Aparaty
Wysyp zimowych promocji Fujifilm - aparaty z rabatem do 1075 zł
Poniżej publikujemy tekst autorstwa georgii Krawiec towarzyszący wystawie Analogie:
Zacznijmy od oszustwa. "Warunkiem bogactwa jest utrata wszystkiego" - tak przekonuje pewne bóstwo w komedii Plauta, protagonistę Querolusa. Bohater ten ma zaufać oszustowi, ponieważ, jak twierdzi owo bóstwo, zaufanie wbrew własnej woli przyniesie mu upragnione szczęście. Jeśli poruszając się w świecie klasycznej fotografii czarno-białej użyjemy tak specyficznego jej rodzaju jakim jest fotografia litowa nie padniemy ofiarą oszustwa jak nasz protagonista. Tutaj, tak jak przyrzeka bóstwo, koncentracja nad formą całości a nie nad szarym detalem, ograniczenie widzenia do kluczowych elementów oznacza bogactwo przez utratę. Taką właśnie drogę wybrali trzej młodzi fotograficy wystawiający wspólnie z Basią Sokołowską w Galerii Lipińskiego w Warszawie.
W subtelnych obrazach Weroniki Gęsickiej widzimy codzienność w warszawskim Zoo. Jak podkreśla tytuł, baśniowy świat ogrodu zoologicznego jest diametralnie inny od zdjęć w stylu kolorowych miesięczników geograficznych: z jednej strony jej obrazy rozpraszają tło i redukują treści, z drugiej jednak są pełne tak wielu niuansów szarości, że w przykładowej parkowej mgle czy też w cieniu drzew doszukujemy się nieuchronnie stworzeń z beztroskiego dzieciństwa.
Także światło-cieniem zajmuje się Ireneusz Misiak, który w swoich fotografiach przedstawia tło ludzkiego istnienia. W graficznych ujęciach redukuje rysy główki dziecięcej demaskując indywidualnego człowieka jako płaszczyznę ingerencji innych. Odwracając priorytety przedstawia ludzi sprowadzonych do sylwetek, których indywidualizm zanika, zaś w bezwładnie wiszące ciało Chrystusa wpaja ducha prawdy. W ten sposób alegoryzuje podejście współczesnego społeczeństwa do wiary.
Łukasz Jurewicz już od czterech lat pracuje nad cyklem ADMIRABILIS łączącym portret i krajobraz. W tych "Osobliwościach" każdy obraz z osobna przekonuje dopracowaniem grymasu, zagłębia się w sferę emocji, próbując przedstawić wizualny alfabet uczuć. Autor pisze "Tworząc ADMIRABILIS chciałem, by odbiorca (...) we własny sposób przeżył na nowo minioną już sytuację - zatrzymaną jednak w kadrze i dzięki temu nie pozwalającą o sobie zapomnieć." Myślę, że wychodząc z wystawy, większość odwiedzających zachowa na długo w pamięci obraz ucieleśnionego zdziwienia.
Formalnym przeciwieństwem prac wyżej opisanych autorów, pokazujących graficzne monochromatyczne odbitki litowe jest projekt Basi Sokołowskiej DOM, która przedstawia wielkoformatowe crossy o uderzającej swą intensywnością kolorystyce. Autorka odkrywa przewrotność rzeczywistości znajdującej się po zewnętrznej i wewnętrznej stronie okna. Przez odwrócenie kolorystyki podkreśla ona formalną część przewrotności. Przez wskazanie nie zrównoważenia treści z formą: świat wewnętrzny jest zawsze sztucznie barwny - świat zewnętrzny jednokolorowy, artystka odsłania różnice relacji jednostki ze światem wewnętrznym i zewnętrznym. Przez podkreślenie braku równowagi połączonych ujęć: na każdej fotografii dominuje świat wewnętrzny - świat zewnętrzny jest widoczny dopiero na "drugi rzut oka", Sokołowska wskazuje na przewagę świata wewnętrznego nad zewnętrznym. Także przez połączenie różnych technik sugeruje ona dysproporcję naszego traktowania tych dwóch sfer: w świecie wewnętrznym użyty analogowy aparat pozwolił autorce ująć w sposób szczegółowy zawartość wnętrza - świat zewnętrzny zarejestrowany schematycznie i zredukowany został naświetlony za pomocą aparatu otworkowego.
Te głeboko emocjonalne ale także estetycznie piękne unikatowe fotografie Basi Sokołowskiej nie odbiegają jednak w swej intencji od fotografii litowych: wszystkie kreują własną rzeczywistość oraz uzmysławiają współistnienie drugiego człowieka w jego własnej osamotnionej rzeczywistości. - Wrzesień, 2007 georgia Krawiec
Na wystawie zaprezentowane zostaną prace takich artystów jak: Basia Sokołowska, Łukasz Jurewicz, Weronika Gęsicka i Ireneusz Misiak.
Wystawa Analogie
Termin: 29.09 - 18.10.2007
Wernisaż wystawy: 28 września 2007 godzina 19
Galeria Lipińskiego
przy Alejach Jerozolimskich 63, Warszawa
Do 28 września 2007 roku w Galerii Lipińskiego prezentowane są prace Andrzeja Dragana z cyklu Alegorie i Makabreski. Polecamy.