Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
Kolejna aukcja fotografii w Rempeksie za nami. Tym razem osoby zainteresowane kupnem i obserwatorzy zebrali się w galerii tego domu aukcyjnego mieszczącej się na warszawskim Krakowskim Przedmieściu, do której przeniesiono wszystkie aukcje specjalistyczne.
Organizatorzy podkreślali, że tym razem mniej prac na aukcję przekazali sami artyści, dzięki czemu ceny wywoławcze mogły być niższe niż poprzednio - właściciele zdjęć byli pod tym względem nieco bardziej elastyczni niż autorzy. Licytacja rozpoczęła się punktualnie o godzinie 19.00 przy niemal wypełnionej sali. Oczywiście tylko część osób przyszła na zakupy - większość chciała po prostu popatrzeć (tak jak my zresztą...). Jak zwykle pod młotek poszły jedynie te prace, którymi ktoś wyraził zainteresowanie. Niestety, do czego zdążyliśmy się już przyzwyczaić, emocji było niewiele. Zazwyczaj zdjęcia znajdowały nowego właściciela za cenę wywoławczą. W pięciu przypadkach trzeba było zastosować licytację w dół (tzw. system holenderski) - te oferty nie oznaczają konieczności finalizacji transakcji, ponieważ właściciele mają prawo nie zaakceptować obniżonej ceny. Natomiast 23 prace sprzedały się na pewno.
Największym zainteresowaniem cieszyła się fotografia dawna i znane nazwiska nestorów polskiej fotografii, ale jedynie Edward Hartwig przyprawił licytujących i obserwujących o szybsze bicie serca. Znane zdjęcie Dziewczyna z rękawiczkami wylicytowano od ceny wywoławczej 3200 zł do 5800 zł (zdjęcie zniknęło z ekspozycji już w przerwie licytacji!). Ale już pracę Zbigniewa Dłubaka można było spokojnie kupić za (niską) cenę wywoławczą 500 zł, bez walki. Co ciekawe, po cenach wywoławczych sprzedały się najtańsze prace na aukcji - zdjęcia studentów warszawskiej ASP z Pracowni Podstaw Fotografii.
Cieszy fakt, że do roboty wzięły się instytucje państwowe - z prawa pierwokupu niektórych prac skorzystały: Muzeum Narodowe w Warszawie, Archiwum Dokumentacji Mechanicznej w Warszawie oraz Muzeum Historii Fotografii w Krakowie. Szkoda tylko, że wymienione wyżej instytucje zainteresowały się głównie pozycjami historycznymi.
Z punktu widzenia organizatorów aukcja zapewne okazała się sukcesem. Dla większości takich przedsięwzięć progiem, który uznaje się za przyzwoity wynik jest sprzedanie 30% obiektów. I tak właśnie było tym razem, co w przypadku wciąż raczkującego w Polsce rynku fotografii pozwala z nadzieją patrzeć w przyszłość. Wynik ten (28/91) jest też znacznie lepszy niż zeszłoroczny (22/150, w tym aż 16 wylicytowanych w systemie holenderskim). Jeśli za rok (wcześniej?) nabywców znajdzie więcej prac współczesnych, to już w ogóle nie będziemy mieli na co narzekać.
Zapraszamy do obejrzenia krótkiej relacji z aukcji i wszystkich wylicytowanych fotografii w naszej galerii (klikając w miniaturki po prawej).
Poniżej szczegółowy protokół trzeciej aukcji fotografii zorganizowanej przez Dom Aukcyjny Rempex. W nawiasach wylicytowane kwoty, w tym oferty poniżej ceny wywoławczej wymagającego od właścicieli zgody na sfinalizowanie transakcji.
III AUKCJA FOTOGRAFII - PROTOKÓŁ
101.
S. H. COHN
Portret kobiety z dzieckiem
1300 zł (1300 zł) prawo pierwokupu Muzeum Narodowe w Warszawie
102.
Portret kobiety
700 zł (700 zł) prawo pierwokupu Muzeum Historii Fotografii w Krakowie
103.
