Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
W czwartek, 23 marca w Galerii DAP byliśmy świadkami wernisażu wystawy pokonkursowej II WFFA oraz ekspozycji "Fotoinstalacji" Krzysztofa Cichosza. Tym samym oficjalnie rozpoczęła się druga już edycja Warszawskiego Festiwalu Fotografii Artystycznej.
Wystawa pokonkursowa, znajdująca się w drugiej sali Galerii DAP, prezentuje prace wyłonione przez Jury spośród wszystkich nadesłanych na konkurs przez młodych twórców, z warszawskich uczelni i szkół fotograficznych. Jury obradowało 13 lutego 2006 w składzie: Zygmunt Rytka (przewodniczący); Ewa Miazek (prezes OW ZPAP), prof. Stanisław Wieczorek (Instytut Sztuki Mediów ASP w Warszawie), dr Adam Sobota (Muzeum Narodowe we Wrocławiu) oraz Jacek Werbanowski (red. nacz. kwartalnika "Exit").
Najważniejszą nagrodę festiwalu, Grand Prix, otrzymała Aleksandra Wrońska. I nagrodę zdobył Maciej Krajewski, zaś Dorota Wróblelwska I Łukasz Niewiadomski uplasowali się ex aequo na drugiej lokacie. Zdublowało się także trzecie miejsce, które zajęła Agnieszka Grajda oraz duet Marta Zasępa i Aneta Solak (za projekt Polska Rzeczpospolita Bajkowa). Ponadto w konkursie wyróżniono następujących autorów: Paulinę Maskulak, Seweryna Chlebińskiego, Piotra Filutowskiego, Karolinę Siemion i Piotra Jeżewskiego. Przyznano też wyróżnienia honorowe: Michałowi Gruszczyńskiemu, Kamili Jastrzębskiej, Aleksandrowi Stachurce i Mikołajowi Kalinie. Wyróżnienie kuratorskie otrzymała Paulina Krajewska.
Podczas wernisażu młodym twórcom wręczono nagrody i wyróżnienia, ufundowane przez firmę Nikon Polska, Laboratorium Profilab oraz Taschen/ TMC Art.
Wystawie pokonkursowej towarzyszą "Fotoinstalacje z lat 1993-2005" Krzysztofa Cichosza, doktora fotografii w PWSFTViT w Łodzi, w 2004, specjalizującego się w fotografii dokumentalnej, socjologicznej, kreacyjnej i mediach elektronicznych.
Krzysztof Cichosz do realizacji swojej fotoinstalacji wykorzystał portrety 9 filozofów grecko-rzymskiego świata. Warto dodać, że selekcja, jaką autor dokonał, była czysto wizualną procedurą. Następnie artysta opracował komputerowo wybrane portrety, sprowadzając je do jednolitej formy wizualnej. "Każdy z wybranych wizerunków - jak podaje autor - podzieliłem na sześć części. Następnie napisałem maleńki programik komputerowy do losowego wybierania fragmentu portretu - jako elementu tworzącego część wizerunku wyimaginowanego filozofa. W ten sposób powstały (...) portrety hybrydowe. Każdy z nich składa się z sześciu losowo zestawionych fragmentów twarzy dziewięciu filozofów. Raster destruujacy i konstruujący te portrety powstał dzięki wprowadzeniu maszynowego kodu programu komputerowego do edytora tekstu. Od dawna fascynowały mnie te dziwne "krzaczki", a jak sądzę, wizualnie sugerują czas "cyberkultury"
Obie wystawy będą prezentowane do końca kwietnia w Galerii DAP prezy ulicy Mazowieckiej 11a w Warszawie. Zapraszamy do zapoznania się z innymi ekspozycjami, które znalazły się w programie II WFFA.