Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Krótkie podsumowanie
Gdzie leży europejska stolica fotografii? Między 11. a 15. maja 2005 roku w Łodzi, gdzie odbyła się IV edycja Międzynarodowego Festiwalu Fotografii. Edycja pod każdym względem przełomowa. Nowa, przepiękna siedziba, arcyciekawy i urozmaicony program, znakomita organizacja i, co najważniejsze, dużo dobrej fotografii. Nie bez znaczenia jest fakt, że Fundację Edukacji Wizualnej wspomagał w tym roku mecenas, którego może pozazdrościć każdy festiwal na świecie - Nikon Polska.
Organizatorzy, pod kierunkiem dyrektora Fotofestiwalu, Krzysztofa Candrowicza, odwdzięczyli się najlepiej jak mogli. Zrobili imprezę, o której bez przesady można powiedzieć iż spełnia standardy światowe. Takie nazwiska jak Andre Kertesz, Matt Siber lub Dorota Sadovska to ozdoba każdego wydarzenia fotograficznego z ambicjami. Program wystawienniczy uzupełniało kilka znakomitych prezentacji zbiorowych: Pointers (fotografia fińska), Grupa BABIS (trzy autorki związane ze szkołą w czeskiej Opavie), Private Woman (słowackie spojrzenie na kobiecość) i Marginesy architektury (projekt międzynarodowy). W programie otwartym zmieściło się także kilka smaczków dla zwolenników fotografii współczesnej najwyższych lotów: Swingers Naomi Harris, Misja Aleny Dvorakowej i Viktora Fishera czy też The Swimming Pool Karine Laval. Tradycyjnie Fotofestiwal był okazją do prezentacji dorobku szkół fotograficznych z najważniejszych ośrodków w Polsce i kilku ważnych instytucji światowych.
Fotofestiwal 2005 był także platformą wymiany myśli i poglądów na temat współczesnych zjawisk w fotografii. Podczas podzielonych na dwa bloki wykładów, polskiego i międzynarodowego, można było pogłębić swoją wiedzę na temat historii, teorii i trendów w fotografii. Cieszy fakt, że łódzka publiczność była tym zainteresowana, na co dowodem jest liczba i aktywność słuchaczy. Dopełnieniem programu Festiwalu były spotkania z autorami, prezentacje wydawnictw zagranicznych oraz warsztaty.
Fotofestiwal 2005 był bez wątpienia sukcesem, tak organizacyjnym, jak i kulturalnym. Wypada trzymać kciuki by kolejne edycje były równie dobre i przygotowane z nie mniejszym zaangażowaniem. Czego sobie i Państwu życzymy.
Pierwszy tekst opublikowany w dniu rozpoczęcia Fotofestiwalu 2005
Dziś, 11 maja rozpoczął się oficjalnie IV Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi. Przez pięć dni trwać będzie maraton wernisaży, wykładów, warsztatów, pokazów slajdów i projekcji filmów. Otwartych zostanie blisko 40 wystaw.
Pierwsza edycja Fotofestiwalu odbyła się trzy lata temu. Nie była to może największa impreza fotograficzna w Polsce, ale kto spędził choć dzień w kinie "Cytryna" - tu odbywał się cały festiwal - na pewno nie zapomni tego wydarzenia. Spontanicznej akcji nie mógł przeszkodzić ani minimalny budżet ani brak doświadczenia organizatorów. Jedno nad czym się w tedy zastanawiano, to czy determinacji wystarczy do przygotowania kolejnych edycji.
Na szczęście nie zabrakło. Dziś Międzynarodowy Festiwal Fotografii to jedno z najciekawszych wydarzeń na kulturalnej mapie Polski. Budżet nie jest już takim problemem jak kiedyś (choć nadwyżki nigdy oczywiście nie będzie), a informacja o tym wydarzeniu dociera daleko poza granice Polski.
W tym roku zwraca uwagę różnorodność programu. Wystawy, o których piszemy więcej poniżej, to tylko część atrakcji. Do Łodzi powinni się wybrać nie tylko zwolennicy oglądania zdjęć, a przede wszystkim ci, którzy chcą się dowiedzieć czegoś o fotografii (a nawet sztuce wizualnej). Bardzo dobrym pomysłem było wprowadzenie klucza "krajowego" - organizatorzy skupili się na kilku państwach i oprócz obejrzenia wystaw reprezentujących ich artystów możemy, podczas wykładów, dowiedzieć się czegoś więcej o "narodowym dorobku" i aktualnym stanie fotografii w każdym z nich. Są to Francja, Finlandia, Słowacja, Czechy i Polska. Swoją reprezentację mają też Stany Zjednoczone, a do programu otwartego włączono też wystawy fotografów z Węgier, Kanady i Turcji.
