw RGB, co zniweluje konieczność korzystania z kolorowych folii.
Co więcej lampa oferuje wrota, wygodne sterowanie za pomocą aplikacji na smartfony, bardzo szeroki zakres regulacji temperatury barwowej oraz tryb 10 efektów specjalnych, które pozwolą imitować np. światło świec, migotanie ekranu monitora czy policyjnych kogutów. Podobnie jak zwykły model Thea 150, ten też może być zasilany zarówno z sieci, jak i za pomocą akumulatora.
Najtańszy z bardziej zaawansowanych statycznych oświetlaczy, przeznaczonych do oświetlania całych planów. Względnie duża moc w połączeniu z dużą powierzchnią świecenia będzie czynić go ciekawą propozycją np. do oświetlania wywiadów czy niewielkich studiów nagraniowych i scen filmowych.
Co ważne, oświetlacz można zasilać zarówno z sieci, jak i za pomocą dwóch akumulatorów NP-F, a cała lampa zachowuje stosunkowo kompaktowe wymiary, dzięki czemu The LED 450 będzie również bardzo praktycznym wyborem do oświetlania scen realizowanych poza studiem. Lampa oferowana jest także w zestawie zawierającym dwa oświetlacze, statywy i torbę transportową.
Stacjonarny panel oświetleniowy LED z możliwością wyświetlenia pełnej gamy kolorów RGB, tym razem w wersji dla zawodowców, pracujących przy bardziej wymagających produkcjach. Dzięki dużej mocy Thea 300 RGB PRO pozwoli skuteczne doświetlać obiekty, a w zacienionej scenerii posłuży nawet za światło dominujące.
Duży zakres temperatury barwowej, 10 zaprogramowanych efektów świetlnych i 48 cyfrowych filtrów żelowych pozwolą na dopasowanie światła do każdych warunków. Co ważne, poszczególne egzemplarze lampy można ze sobą synchronizować i sterować całą grupą z poziomu lampy ustawionej w tryb master (także za pomocą aplikacji mobilnej). Panel można zasilać zarówno za pomocą akumulatorów NP-F, jak i zasilacza sieciowego, a całość pakowana jest w aluminiową walizkę ochronną. Otrzymujemy też możliwość zamocowania opcjonalnych wrót i softboxa.
Mocniejsza, panoramiczna wersja modelu 300. Jeżeli chodzi o ogólne możliwości, to są dokładnie takie same. Różnicą jest natomiast prawie dwukrotnie większe natężenie światła oraz dłuższa konstrukcja, dzięki której rzucane światło jest bardziej rozproszone i lepiej wypełnia scenę.
To już panel który balansuje na granicy segmentu profesjonalnego, a jego uniwersalność sprawia, że może stać się najczęściej używanym oświetlaczem przy produkcjach, do których realizacji wykorzystywane są filmujące aparaty fotograficzne.
Profesjonalna lampa łącząca zalety fotograficznych głowic studyjnych i oświetlenia filmowego. Dzięki mocowaniu Bowens, jest ona kompatybilna z szeroką gamą fotograficznych modyfikatorów, które pozwolą dostosować rzucane światło do naszych potrzeb.
Główną zaletą jest tu jednak naprawdę duża moc, dzięki której lampa może zastąpić halogeny na planach filmowych, a przy okazji być z powodzeniem wykorzystywana także w fotografii studyjnej.
Mocniejszy i masywniejszy brat modelu VideoLED 600. Główne cechy pozostają bez zmian, wersja 1000 oferuje jednak o 50% więcej mocy, co pozwoli na jeszcze większą swobodę działania w studiu i na planie.
Odpowiednik 1000-watowego halogena o znacznie niższym poborze mocy i znacznie lepszym systemie odprowadzania ciepła. Żywotność diody LED oszacowana jest przez producenta na 50 tys. godzin.
Lampa pomyślana jako LED-owy odpowiednik popularnych, niewielkich filmowych halogenów. Jej zaletą jest uniwersalność. Dzięki regulowanej soczewce fresnela możemy kontrolować kąt padania światła (od 15 do 40 stopni), a mocowanie typu Bowens pozwoli na wygodne podpięcie wszelkiem maści modyfikatorów. Z kolei zaawansowane diody w technologii COB zagwarantują najlepszej jakości światło z całej LED-owej ofercie producenta, a ich temperatura barwowa możliwie najbardziej zbliżona została do światła słonecznego.
Lampa jest też lekka, kompaktowa i co najważniejsze, oprócz zasilania sieciowego umożliwia także pracę na akumulatorze. Nie brakuje jej też mocy. Z racji tego, że będzie to zapewne model używany jako jeden z elementów kilkulampowego set-up'u oświetleniowego, SVL-400 LED jest dostępna do kupienia zarówno jako sama głowica, jak i w zestawach zawierających futerał, zasilacz i mocowanie statywowe (SVL-400 LED Plus), lub też komplet 3 lamp wraz z zasilaczami, statywami, filtrami żelowymi i modyfikatorami.
Pełną ofertę lamp producenta znajdziecie na stronie quadralite.pl.