Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
"Transit Spaces" to projekt łączący wideo, fotografię, animację komputerową, diagramy i tekst. Uczestnicy badali zmiany zachodzące w różnych miastach na linii Berlin-Warszawa-Moskwa po 1989 roku i po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej.
W maju tego roku pisaliśmy o wystawie Anriego Sali - albańskiego artysty młodego pokolenia, który w swoich pracach wykorzystuje fotografię. Nie była to ekspozycja stricte fotograficzna, ale uznaliśmy ją za godną polecenia naszym czytelnikom jako przykład twórczego wykorzystania medium przez artystę mało "branżowego". Wystawa, którą od dziś można oglądać w warszawskim CSW Zamek Ujazdowski jest pod tym względem podobna do prezentacji Sali. Tym razem jest jednak chyba jeszcze "gorzej", bo "Transit Spaces" to praca zbiorowa - nie ma jednego autora. Ale twórcy projektu korzystają z fotografii w bardzo ciekawy sposób, ukazując jednocześnie, że sztuka współczesna nie musi unikać mówienia prosto z mostu, chowając się za hermetycznymi formami przekazu.
Studenci koledżu Bauhaus w Dessau (bo to oni są autorami projektu) dokumentowali i analizowali wpływ upadku komunizmu i wejścia Polski do UE na takie miasta (i miasteczka) jak m.in. Torzym, Brześć czy Mińsk. Nie będziemy wdawać się w szczegóły (część z nich poniżej w informacji prasowej, po resztę trzeba się wybrać do Zamku Ujazdowskiego), ale "Transit Spaces" to wystawa z pewnością warta polecenia. Zresztą nie tylko całość się broni - na jakość pokazywanych fotografii (pokazów slajdów itp.) również nie można narzekać.
Wystawa "Transit Spaces" jest prezentowana w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (Al. Ujazdowskie 6, Warszawa). Można ją będzie oglądać do 2 października 2005. Gorąco polecamy!
Poniżej zamieszczamy informację prasową organizatorów.
"Transit Spaces"
fotografia, wideo, dokument
Wystawa we współpracy z Bauhaus Dessau Foundation / Bauhaus Kolleg V w Dessau
Wystawa Transit Spaces odnosi się do przemian, jakie zachodzą w terenach tranzytowych i miastach krajów postkomunistycznych na skutek dokonujących się w tej części Europy transformacji ustrojowych. Skupia się przede wszystkim na dwóch momentach: upadku Bloku Wschodniego oraz ubiegłorocznym poszerzeniu Unii Europejskiej, analizując wpływ owych wydarzeń na rzeczywistość urbanistyczną i społeczną "miejsc tranzytowych". Przy pomocy wideo, fotografii, animacji komputerowych, diagramów i tekstów wystawa dotyka takich między innymi kwestii jak zmiany zachodzące w przygranicznym rejonie Słubice - Frankfurt, rewitalizacja publicznej przestrzeni Mińska czy rola kiosków i sklepików w ekonomicznej transformacji miasta Smoleńsk.
Strukturę wystawy tworzy siedem "przystanków" usytuowanych wzdłuż linii łączącej Berlin i Moskwę i ukazujących różnorodne konsekwencje tych samych procesów cywilizacyjnych. Na każdy z tych "przystanków" składają się prace zrealizowane przez międzynarodowe grono artystów, architektów i teoretyków kultury skupionych wokół słynnego Bauhaus Kolleg w Dessau.