Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Fotograficzny projekt Michała Korty to wzruszająca opowieść o współczesnych Bałkanach – historia pełna ukrytych znaczeń, wieloznaczności i nieoczywistości. Wernisaż wystawy „Balkan Playground” już jutro w Krakowie.
Wystawa Balkan Playground to ponad 30 prac z cyklu fotograficznego, będącego efektem podróży Michała Korty na Bałkany - miejsca szczególnego i jedynego w swoim rodzaju. Charakteryzuje je różnorodność kultur, religii, narodowości, stanowiąca rodzaj pomostu między Azją i Europą, cywilizacją wschodu i zachodu, chrześcijaństwem i islamem.
- Bez planów, oczekiwań, bez daty powrotu. Moim jedynym celem było zobaczenie Bałkanów. Odwiedziłem jedenaście krajów, nieśpiesznie podróżując samochodem, który na kilka miesięcy stał się moim domem. Nie wiedziałem, co będę robił następnego dnia. Myślałem obrazami, byłem w fotograficznym transie. Robiłem zdjęcia ludzi i miejsc, tu i teraz – mówi o swojej wyprawie i projekcie Michał Korta.
fot. Michał Korta, Balkan Playground
Powstały w trakcie tej wyprawy rodzaj fotograficznego eseju wpisuje się w tradycję fotografii „on the road”- artysta świadomie odwołuje się do klasyków fotografii lat 60. i 70., jak również współczesnych twórców takich jak Rineke Dijkstra i Alec Soth. Starannie skomponowane portrety, wyludnione krajobrazy, pozornie nieznaczące, banalne detale to stale powracające motywy. Układają się one nie tylko w intrygującą wizualnie opowieść, lecz także odsłaniają „drugie dno”.
- Korta, uważny obserwator bałkańskiej rzeczywistości, stara się uchwycić w tych obrazach skomplikowaną tożsamość regionu, atmosferę świata zawieszonego między przeszłością, a teraźniejszością. I choć perspektywa zewnętrznego obserwatora i outsidera niesie ze sobą ryzyko stereotypizacji i uogólnień (opisywaną m.in. przez Marię Todorovą pułapkę bałkanizacji), to artysta daleki jest od poszukiwania powierzchownego orientalizmu i łatwej egzotyki. Fotografie Michała Korty to przenikliwy portret regionu - mówią organizatorzy.
fot. Michał Korta, Balkan Playground
- Korta fotografuje to, co widzi, z jakimś własnym rozumiejącym doświadczeniem. Jeśli sądzić po fotografiach, jego intymny świat nie jest daleko od Bałkanów. Jego oko przywykło do tych krajobrazów. Nie fotografuje ich jak cudzoziemiec. I to jest komplement. Jego fotografie bardzo przypominają Taksim Stasiuka. Jest to ten sam rodzaj szacunku dla obumierającego, odchodzącego świata doby transformacji - czytamy we wstępie do katalogu wystawy napisanym przez Miljenko Jergović. - Zdjęcia Michała Korty opowiadają nam o tej niedalekiej, choć trudnej do objęcia jednym spojrzeniem, i jakże fascynującej, krainie. Fotografie te pozwalają nam również poznać ich autora. W świadectwach tej wyprawy widać delikatność i uważność podróżnika na fotografowane miejsca i ludzi. Obiektyw jest tu pryzmatem czułości, za którą należą się artyście słowa uznania. Wydaje się też, że dzięki jego własnemu pokoleniowemu bagażowi – pamięta lata osiemdziesiąte w Polsce – potrafi obudzić w widzach poczucie znajomości przedstawionych sytuacji i wspólnoty z ludźmi. Bo świat Bałkanów, z powodu wojny, na początku lat dziewięćdziesiątych trochę się zatrzymał. Michał Korta opowiada nam o tej zadziwiającej krainie bez poczucia wyższości i bez niezdrowej ekscytacji jej egzotyką.
fot. Michał Korta, Balkan Playground
Wernisaż odbędzie się już jutro, 24 października o godzinie 18:00 w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie (Rynek 25). Ekspozycję będzie można oglądać do 3 grudnia.
Michał Korta - studiował fotografię na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i germanistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim. W swoich autorskich projektach porusza takie tematy jak tożsamość, identyfikacja czy odwzorowanie rzeczywistości. Ważne miejsce w jego twórczości zajmuje fotografia portretowa. Jego prace były wielokrotnie pokazywane w kraju i za granicą (m.in. we Włoszech, Niemczech, Hiszpanii i Izraelu). Jego najważniejsze projekty to „Painter’s Notebook” (2017), „The Shadow Line” (2016), „Balkan Playground” (2014), „Female Israeli Soldiers” (2013), „Fashionistas” (2012), „Kazakh Dismounted” (2010), „After Colapse – Former Soviet Republics” (2006–2010). Współpracuje z wydawnictwami, agencjami reklamowymi oraz instytucjami kultury. Autor 2 książek fotograficznych: „Beautiful Monster. Skopje Brutalist Architecture” (2016), „Balkan Playground” (2016/2017). Wykłada fotografię w Polsce i w Szwajcarii.