Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Już za tydzień w Żorach wystartuje Festiwal Fotografii Plener 2018, którego głównym celem jest zaprezentowanie młodej fotografii japońskiej. Zobaczcie, jakie atrakcje przygotowali dla was organizatorzy i skąd dokładnie wzięła się nazwa „Provoke 2.0“.
Festiwal Fotografii Plener 2018 w Żorach poświęcony jest młodej fotografii japońskiej, w nawiązaniu do przypadającej w tym roku 50. rocznicy ukazania się kultowego magazynu „Provoke”. Wydawnictwo to łączy się z jednym z najbardziej przełomowych i inspirujących momentów w historii fotografii współczesnej. Wpisuje się również w program obchodów przypadającej w przyszłym roku setnej rocznicy nawiązania polsko-japońskich stosunków dyplomatycznych i odbędzie się pod patronatem Ambasady Japonii w Polsce.
fot. Yumiko Utsu
- Dzisiaj, kiedy słowa utraciły swoją podstawową moc – innymi słowy, umiejętność opisywania rzeczywistości - i wydają się być zawieszone w powietrzu, oko fotografa może uchwycić te fragmenty rzeczywistości, których nie da się wyrazić językiem. Fotograf może traktować te obrazy jak dokumenty do analizy na równi z językiem i ideologią. Właśnie dlatego, chociaż może to się wydawać zuchwałe, podtytuł „Provoke” brzmi „dokumenty prowokujące do myślenia“ - czytamy na stronie Festiwalu.
fot. Kenji Hirasawa
W przekonaniu organizatorów Festiwalu, „przełom” to słowo klucz tegorocznej jego edycji. - Tam gdzie kończy się jedno, a zaczyna drugie często pojawia się coś jeszcze - nowa idea, dodatkowa wartość, która często znamionuje uniwersalny charakter zmiany i wzmacnia przeczucie, że bez względu na szerokość geograficzną, rasę i warunki ekonomiczne jest coś co nas łączy. Zjawisko współczesnej fotografii japońskiej doskonale odzwierciedla ten stan, i choć wydaje się odległe, koreluje z tym, co dzieje się obecnie w fotografii w Polsce i na świecie - zaznaczają organizatorzy.
fot. Yoshinori Mizutani
Swoje prace zaprezentują w Żorach: Maya Akashika, Yumiko Utsu, Masaru Takahashi, Hiroshi Takizawa, Kazuto Ishikawa, Kenji Hirasawa, Mayumi Hosokura, Kohey Kanno, Haruyuki Shirai, Utagawa Naohiro, Yoshinori Mizutani. Natomiast gośćmi Festiwalu będą: Monika Kozień-Świca z Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, która przeprowadzi spotkanie „Fotograficzne zawirowania pustki, czyli jak wyglądały początki fotografii japońskiej“ oraz dr Lucjan Buchalik z Muzeum Miejskiego w Żorach, który opowie o fotografii w badaniach etnograficznych, na przykładzie zdjęć Ajnów (mniejszość etniczna w Japonii) wykonanych na przełomie XIX i XX wieków.
fot. Kazuto Ishikawa
fot. Kohey Kanno
Festiwal Fotografii Plener 2018 „Provoke 2.0” wystartuje 14 września (piątek) o godzinie 17:00 w Muzeum Ognia (ul. Katowicka 3, Żory) i potrwa do 23 września. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny. Dyrektorem artystycznym tegorocznej edycji Festiwalu jest Paweł Jaszczuk - absolwent School of Visual of Arts w Sydney; przez wiele lat fotografujący w Japonii; autor słynnych cyklów: „Salaryman” i „Kinky City”, które wystawiał w Berlinie, Pekinie, Kopenhadze, Tokio i Warszawie.
Więcej informacji o samym Festiwalu, jak również wystawiających swoje prace fotografach najdziecie na stronie festiwalplener.zory.pl