Poniżej, w możliwie krótkiej formie przybliżamy lub recenzujemy niektóre wystawy festiwalowe. Ta część tekstu będzie stale rozbudowywana, dlatego zachęcamy do częstego zaglądania. Wszystkie cytaty pochodzą ze strony organizatora.
Polskie pochodzenie przypisuje się autorom czterech wystaw włączonych do programu głównego. Elementem wspólnym jest to, że są dalekie od współczesności. Peerelowskie rekwizyty Chrisa Niedenthala można było oglądać w Warszawie i jest to pewny punkt programu. Natomiast prezentacja dokonań Grupy Zero-61 oraz wybranych członków ZPAFu moża potraktować w dwójnasób - jako ukłon w stronę przeszłości lub jako prowokację.
Rzadko kiedy mamy okazję przyjrzeć się dokonaniom i podejściu do sztuki przedstawicielom alternatywy artystycznej lat 60-tych. Członkowie Zero-61 poznali się na studiach w Toruniu. "Twórczość członków grupy charakteryzowała szczególna postawa wobec fotografii jako medium. Czynili z niej użytek bez oglądania się na jakiekolwiek wzory, tradycje, estetyki i autorytety". Ostatnia wystawa była zwieńczeniem blisko 10-letniej działalności i zapowiedzią tego co miało dziać się w latach 70-tych.
Z kolei zbiorowa wystawa członków ZPAFu z jednej strony robi wrażenie obrony starych form lecz z drugiej przypomina, że Związek nie zawsze był postrzegany jako instytucja nieco skostniała. W ostatnim czasie się to zmienia i być może łódzka prezentacja będzie ważnym głosem w sprawie obecności tradycji we spółczesnej fotografii polskiej. Mowiąc wprost nie unikniemy pytań (i dotyczy tak ZPAFu, jak i Zero-61) o aktualność tamtych dokonań. Być może pomostem między tym co było i tym jest okaże się koncepcja "archeologii fotografii" Jerzego Lewczyńskiego (wystawa retrospektywna i niedzielne spotkanie z autorem).
Nieco bliźsi współczesności są autorzy pokazywani w ramach programu otwartego. Najnowsze dokonania aktywnej na wielu frontach grupy IKOON czy wykorzystujące klasyczny pomysł prace Agaty Kraweckiej mogą być dobrym punktem odniesienia dla oceny wspomnianych wyżej twórców starszego pokolenia. Oczywiście kategoria samą dla siebie jest Zbigniew Tomaszczuk i jego kolekcja fotografii otworkowej. Najlepiej wybrać się na wernisaż i posłuchać historii każdego ze zdjęć, a kto kiedyś miał podobną okazję (na przykład na jesieni w Krakowie) wie, że nikt tak nie opowiada jak Pan Zbigniew. Właściel kolekcji wystąpi też w sobotę (14.05) z wykładem "Odwzajemnione spojrzenie. O fenomenie popularności fotografii otworkowej."
Grupę autorów z Francji otwiera autor, którego nie trzeba nikomu przedstawiać, Andre Kertesz. "Intymność czytania" jest w Polsce od jakiegoś czasu i jeszcze zawita do kilku miast, więc kto się do Łodzi nie wybierze będzie miał jeszcze okazję.
Gregoire Eloy podbnie jak niegdyś Sebastiao Salgado postanowił porzucić swoje dochodowe zajęcie by zająć się czymś ważniejszym. Francuz z Cannes zainteresował się swoimi nowymi, bliskimi i daleki sąsiadami. "Przejechał samochodem 10000 km, wzdłuż granic nowej Europy, w odległości nie większej niż 30 km od granic. Odwiedził w ten sposób Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię, Rosję, Białoruś, Ukrainę, Słowację, Węgry, Jugosławię, Chorwację i Słowenię." Podróż śladem Nowej Europy była jednak sposobem na poukładanie własnych spraw autora. W tym stanie ducha tak samo "łatwo" o megalomanię, jak i o arcydzieło. Specyfiką przestrzenie, tym razem okolic Morza Śródziemnego zajmuje się inny Francuz, Alain Ceccarolli.
Czesi i Słowacy zawsze cieszyli się zasłużonym poważaniem w Polsce. Nie ma co ukrywać, że naszym południowym sąsiadom możemy zazdrościć dokonań, poziomu edukacji i świadomości wizualnej. W każdym z obu krajów dawnej Czechosłowacji dzieją się rzeczy warte uwagi o czym będzie można się przekonać podczas dwóch wykładów włączonych do konferencji międzynarodowej (piątek, 13.05). Nie można przejść obojętnie wobec spotkania z człowiekiem symbolem, Vladimirem Birgusem. Polecamy też prezentację dokonań słowackiego wydawnictwa Fotofo i czeskiego Kant. W piątek odbędzie się wieczór z redaktorami magazynu "Imago" połączony z prezentacją ostatniego numeru.