Portret kobiety z dzieckiem
700 zł (700 zł) prawo pierwokupu Muzeum Historii Fotografii w Krakowie
105.
Ignacy KRIEGER (1820 - 1889)
Zamek Krakowski (Kurza Stopa)
200 zł (200 zł)
110.
Juliusz MIEN (1842 - 1905)
Portret Jana Matejki
360 zł (360 zł) prawo pierwokupu Archiwum Dokumentacji Mechanicznej w Warszawie
112.
Maurycy PUSCH (1828 - 1902)
Nowy Zjazd w Warszawie
500 zł (500 zł) prawo pierwokupu Muzeum Narodowe w Warszawie
113.
Widoki górskie
220 zł (220 zł)
114.
Marjan DEDERKO (1880 - 1965)
Studyum widokowe 1917
5500 zł (of. 4500 zł)
115.
Konrad HOFFMAN (1909-1935)
Słoneczna uliczka 1932
4500 zł (of. 3600 zł)
118.
Włodzimierz Lenin na Placu Czerwonym
300 zł (300 zł) prawo pierwokupu Archiwum Dokumentacji Mechanicznej w Warszawie
121.
F. ZGÓRECKI
Tabor samochodowy (straży ogniowej)
150 zł (150 zł) prawo pierwokupu Archiwum Dokumentacji Mechanicznej w Warszawie
123.
Marian FUKS
Portret zbiorowy
350 zł (350 zł) prawo pierwokupu Muzeum Historii Fotografii w Krakowie
124.
Jerzy Benedykt DORYS (1901 - 1990)
Komplet do nalewek, proj. Julia Keilowa
250 zł (250 zł) prawo pierwokupu Muzeum Historii Fotografii w Krakowie
127.
Ignacy PŁAŻEWSKI (1899 - 1977)
Siedlce - getto 1942
1600 zł (1600 zł) prawo pierwokupu Archiwum Dokumentacji Mechanicznej w Warszawie
201.
Yrjö ALMONKARI (ur. 1985)
Bez tytułu 2/35 2005
300 zł (300 zł)
211.
Zbigniew DŁUBAK (1921 - 2005)
Asymetria 25/100 1991
500 zł (500 zł)
214.
Michał GRUSZCZYŃSKI (ur. 1984)
Lśnienie
200 zł (200 zł)
216.
Edward HARTWIG (1909 - 2003)
Półakt jasny
3500 zł (3700 zł)
217.
Edward HARTWIG (1909 - 2003)
Dziewczyna z rękawiczkami
3200 zł (5800 zł)
218.
Edward HARTWIG (1909 - 2003)
Wierzba
2500 zł (of. 2000 zł)
219.
Helena HARTWIG (1910 - 1998)
Deszcz w Wenecji
2200 zł (2800 zł)
221.
Eustachy KOSSAKOWSKI (1925 - 2001)
Portfolio Eustachego Kossakowskiego - 12 + 1 fotografia 9/25
7000 zł (of. 5000 zł)
239.
Witold ROMER (1900 - 1967)
Widok z Gładkiej Przełęczy
1500 zł (1500 zł) prawo pierwokupu Muzeum Narodowe w Warszawie
249.
Bronisław STAPIŃSKI (1913 - 1995)
Always higher (Zawsze wyżej)
1800 zł (of. 1600 zł)
256.
Wacław WANTUCH (ur. 1965)
Teka zawierająca 10 aktów 14/ 100 2002
4000 zł (4000 zł)
257.
Tadeusz WAŃSKI (1894 - 1958)
Blask zimy
1250 zł (1900 zł)
258.
Tadeusz WAŃSKI (1894 - 1958)
Na polnej drodze
1250 zł (1400 zł) prawo pierwokupu Muzeum Historii Fotografii w Krakowie
259.
Aleksandra WROŃSKA (ur. 1981)
Klaudia 1/5 2004
150 zł (150 zł)
{GAL|25981