Akcesoria
Newell Perseo-33 - nowa strumienica z mocowaniem Bowens
Na wystawie pokazywane są projekty fotograficzne: Why bandits run faster than policemen (2008) i Unofficial (2006-2008) oraz prace wideo: Martelinar (2008 Mexico City), Excercise (2008), Double Coding (2008).
Lucia Nimcová urodziła się w roku 1977 na Słowacji. Mieszka i pracuje w Amsterdamie. Studiowała na Rijksakademie Van Beeldende Kusten. Wcześniej ukończyła Instytut Fotografii Kreatywnej w Opavie (Republika Czeska). Zajmuje się fotografią, instalacją i video.
Międzynarodowe uznanie przyniosły jej projekty dokumentalne "Instant Women" (2002-2005) i "Unofficial" (2006-2008), dotyczące zmieniającej się rzeczywistości w Europie Środkowej i Wschodniej. Za te projekty dostała wiele prestiżowych nagród, m.in. ECB Photography Award (Niemcy), Leica Oskar Barnack Award (Niemcy), Fotografia Baume and Mercier Award (Włochy), Mio Photo Award - Kasahara Michiko Prize (Japonia). W 2007 roku otrzymała nagrodę Oskara Čepána.
Jej prace pokazywane były na wielu wystawach indywidualnych: m.in. w Tresor / Kunstforum w Wiedniu (2008), Open gallery w Bratysławie (2008), Palazzo delle Esposizioni w Rzymie (2008), Air Gallery w Nowym Yorku (2007) oraz na wielu wystawach zbiorowych: m.in. Turner Contemporary (2007), Quartier 21 w Wiedniu (2006), Dorottya Gallery w Budapeszcie (2005), Villa Manin Centro d'arte Contemporanea we Włoszech (2004). Brała także udział w Prague Biennale (2007).
Podczas pracy nad projektem "Unofficial" (przejrzałam tysiące zdjęć brygad socjalistycznej pracy) czułam, że przedstawieni na tych zdjęciach ludzie umierają za życia. Moim pierwszym pomysłem było, aby odtworzyć niektóre interesujące z mojego punktu widzenia historie zatrzymane na negatywach z udziałem osób po pięćdziesiątce przedstawionych w tych samych miejscach. Po wszystkich przygotowaniach zapytałam sama siebie: "Ci ludzie grali całe życie dla kogoś, ja nie mogę teraz ich prosić, aby dla mnie też zagrali jakąś rolę." Zrobiłam parę testów. W końcu kompletnie sfrustrowana zapytałam kobiety z mleczarni, czy mogłyby poćwiczyć dla mnie 3 minuty. "Oczywiście, przynajmniej ludzie się pośmieją jak będą nas oglądać", odpowiedziały. Pomyślałam sobie, że one w ogóle nie mają świadomości czym są media, one są po prostu sobą. Lubię obserwować jak miejsce wpływa na mowę ciała i jak ludzie wpływają na siebie w trakcie wykonywania ćwiczeń. Najczęściej od razu staje się jasne, kto jest liderem, a kto naśladuje. Na Słowacji kultura fizyczna nie jest popularna, dlatego kobiety z mleczarni wykonywały ćwiczenia, które pamiętały z czasów młodości. To jest inny rodzaj pamięci. (Lucia Nimcová)
Szczegółowe informacje o projektach artystki znaleźć można na stronie internetowej www.luco.sk
Lucia Nimcová - Why bandits run faster than policemen?
Termin: 16.02.2009 - 14.03.2009
czwartek, piątek, sobota, godz. 12-18
Heppen Transfer
ul. Wilcza 29a m. 12
V piętro (przy Marszałkowskiej)