Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Jyrki Parantainen (1962) mieszka i pracuje w Helsinkach. Absolwent University of Art and Design w Helsinkach (TaiK), od 2006 roku profesor fotografii tejże uczelni. Prace Jyrkiego Parantainena znajdują się m.in. w kolekcjach: Amos Andersson Art Museum; Museum of Contemporary Art Kiasma oraz The Finnish Museum of Photography (Helsinki); Biblioth'que Nationale de France oraz Maison Européenne de la Photographie (Paryż); The Museum of Contemporary Art (Tampere); The Museum of Fine Arts (Houston); The Finnish State Art Collection oraz w prywatnych kolekcjach w: Finlandii, Szwecji, Norwegii, Danii, Francji, Niemczech, Włoszech, Grecji i USA. Jyrki Parantainen mieszka i pracuje w Helsinkach.
Prezentowany w galerii cykl zgłębia fizyczną i psychologiczną bezbronność człowieka - pineski i sznurki przytwierdzone do ciała ludzkiego oznaczają miejsca, punkty tej bezbronności. - wyjaśnia autor Jyrki Parantainen - Napięte sznurki poprowadzone do punktu znajdującego się poza obrysem ciała, stanowią aluzję do obecności jakiejś nieznanej, dominującej siły. Przedstawione na fotografiach zdarzenia opisują stosunek danej osoby do siebie i innych ludzi. W życiu każdego człowieka powtarzają się podobne sytuacje: porozumienia lub jego brak między kobietą a mężczyzną, konsternacja dziecka wobec stawianych przed nim oczekiwań. Bohaterowie fotografii zwykle przedstawiani są w chwili, gdy stoją twarzą w twarz ze swą historią, przyszłością, marzeniami i lękami.
Obecny w cyklu ton tragizmu łagodzi ironia, kolory, detale i plastyczne bogactwo, co - mimo wszystko - nadaje całości atmosferę pełną ciepła i optymizmu. Założeniem tych prac bowiem jest wzbudzenie w widzu przekonania, że zawsze gdzieś tam istnieje szansa na szczęśliwe zakończenie. - Jyrki Parantainen
O fotografiach fińskiego artysty napisał Witold Kanicki:
Jyrki Parantainen - współczesny fiński twórca, jest jednym z tych, którzy posługując się "widzialnym", realistycznym językiem tego medium, potrafią odzwierciedlić sferę "niewidzialną", skoncentrowaną wokół ludzkiego wnętrza.
Rozpoznawalnym elementem twórczości Parantainena, pozwalającym mu na eksploatowanie świata niewidzialnego, jest dający się zaobserwować na wielu fotografiach zestaw nitek przytwierdzonych do zdjęcia, podlegającego w takim kształcie ponownemu sfotografowaniu. Niejednokrotnie wyznaczonym w ten sposób liniom towarzyszą dodatkowe oznaczenia cyfrowe, literowe lub słowne - przypominając wspólnie matematyczne bądź topograficzne wskaźniki. Efektem tego procesu jest uobecnienie sfery "pomiędzy", usytuowanej na granicy dwóch przestrzeni - tej iluzyjnej, immanentnej dla fotografii - prototypu, oraz tej rzeczywistej, w której znajduje się oglądający gotową pracę. Na niektórych zdjęciach Parantainena nitki rozchodzące się od postaci nawiązują do poetyki nimbów, mandorli czy glorii charakterystycznych dla tradycyjnej ikonografii sacrum. Porównanie to odnosi się zarówno do kwestii formalnych, jak i symbolicznych - zwyczajowo elementy tego typu podkreślały bowiem związek otoczonego promieniami podmiotu z nadrealną sferą przekraczającą możliwości widzenia. (...)
Symboliczne nimby to nie jedyne skojarzenia konotowane zabiegiem Parantainena. Dodatkowo promienie te przywodzą na myśl rysunki perspektywiczne, z punktami zbiegu będącymi miejscem koncentracji uporządkowanej liniami przestrzeni. Nie jest to jednak przestrzeń odpowiadająca tej rzeczywistej; zbiegające się na postaciach kreski sugerują bowiem nieuchwytną i niewidzialną głębię wnętrza człowieka, podkreślając zarazem antropocentryzm twórczości fińskiego artysty. - Witold Kanicki
Współpraca: FRAME i Hippolyte Gallery.
Jyrki Parantainen Marzenia i rozczarowania / Dreams and Disappointments
Wernisaż wystawy: 15 luty 2008 godzina 18
Wystawa czynna do 27.03. 2008 w godzinach 11-19 (codziennie oprócz poniedziałków)
Galeria Fotografii pf
Centrum Kultury "Zamek" w Poznaniu
ul. Św. Marcin 80/82, Poznań