Aparaty
Wysyp zimowych promocji Fujifilm - aparaty z rabatem do 1075 zł
Christian Boltański rosyjski Żyd urodzony w Paryżu w 1944 roku. Jego działalność artystyczna, skupia w sobie wiele dyscyplin: fotografię, teatr, Ready-made. Najczęściej jednak wykorzystuje fragmenty rzeczywistości będące świadectwami konkretnych osób - zdjęcia, ubrania, przedmioty - "pamiątki z życia". Obecnie interesuje się przede wszystkim zagadnieniami skupionymi wokół tematu przemijania, pamięci, tożsamości. Spośród najważniejszych prac warto wymienić Monument (1986), Les Veronique (1996) czy Les Suisses Morts (1990). W 2001 roku prezentował wystawą Revenir w CSW. Artysta w przewrotny sposób odnosi się do swojej twórczości: Nigdy nie robiłem zdjęć. Ja ich jedynie używam. Fotografii potrzebuję jako budulca sklejanek rzeczywistych elementów, jakie sobą niosą. Często sięgam po wycinki z gazet. Nie dość zatem, że nie czuję się fotografem, to jeszcze na dodatek nie uważam, abym w jakikolwiek sposób był związany z fotografią.
Kronika wypadków powstała w 1973 roku i jest zbiorem stu kilkudziesięciu fotografii wyciętych z francuskiego czasopisma "Detektyw". Portrety pojedyncze, niekiedy grupowe zostały zaczerpnięte z kroniki kryminalnej i ukazują uczestników morderstw, rozbojów, gwałtów, porwań i innych przestępstw. Artysta zunifikował sprawców i ofiary, pozbawił wycinki opisów i informacji o osobach przedstawionych. Kronika wypadków pochodzi z ważnej fazy działalności Christiana Boltanskiego, kiedy jako jeden z pierwszych artystów zaczął rozbijać mit modernistycznej oryginalności, wykorzystując stereotypowe obrazy kultury masowej - zdjęcia prasowe i reklamowe. Na bazie fotografii, którą w tym wypadku jedynie użył jako relikwię i wspomnienie, skonstruował nostalgiczny i niepokojący świat. Równocześnie podjął dyskusję o odpowiedniości świata rzeczywistego i jego fotograficznej reprezentacji, czyli o prawdzie i fałszu. Przemycił problemy publicystyczne i socjologiczne. Uczynił z widza osobę uwikłaną, która nie potrafi odróżnić mordercy od ofiary. Pozbawił go tradycyjnych narzędzi klasyfikacji i wartościowania. Równoprawny uczestnik doznania estetycznego, obok obiektu i autora, staje bezsilny wobec braku kodu kulturowego, który określiłby jego wzór zachowania. Kronika wypadków była po raz pierwszy prezentowana w Galerii Foto-Medium-Art w kwietniu 1979 roku w ramach wystawy Foto-Medium, obok prac Annette Messager, Aliny Szapocznikow, Zdzisława Jurkiewicza, Jerzego Olka i Leszka Szurkowskiego. Ekspozycja była refleksją nad wiarygodnością fotograficznego dokumentu - jednym z najważniejszych problemów globalnego fotomedializmu. Obecnie praca Chriastiana Boltanskiego znajduje się w kolekcji Jerzego Olka. - wypowiedź Krzysztofa Siatki na temat prezentowanego projektu.
Christian BoltańskiKronika wypadków
Wystawa: 30. 01- 14. 02. 2008
Galeria Foto-Medium-Art
ul. Karmelicka 28/12
31-128 Kraków
Opracowała: Agata Nowa