"Ikony cierpienia" Ewy Harabasz w Galerii Arsenał

Autor: Marta Sinior

7 Styczeń 2008
Artykuł na: 2-3 minuty
Już po raz jedenasty w Poznaniu będą obchodzone "Dni Judaizmu". W ramach uroczystości odbędą się spotkania, pokazy filmowe oraz wystawy, m.in. Ewy Harabasz w Galerii Arseał. Artystka na podstawie fotografii z pierwszych stron gazet z całego świata i malarstwa zainspirowanego sztuką bizantyjską tworzy współczesne ikony. Otwarcie wystawy nastąpi w piątek, 11 stycznia 2008 roku.

Ewa Harabasz pochodzi z Częstochowy. Oprócz medycyny na Akademii Medycznej w Polsce, studiowała grafikę i malarstwo w Detroit (M.F.A., Wayne State University i B.F.A., College for Creative Studies). Swoje prace prezentowała na kilku wystawach indywidualnych, m.in.: Icons, Luxe Gallery Nowy York, USA (2007), "Icon Station", John Hartell Gallery, Cornell University (2007) oraz kilkunastu prezentacjach zbiorowych, m.in.: APEX Art, Manhattan, Nowy York, USA (2007), POZA, Real Art Ways Hartford (2006), "Second Language", Williams Tower Gallery Houston, USA (2004), "An Imagined Conversation", Brooklyn Jewish Arts Brooklyn, Nowy York (2003).

Ewa Hrabasz "Ikony cierpienia"

Najnowsze prace Ewy Harabasz to "współczesne ikony", w których na wizualne klisze z mass mediów nakładają się inspiracje religijną sztuką ikon i gotyckiego malarstwa. - napisała Bożena Czubak - Sceny i postaci z fotografii prasowych ilustrujących doniesienia o kolejnych wojnach i kataklizmach, artystka przemalowuje i umieszcza na złotym tle z jego symbolicznymi implikacjami sięgającymi duchowych odniesień w złoceniach bizantyjskich ikon czy wczesnośredniowiecznych przedstawieniach religijnych.

Sceny lub zbliżenia z kadrów z wojny w Bośni, Iraku, tragedii w Besłanie, ataku terrorystycznego w londyńskim metrze tracą swój reportażowy charakter. Te "współczesne ikony wojny i cierpienia", według słów autorki tekstu do katalogu towarzyszącego wystawie, mimo religijnych skojarzeń nie nadają się do kontemplacji. Harabasz przyjmuje bardziej krytyczny punkt widzenia, sprzeciwiając się wiktymizacji ofiar współczesnych kataklizmów, czy medialnym praktykom kreowania ich na mimowolnych bohaterów. Wbrew uniwersalizacji tych przedstawień, sakralizacji ich kontekstu, nasyca je dwuznacznością cechującą wszelkie obrazy cierpienia, które jednocześnie uwodzą wizualną atrakcyjnością.

Ewa Hrabasz "Ikony cierpienia"

Pochodząca z Polski (z Częstochowy) artystka zespala w swoich pracach dość odległe inspiracje, pozując postaci z pierwszych stron "New York Times'a" na prawosławnych Świętych, zaś fotograficzne wydruki łącząc z dawnymi technikami malarstwa na drewnie. - kurator wystawy, Bożena Czubak

Ewa Harabasz Ikony cierpienia

11 - 27.I.2008
Wernisaż: 11.01.2008 godzina 18:00

Galeria Miejska "Arsenał"
Stary Rynek 3, Poznań

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Widok jest piękny - wystawa zbiorowa Okręgu Warszawskiego ZPAF
Widok jest piękny - wystawa zbiorowa Okręgu Warszawskiego ZPAF
Stara Galeria ZPAF zaprasza na wystawę, w której udział biorą członkowie OW ZPAF. Ekspozycja to mnogość spojrzeń i interpretacji hasła przewodniego „Widok jest piękny”. Zdjęcia można...
6
Zofia Rydet. Świat uczuć i wyobraźni - mniej znane oblicze kultowej artystki w MuFo
Zofia Rydet. Świat uczuć i wyobraźni - mniej znane oblicze kultowej artystki w MuFo
Muzeum Fotografii w Krakowie zaprasza na obszerną wystawę kolaży, prezentujących bardziej liryczne oblicze Zofii Rydet, jednej z najważniejszych polskich fotografek w historii....
7
Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś - ruszyła wirtualna wystawa
Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś - ruszyła wirtualna wystawa
Instytut Teatralny zaprasza na wirtualną wystawę „Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś” dostępną pod adresem www.pamiecteatru.pl. To pierwsza w historii tak...
3
Powiązane artykuły
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj