Provoke 2.0, czyli młoda japońska fotografia, która prowokuje do myślenia

Autor: Michał Chrzanowski

7 Wrzesień 2018
Artykuł na: 4-5 minut

Już za tydzień w Żorach wystartuje Festiwal Fotografii Plener 2018, którego głównym celem jest zaprezentowanie młodej fotografii japońskiej. Zobaczcie, jakie atrakcje przygotowali dla was organizatorzy i skąd dokładnie wzięła się nazwa „Provoke 2.0“.

Festiwal Fotografii Plener 2018 w Żorach poświęcony jest młodej fotografii japońskiej, w nawiązaniu do przypadającej w tym roku 50. rocznicy ukazania się kultowego magazynu „Provoke”. Wydawnictwo to łączy się z jednym z najbardziej przełomowych i inspirujących momentów w historii fotografii współczesnej. Wpisuje się również w program obchodów przypadającej w przyszłym roku setnej rocznicy nawiązania polsko-japońskich stosunków dyplomatycznych i odbędzie się pod patronatem Ambasady Japonii w Polsce.

fot. Yumiko Utsu

Provoke 2.0, czyli dokumenty prowokujące do myślenia

- Dzisiaj, kiedy słowa utraciły swoją podstawową moc – innymi słowy, umiejętność opisywania rzeczywistości - i wydają się być zawieszone w powietrzu, oko fotografa może uchwycić te fragmenty rzeczywistości, których nie da się wyrazić językiem. Fotograf może traktować te obrazy jak dokumenty do analizy na równi z językiem i ideologią. Właśnie dlatego, chociaż może to się wydawać zuchwałe, podtytuł „Provoke” brzmi „dokumenty prowokujące do myślenia“ - czytamy na stronie Festiwalu.

fot. Kenji Hirasawa

W przekonaniu organizatorów Festiwalu, „przełom” to słowo klucz tegorocznej jego edycji. - Tam gdzie kończy się jedno, a zaczyna drugie często pojawia się coś jeszcze - nowa idea, dodatkowa wartość, która często znamionuje uniwersalny charakter zmiany i wzmacnia przeczucie, że bez względu na szerokość geograficzną, rasę i warunki ekonomiczne jest coś co nas łączy. Zjawisko współczesnej fotografii japońskiej doskonale odzwierciedla ten stan, i choć wydaje się odległe, koreluje z tym, co dzieje się obecnie w fotografii w Polsce i na świecie - zaznaczają organizatorzy.

fot. Yoshinori Mizutani

Swoje prace zaprezentują w Żorach: Maya Akashika, Yumiko Utsu, Masaru Takahashi, Hiroshi Takizawa, Kazuto Ishikawa, Kenji Hirasawa, Mayumi Hosokura, Kohey Kanno, Haruyuki Shirai, Utagawa Naohiro, Yoshinori Mizutani. Natomiast gośćmi Festiwalu będą: Monika Kozień-Świca  z Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, która przeprowadzi spotkanie „Fotograficzne zawirowania pustki, czyli jak wyglądały początki fotografii japońskiej“ oraz dr Lucjan Buchalik z Muzeum Miejskiego w Żorach, który opowie o fotografii w badaniach etnograficznych, na przykładzie zdjęć Ajnów (mniejszość etniczna w Japonii) wykonanych na przełomie XIX i XX wieków.

fot. Kazuto Ishikawa

Program Festiwalu

  • 14 września (piątek), godz. 17.00, Muzeum Ognia: otwarcie Festiwalu, wykład: Provoke 2.0 – Paweł Jaszczuk, oprowadzenie kuratorskie po wystawie zbiorowej: Provoke 2.0,
    godz. 20.00, Kino na Starówce: „Ślady pamiętnika” („Traces Of a Diary”, 2010, 1h, 33 min.) reżyseria: Marco Martins, André Principe (Portugalia), występują: Daido Moriyama, Takuma Nakahira, Nobuyoshi Araki, Hiromix, Kajii Syoin, Kohei Yoshiyuki, Gerry Badger. Słowo wstępne: Paweł Jaszczuk
  • 15 września (sobota), godz. 17.00, Muzeum Miejskie Garnizon, Galeria StrefArt, Altana – oprowadzenie kuratorskie po wystawie zbiorowej: Provoke 2.0
  • 17 września (poniedziałek), godz. 18.00, Muzeum Miejskie, wykład: Fotograficzne zawirowania pustki, czyli jak wyglądały początki fotografii japońskiej, Monika Kozień-Świca, Muzeum Fotografii w Krakowie
  • 19 września (środa), godz. 13.00, Muzeum Miejskie, wykład: Fotografia w badaniach etnograficznych, na przykładzie zdjęć Ajnów wykonanych na przełomie XIX i XX wieków, dr Lucjan Buchalik, Muzeum Miejskie
  • 22-23 września (sobota, niedziela) – warsztaty fotografii w technikach szlachetnych: Extreme Print, pracownia przy ul. Dworcowej 7

fot. Kohey Kanno

Gdzie i kiedy?

Festiwal Fotografii Plener 2018 „Provoke 2.0” wystartuje 14 września (piątek) o godzinie 17:00 w Muzeum Ognia (ul. Katowicka 3, Żory) i potrwa do 23 września. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny. Dyrektorem artystycznym tegorocznej edycji Festiwalu jest Paweł Jaszczuk - absolwent School of Visual of Arts w Sydney; przez wiele lat fotografujący w Japonii; autor słynnych cyklów: „Salaryman” i „Kinky City”, które wystawiał w Berlinie, Pekinie, Kopenhadze, Tokio i Warszawie.

Więcej informacji o samym Festiwalu, jak również wystawiających swoje prace fotografach najdziecie na stronie festiwalplener.zory.pl

Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Widok jest piękny - wystawa zbiorowa Okręgu Warszawskiego ZPAF
Widok jest piękny - wystawa zbiorowa Okręgu Warszawskiego ZPAF
Stara Galeria ZPAF zaprasza na wystawę, w której udział biorą członkowie OW ZPAF. Ekspozycja to mnogość spojrzeń i interpretacji hasła przewodniego „Widok jest piękny”. Zdjęcia można...
6
Zofia Rydet. Świat uczuć i wyobraźni - mniej znane oblicze kultowej artystki w MuFo
Zofia Rydet. Świat uczuć i wyobraźni - mniej znane oblicze kultowej artystki w MuFo
Muzeum Fotografii w Krakowie zaprasza na obszerną wystawę kolaży, prezentujących bardziej liryczne oblicze Zofii Rydet, jednej z najważniejszych polskich fotografek w historii....
7
Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś - ruszyła wirtualna wystawa
Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś - ruszyła wirtualna wystawa
Instytut Teatralny zaprasza na wirtualną wystawę „Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś” dostępną pod adresem www.pamiecteatru.pl. To pierwsza w historii tak...
3
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj