Akcesoria
Black November w Next77 - promocje na sprzęt foto-wideo przez cały miesiąc
Szymon Rogiński (ur. 1975 roku) zajmuje się fotografią od 10 lat, również jako fotograf reklamowy. Publikował m.in. w: "Wysokich Obcasach", "Magazynie Gazety", "Machinie", "Fluidzie", "Modern Painters", "Vogue L'Homes", "Young Tree Press", "Futu", "200 Best Photographers Worldwide", "Shots Directory". Rogiński uczestniczył w wystawach zbiorowych, m.in. Autumn in Poland w Polskiej Ambasadzie w Tokio, "Zasiedzenie" w Galerii Arsenał w Poznaniu (2004), "Revenge on Realism" w Krinzinger Galerie w Wiedniu (2005), Nowi dokumentaliści w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie i National Gallery w Bratysławie, The End, My Friend w Spielhaus Morrisson Galerie w Berlinie (2006), IV Biennale Fotografii w Poznaniu Polowanie na przedmioty, a także prezentacji na łamach miesięcznika Pozytyw i wystawy "Więcej niż zdjęcia. 5 lat miesięcznika Pozytyw". W swoim dorobku ma wystawę indywidualną w Galerii TR w Warszawie (2005). Szymon Rogiński mieszka i pracuje w Warszawie.
Zapraszamy na stronę Szymona Rogińskiego: www.szymonroginski.com
Poniżej zamieszczamy tekst o wystawie Szymona Rogińskiego autorstwa Anny Nawrot i Jana Gryki:
Szymon Rogiński najbardziej jest znany z cyklu fotograficznego "Nocnych pejzaży", które po raz pierwszy pokazał w Galerii Arsenał w Poznaniu w 2004 roku. Mroczne fotograficzne ujęcia, sceny przypominają bardziej kadry z horroru niż zapis rzeczywistych sytuacji, występujących na obrzeżach metropolii czy mazowieckich miasteczek. Nowa tutejsza rzeczywistość podlega w jego obiektywie całkowitej weryfikacji. Ciemne, opuszczone krajobrazy, gdzieniegdzie jakieś drzewo, słup, dom, oświetlone jedynie nierealnym światłem, raczej nasuwają skojarzenia z obrazami Rembradta niż Kielecką Szkołą Krajobrazu. Polski pejzaż w takiej interpretacji wydaje się być kompletnie odrealniony. Samotność i opuszczenie, oświetlone monstrualne bilboardy w polu, biały krzyż przy drodze, to niby takie liryczne symptomy rzeczywistości, które w sekwencjach Szymona zaświadczają o bycie niemal "kosmicznym". To przekroczenie percepcji daje nam szansę na ponowny wgląd w realność tego, z czym się stykamy na co dzień. Jadąc w nocy samochodem pewnie jakoś dostrzegamy tą rzeczywistość, ale oddalamy wszelkie refleksje na ten temat i szybko wracamy do wielkomiejskich siedlisk.
Prezentowane w Galerii Białej prace pt. PROJEKT UFO to fotografie, inspirowane również krajobrazem nocnym. Z jednej strony nawiązują do fotografii dokumentalnej, do konkretnych miejsc. Jednak gra świateł zarówno tych naturalnych (spadające gwiazdy, odbicia w powierzchniach wody) z tymi, które artysta kreuje światłem sztucznym, tworzy niesamowitą atmosferę niemal teatralnych inscenizacji. Nowy projekt artysty jeszcze bardziej pogłębia wymiar odrealnienia i pustki. Pozostało minimalne światło, pojawiające się jakby znikąd i pejzaż, który nieodwołalnie kojarzy się z polskim krajobrazem. Stogi siana, brzozy, pusta droga stają się symbolicznym ale i romantycznym poematem. To jakby sceny, na które wpływ ma jakaś nieznana cywilizacja, sprawdzająca właśnie stan rzeczy, czy coś się zmieniło, czy też jest - jak dawniej.
Rogiński niezwykle precyzyjnie tworzy nastrój niepowtarzalności miejsca w każdym obrazie. Wydaje się, że te niesamowite zapisy są alegorią krajobrazu, jego niemal sublimacją, na bazie której rozgrywają się jakieś niecodzienne zjawiska lub sytuacje, które dopiero nastąpią. To chwila na coś nieoczekiwanego. Stąd być może tytuł PROJEKT UFO, który jednak nie ogranicza możliwości interpretacji. Krajobraz nocą niezwykle rzadko podlega artystycznej interpretacji. Dlatego fotografie Rogińskiego próbują ten świat niemal przenieść fizycznie - tu do galerii, a nam widzom zapewnić komfort delektowania się sztuką mroczną, magiczną i tajemniczą. Zupełnym eksperymentem na wystawie staje się obiekt fotograficzny w formie stereoskopu, w którym artysta odchodzi od dokumentu a jego podstawą jest zdjęcie widziane jako obraz przestrzenny. - tekst Anna Nawrot, Jan Gryka
Szymon Rogiński Projekt UFO
Otwarcie wystawy: 7 grudnia 2007 godzina 18.00
Wystawa czynna będzie do 4 stycznia 2008 roku w dni powszednie w godz. 11.00-17.00
Galeria Biała
Centrum Kultury
ul. Peowiaków 12, Lublin