Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
W Małej Galerii ZPAF w Warszawie rozpoczęła się właśnie wystawa fotografii Wojciecha Prażmowskiego Zarzecze - zapis w kolorze.
Zaprezentowane przez Prażmowskiego (wykładowca fotografii na poznańskiej ASP i w łódzkiej filmówce) prace sprzeciwiają się dwóm artystycznym konwenansom. Po pierwsze przedstawiają Zarzecze - ulubione miejsce wileńskich malarzy, z fasadami starych kamienic i mostami na Wilejce, w zupełnie odmienny, nieoczekiwany sposób. Po drugie, pokazują je nie w czerni i bieli, ale w kolorze.
Są takie specjalne miasta i są takie magiczne miejsca, do których powraca się po raz kolejny. Tak jest w przypadku Zarzecza, dzielnicy Wilna. Kto się tam raz pojawił, jest potem przyciągany jakimś niewidocznym magnesem. Sprawia to szczególna, niepowtarzalna atmosfera tej części miasta, rodzaj kameralnej architektury, konfiguracji ulic, wyglądzie starych, nie do końca jeszcze odnowionych domów i zaułków. Ale nie fasady obrosłych legendą kamienic czy mosty na Wilejce są tematem zdjęć Wojciecha Prażmowskiego. W swoich barwnych pracach udało mu się przeniknąć do wnętrza tego zjawiska, utrwalić na fotografii melancholijną atmosferę tego niecodziennego miejsca. (kurator wystawy Marek Grygiel)
Prażmowski nie fotografował Zarzecza tak, jak rejestrują je przesiadujący tam malarze:
jego prace pokazują zakamarki, podwórka, fragmenty wdzierającej się wszędzie zieleni, lub jej wymuszone porami roku zmiany kolorystyczne. Te zdjęcia opierają się głównie na grze kolorów, często niespodziewanie zestawionych, na bogactwie kształtów różnych dziwnych przedmiotów, nieoczekiwanych skojarzeniach. Fotografując prawie banalne i nie specjalnie atrakcyjne turystycznie miejsca, Prażmowski odkrył bowiem na nowo dzielnicę Zarzecze - dzielnicę o niezwykłym klimacie i uroku, co potwierdza kilkanaście wybranych kolorowych rejestracji, prezentowanych w Małej Galerii ZPAF.
Jak pisze Marek Grygiel, kurator wystawy Fotografia barwna nie musi trywializować świata - co akcentują ostatnio niektórzy ortodoksyjni wyznawcy tradycyjnej czarno-białej fotografii. Ona po prostu może ten świat na nowo interpretować, wzbogacać go, na swój sposób dowartościowywać, kierując naszą wrażliwość w zupełnie nieoczekiwanym kierunku.
Wystawa czynna jest w Małej Galerii ZPAF (Pl. Zamkowy 8) do 30 marca 2003 codziennie oprócz poniedziałku w godzinach 12-18.