Aparaty
Leica M11 Black Paint - nowa wersja, która pięknie się zestarzeje
Czasopismo „Fotografia“ przez lata kształtowało pokolenia młodych fotografów. A teraz dzięki Agnieszce Zdziabek, która dokonała wyjątkowego znaleziska, nie odejdzie ono w zapomnienie. Wernisaż wystawy „Miesięcznik Fotografia 1953-1974“ już w listopadzie we Wrocławiu.
Ukazujące się w latach 1953–1974 czasopismo Fotografia przez 22 lata kształtowało i komentowało oblicze artystycznego i amatorskiego życia fotograficznego, będąc najprężniejszym ówcześnie periodykiem o tej tematyce w Europie Wschodniej. Ponad 200 numerów układa się w narrację ukazującą wycinek z historii polskiej fotografii, którą można czytać linearnie, poznając kluczowe dla fotografii zjawiska, albo podążać własnymi tropami i w kolejnych numerach odkrywać interesujące wątki.
- Dróg poszukiwań jest bardzo wiele, jednak każda z nich zapośredniczona została przez określony punkt widzenia, jaki oferuje czasopismo oraz jego fizyczną obecność i walory. Warunki te nie wydają się jednak zawężać percepcji, przeciwnie, dzięki nim otwiera się ona na nowo, a znane zjawiska polskiej sceny fotograficznej ukazują się w nieznanym dotąd świetle i kontekście - zaznaczają organizatorzy wystawy.
Miesięcznik „Fotografia” nr 7, 1966, fot. Jan Hattowski
Kilka lat temu Agnieszka Zdziabek przypadkowo natrafiła na zbiór miesięczników „Fotografia” - uszkodzonych przez wilgoć, czas i złe warunki przechowywania. Wewnątrz jednego z numerów znajdował się wywołany negatyw, uwięziony między stronami gazety stał się jej częścią. Działanie wody i lata w tym samym miejscu sprawiły, że fotografie z kliszy zaczęły przenikać się z wizualnymi i tekstowymi częściami czasopisma, tworząc w ten sposób wzajemnie nasycającą się narrację. Nową nieprzewidywalną jakość. Wszystko to stało się początkiem artystycznej realizacji Zdziabek pt. Skarb oraz inspiracją dla wystawy Miesięcznik „Fotografia” 1953-1974.
Agnieszka Zdziabek, Skarb, 2016
Agnieszka Zdziabek, Skarb, 2016
- Prezentując czasopisma i ich fragmenty, wystawa stanowi rodzaj zwrotu ku materialności fotografii. Kieruje uwagę na to, jak ważny jest kontekst, w którym zdjęcie się pojawia, jego opis, jakość reprodukcji, format, kolejność ułożenia poszczególnych fotografii i ich dobór czy rodzaj użytego do wydruku papieru. Jest to szczególnie istotne w kontekście zaniedbywania materialnego wymiaru fotografii, jakiego często się dopuszczamy, bowiem zdjęcia są zazwyczaj postrzegane tylko jako obrazy, nie jako rzeczy. Myślimy o nich jako o nośnikach wspomnień, emocji, wartości. Podobnie w refleksji teoretycznej - fotografia rozważana jest zwykle wyłącznie jako medium bogate w znaczenia i treści, a jej materialne podłoże często pozostaje pominięte. W konsekwencji zapomina się o całej gamie zachowań i praktyk, które są z nim związane - podkreślają organizatorzy.
Miesięcznik „Fotografia” nr 4, 1959, fot. Piotr Barącz
Miesięcznik „Fotografia”, reklama prasowa
Miesięcznik „Fotografia”, rubryka „Przegląd prasy”
Wernisaż odbędzie się 10 listopada (piątek) o godz. 18.00 w Muzeum Współczesnym we Wrocławiu (Pl. Strzegomski 2a). Ekspozycję będzie można oglądać do 29 stycznia 2018 roku. Więcej informacji znajdziecie na stronie muzeumwspolczesne.pl.