Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Współczesne autokracje z dużym sukcesem zaadoptowały techniki zbiorowego zarządzania świadomością obywateli. „Odmowa” jest próbą wizualnego przedstawienia różnych systemów kontroli i wywierania nacisku. Wernisaż już dzisiaj w katowickiej Galerii Szara.
W 1971 roku radziecka telewizja wyemitowała program popularno-naukowy prezentujący mechanizmy, za pomocą których można skutecznie manipulować ludzką świadomością. Zaproszona do studia młodzież została poddana eksperymentom, które miały uświadomić telewidzom, w jakim stopniu sugestia i konformizm wpływają na odbiór rzeczywistości eliminując z niej nawet najbardziej oczywiste fakty.
Nie będzie specjalnym nadużyciem stwierdzenie, że obraz ten (choć nie wprost) obnażał techniki wykorzystywane na co dzień przez sowiecką władzę. Nikt wówczas nie dostrzegł wywrotowego potencjału tego dzieła – propagandowa tuba reżimu zaprezentowała go jako pozbawioną związku z realiami naukową ciekawostkę.
fot. Rafał Milach, Z cyklu „The Winners”, 2010–2013
„Odmowa” jest próbą wizualnego przedstawienia różnych systemów kontroli i wywierania nacisku. W proces formatowania i przesuwania znaczeń oraz tworzenia nowych ideologii wpisują się zarówno niewinne gesty, jak i sprawdzone zabiegi socjotechniczne. W zależności od regionu różnią się intensywnością, skalą i metodami, natomiast wszystkie służą konkretnej utopijnej wizji narzucanej przez aparat władzy. Jedynym odnotowanym tu przypadkiem zaburzenia tego schematu był incydent w białoruskim kołchozie Krejwańcy, gdzie oracz Walerij, miejscowy przodownik pracy, mimo wyraźnego polecenia przełożonych, odmówił współpracy z fotografem.
Częścią wystawy jest zin PRESSIDENT, projektu Rafała Milacha i Anii Nałęckiej-Milach. Seria 10 plakatów przedstawia wizerunki rąk obecnego prezydenta Azerbejdżanu Ilhama Alijewa zapożyczone z propagandowych wydawnictw dystrybuowanych przez centra im. Hejdara Alijewa. Patron centrum, Hejdar Alijew, rozpoczął swoją drogę do władzy jako funkcjonariusz stalinowskiego NKWD. Był członkiem politbiura KPZR, przeciwnikiem Gorbaczowa i polityki głasnosti. W 1993 roku został prezydentem niepodległego Azerbejdżanu.
Wernisaż wystawy odbędzie się w środę, 8 listopada 2017 roku, o godzinie 18:00 w Galerii Szara, przy ul. Misjonarzy Oblatów 4 w Katowicach. Wydarzenie uświetni występ Johna Lake’a (Łukasz Dziedzic), który odbędzie się o godzinie 19:00. Natomiast już 9 listopada, o godzinie 19:00 Rafał Milach oprowadzi oglądających po wystawie.
Zdjęcia będzie można oglądać do 9 grudnia 2017 roku.
Rafał Milach (ur. 1978 w Gliwicach) – artysta wizualny, fotograf, autor książek. Podejmuje tematy dotyczące transformacji w dawnym bloku wschodnim. Absolwent ASP w Katowicach oraz Instytutu Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w czeskiej Opawie (obecnie wykładowca tej uczelni). Autor nagradzanych książek, stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Magnum Foundation i Europejskiej Fundacji Kultury, laureat wielu konkursów, współzałożyciel kolektywu Sputnik Photos. Miał liczne wystawy w Polsce i na świecie.
Więcej informacji znajdziecie pod adresem galeriaszara.pl oraz na stronie facebookowej wydarzenia.