Wydarzenia
„Wewnętrze” - Marta Zgierska i refleksje na temat domu w Galerii Centrala
Jakkolwiek współcześnie fotografia stała się powszechnie stosowanym środkiem przekazu, to historia fotografii - zwłaszcza tej barwnej - nie jest szeroko znana. Wystawa organizowana w Muzeum Narodowym w Gdańsku przybliży istotę autochromu i przydatność barwnego medium dla dokumentacji rzeczywistości sprzed ponad 100 lat.
Autochrom można uznać za praprzodka fotografii cyfrowej. Jako pierwsza fotografia barwna na szklanych płytkach została opatentowana w 1907 roku, przez braci Lumière. Auguste i Louis Lumière znani głównie z równie rewolucyjnego wynalazku jakim był kinematograf, rozpoczęli w krótkim czasie produkcję płyt szklanych ze specjalną barwioną skrobiową emulsją, które służyły utrwaleniu kolorowego świata. Z ich epokowego wynalazku korzystali z entuzjazmem fotografowie zawodowi jak i amatorzy aż do lat trzydziestych XX w i popularyzacji technologii trójwarstwowej fotografii na celuloidzie przez firmę Kodak.
- Ta technika zrewolucjonizowała fotografię - podkreślają organizatorzy. - Choć autochrom uważano za łatwy sposób odtworzenia rzeczywistości, to dla amatorów stał się okazją do tworzenia archiwów podróży, dokumentowania własnej rodziny, piękna natury ale i wydarzeń politycznych - dodają.
fot. N.N., Fotel bujany, USA, z kolekcji AN
Wystawa Muzeum Narodowym w Gdańsku jest premierową w Polsce ekspozycją francuskiej unikalnej kolekcji, prezentowanej w 2013 roku w ramach programu Marsylia Europejska Stolica Kultury. Prezentowane autochromy pochodzą ze zbiorów prywatnych Soizic Audouard i Elisabeth Nora, ale także z kolekcji spadkobierców braci Lumière i innych prywatnych i publicznych zbiorów europejskich. Oprócz wielu anonimowych prac na wystawie pokazane zostaną autochromy zrealizowane przez słynnych fotografów takich jak Alfred Stieglitz, August i Louis Lumiere, Leon Gimpel, Paul Haviland, Heinrich Kühn, Jean Baptiste Tournassoud, Jules Gervais, Courtellemont, André Hachette.
To, co fotografia czarno-biała sugeruje, barwna stwierdza - Paul Outerbridge
Tematyka ponad 100 prezentowanych prac obejmuje głównie pejzaż nadmorski, górski, miejski, portret pojedynczy i zbiorowy oraz martwe natury. - Na pojedynczych autochromach obejrzymy także przykłady fotografii z zakresu medycyny czy biologii. Oprócz autochromów oryginalnych zaprezentowane zostaną także podświetlane powiększenia fotografii jak i szereg sprzętów do jej oglądania w tym latarni magicznych i stereoskopów, diaskopów z kolekcji Soizic Audouard i Elisabeth Nora - zapewniają organizatorzy.
fot. N.N., Kwitnące drzewo, z kolekcji AN
Z okazji wystawy zostanie także wydany katalog będący pierwszą w Polsce publikacją poświęconą zagadnieniu fotografii autochromowej z tekstami m.in. najwybitniejszych znawców tematu we Francji: prof. Nathalie Boulouch (Uniwersytet 2 Rennes) i prof. Bertranda Lavedrine (Muzeum Historii Naturalnej w Paryżu) oraz Marty Miskowiec (Muzeum Historii Fotografii w Krakowie).
Ponadto wystawie towarzyszyć będzie także bogaty program edukacyjny upowszechniający wiedzę na temat historii fotografii i kinematografii:
Osoby chętne do udziału w warsztatach swoje zgłoszenia powinni przesyłać na adres m.bienkowska@mng.gda.pl.
fot. NN, Kwiaciarka, z kolekcji AN
Wernisaż odbędzie się 30 czerwca o godzinie 18:00 w Oddziale Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku (Pałac Opatów, ul. Cystersów 18). Ekspozycję będzie można oglądać do 24 września. Wstęp jest biletowany: normalny 10 zł, ulgowy 6 zł, dzieci i uczniowie do 26 roku życia 1 zł. Więcej informacji o wystawie znajdziecie na stronie mng.gda.pl.
zdjęcie główne: NN, Nad jeziorem Genewskim, z kolekcji AN