Aparaty
Wysyp zimowych promocji Fujifilm - aparaty z rabatem do 1075 zł
Laurent Dejente urodził się w Sedan w 1961 roku. Studiował w Montpellier w szkole kineziterapii, gdzie uczył się odczytywać i leczyć ludzkie ciało. Jednocześnie zajmował się malarstwem. W 1991 roku porzucił malarstwo i poświęcił się studiowaniu historii sztuki oraz filozofii. WDwa lata później stypendium miasta Marsylii na realizację projektu Comme si l'arbre dans la foret/ Jakby drzewo w lesie zainspirowanego koncepcja natury Kanta. Ta praca wpłyneła na póżniejsze zainteresowania i rozważania artysty nad współczesnymi stereotypami i zależnościami socjokulturwymi.
W 1997 roku Dejente postanowił zająć się w większym stopniu fotografią, którą uznał za idealne medium do grania kodami przedstawienia. Stworzył wtedy pierwszą odsłonę projektu Itineraire bis: Les Sorties (Ścieżka bis: Wyjścia), który stanowi próbę dekonstrukcji za pomocą analizy postaw ciała i naszego romantycznego związku z przyrodą.
W 1999 roku otrzymał stypendium CNAP na swoją pierwszą wystawę w galerii Le Reverbere. L.Dejente powracił wtedy do swojego pierwszego przedmiotu studiów: ciała. Zaczął transponować dla swojej praktyki artystycznej metody obserwacji i diagnostyki wyuczone podczas praktyki lekarskiej. W ten sposób oko terapeuty prowadziło spojrzenie artysty. Podczas rezydencji w Bretanii w latach 1998 - 99 (na zaproszenie galerii Dourven w regionie Cotes d'Armor) zrealizował drugą część wystawy Itinéraire bis: Les Panoplies. (Ścieżki bis: Panoplie). Poprzez serię wielkoformatowych portretów sportowców amatorów i miłośników przyrody w strojach z Decathlonu,ujawniał i kwestionowal fałszywą, dominującą ideologię dobrego samopoczucia.
Wraz z galerią le Réverbere uczestniczył w FIAC w latach 1999, 2001, 2003 oraz w Paris Photo w 2001 i 2006 roku. W latach 2000 - 2003 tworzył krótkie serie (Leitmotiv, Lounge, La partie), w których ujawniało się coraz wyraźniej jego zainteresowanie wzajemną zależnością spojrzenia, ciała i przestrzeni.
W latach 2003 - 2004, wraz z artystką wideo Muriel Toulemonde, stworzył wystawę audiowizualną łączącą jego zainteresowania ciałem i sztuką. Le Gymnase stało się pracą na temat ciała realizowaną w ośrodku leczniczym, w którym niegdyś pracował.
L. Dejente przeprowadził się w 2004 roku do Lille i uczestniczył w piątek edycji festiwalu Transphotographiques, a następnie wystawiał w galerii Le Reverbere w ramach biennale sztuki współczesnej w Lyonie. Zaprezentował tam swoją nową serię Stations (Stacje), która wywraca przyzwyczajenia naszej percepcji i destabilizuje kadr percepcyjny, którym organizujemy sobie rzeczywistość. Obecnie mieszka i pracuje pomiędzy Lille i Marsylią. - materiał dostarczony przez organizatorów wystawy
Laurent Dejente jest reprezentowany przez galerię Le Reverbere.
Poniżej publikujemy materiał powstały na podstawie tekstu Elodie Guida:
Stacja nr 22 Dziewczyna siedzi na brzegu basenu, ale jak to się dzieje, że woda jest za nią, a nie pod nią?
Stacja nr 26 Jak ten mężczyzna może chodzić po oknach swojego mieszkania?
Wystarczy obrócić głowę o 90°, by zrozumieć, że przestrzeń przedstawiona oraz przestrzeń obrazu zostały przekręcone. Ale gdy przestrzeń odnajdzie już swój naturalny kierunek, to ustawienie postaci staje się dziwne i nienaturalne.
Akt przechylenia kamery o 90 stopni oraz same sceny są tak wyreżyserowane, by gesty i ustawienie ludzi wydawały się jak najbardziej naturalne w otoczeniu przewróconym na bok. Zdają się tę osobliwą przestrzeń zamieszkiwać, choć nie dzieje się to bez pewnego napięcia. Fotograf nie ukrywa jednak elementów mechanizmu odwrócenia. Postaci nawiązują w ten sposób związek - często ironiczny i paradoksalny - z otoczeniem, które nie pasuje do przyjętej przez nich postawy.
Przez ten akt przechylenia, fotografia odrywa się od swojej bliskości z rzeczywistością, by znaleźć się w logice wieloznaczności. Obrazy przeobrażają się i grają naszymi przyzwyczajeniami oraz naszą intuicją. Nie funkcjonują już jako kopie świata, ale nie stają się też mylącym pozorem i manipulacją, ponieważ procedury inscenizacji pozostają widzialne. Narzędzie oraz przestrzeń, którą artysta stwarza funkcjonują jak instrument eksperymentu, jak oś napięcia między ciałem a światem. Sens fizyczny i metafizyczny miejsca człowieka w świecie zawiązują tutaj ścisłe związki.
Metoda zastosowana przez Dejente jest czymś więcej niż tylko techniką wykonania zdjęcia. Rozwija się w pytanie o związek człowieka ze światem. Jest propozycją eksperymentu do wykonania, a nie odpowiedzią na zadane pytanie.
Laurent Dejente Stacje
20 czerwca - 30 lipca 2007
wernisaż: 19 czerwca 2007 o godzinie 19.00
Galeria Instytutu Francuskiego w Warszawie
ul.Senatorska 38
tel. 0-22 505.98.00
fax 0-22 828.90.56