Jeśli chodzi o wystawy, to Czechy reprezentowane są przez dość młodych autorów i wszyscy związani są ze szkołą w Opavie. Zaplanowane wystawy mają w sobie wszystko co najlepsze w nurcie, bo o nurcie mówić można, słynnej czeskiej uczelni: odważne podejście do obrazu, świadomość koloru, i dojrzałe traktowanie tematów. Alterglobalizujący (czy na pewno?) projekt Tomasa Pospecha podejmuje bardzo poważny problem współczesnych społeczeństw, widoczny szczególnie tam, gdzie 15 lat temu było tylko "ściernisko". "W ciągu dwóch lat, od września 2001 r. do listopada 2003 r. Tomáš Pospéch dokumentował zmiany, jakie zagraniczne przedsiębiorstwo wprowadziło nie tylko w otaczającą przestrzeń, ale przede wszystkim w relacje międzyludzkie. Kilometry biało-niebieskich ścian, rzędy okien, kliniczne wnętrza, jednakowo ubrani pracownicy i pełna automatyzacja."
Program Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi 2005
6 maja - Piątek / Friday
Wernisaże / Openings
18:00 Galeria 86, André Kertész, Intymność czytania
10 maja - Wtorek / Tuesday
Wernisaże / Openings
17:00 ŚFK, Alain Ceccarolli, Między dwoma światami. Dziennik krajobrazu śródziemnomorskiego
18:00 ŁTF, Dolores Marat, PARIS - NEW YORK
19:00 Cafe Foto, Grégoire Eloy, Nowe kontury Europy
11 maja - Środa / Wednesday
Wernisaże / Openings
18:00 ŁDK, Chris Niedenthal, PRL - Rekwizyty
19:00 ŁDK, Grupa Zero-61, Fenomen Grupy Zero 61
20:00 Ars Nova, wystawa współczesnej fotografii fińskiej, Pointers (Antti Haapio, Jonna Karanka, Petri Nuntinen, Selja Palmu, Marja Pirilä, Jari Silomäki)
Spotkania / Meetings
20:30 Cafe Foto, spotkanie z Vladimirem Birgusem, fotografem, profesorem Instytutu Twórczej Fotografii w Opawie, wykładowcą FAMU i kuratorem wielu wystaw międzynarodowych
Filmy / Movies
15:15 Sala Kameralna ŁDK, Trzecia część nocy, Andrzej Żuławski
16:00 Duże Kino ŁDK, Dziewczyny z kalendarza, Nigel Cole
17:15 Sala Kameralna ŁDK, Diabeł, Andrzej Żuławski
18:00 Duże Kino ŁDK, Aleja Snajperów, Michael Winterbottom
19:30 Sala Kameralna ŁDK, Na srebrnym globie, Andrzej Żuławski
20:00 Duże Kino ŁDK, Skandalista Larry Flynt, Milos Forman
12 maja - Czwartek / Thursday
Warsztaty / Workshops
11:00 Muzeum Artystów, "Pokaz sporządzania i praktycznego wykorzystania emulsji fotograficznej" - Jarosław Klupś
15:00 WSHE, "Fotografia czarno-biała - praca w ciemni" - Wojciech Tkaczyński
Spotkania / Meetings
17:00 Księgarnia Litera, prezentacja wydawnictw: słowackiego FOTOFO i czeskiego KANT. Spotkanie z udziałem Václava Macka
Wernisaże / Openings
19:00 Centrum festiwalowe - Muzeum Artystów, uroczyste otwarcie Fotofestiwalu - wstęp wolny
21:00 Muzeum Kinematografii, Miloš Dohnány Miloš Dohnány. Prace z lat 1904?1944, wystawa zbiorowa ZPAF, wystawa zbiorowa Private woman (Silvia Saparová, Jana Hojstričová, Dominika Horáková, Jana Ilková, Ria Kmet?ová, Jana Šebestová, Lucia Nimcová, Nad?a Rovderová, Terezia Golasová) - wstęp tylko na zaproszenia
Filmy / Movies
15:00 Sala Kameralna ŁDK, Marzyciele, Bernardo Bertolucci
15:45 Duże Kino ŁDK, Paparazzi, Alain Berberian
17:15 Sala Kameralna ŁDK, Pod osłoną nieba, Bernardo Bertolucci
17:45 Duże Kino ŁDK, Droga do zatracenia, Sam Mendes
20:00 Duże Kino ŁDK, Uciec przed śmiercią, Elie Chouraqui
20:00 Sala Kameralna ŁDK, Ostatnie tango w Paryżu, Bernardo Bertolucci
13 maja - Piątek / Friday
Wykłady / Lectures
11:00 ŁDK, "Współczesna fotografia słowacka" - Lucia Lendelová
12:00 ŁDK, "Fotografia fińska dziś" - Harri Laakso
13:30 ŁDK, "Fotografia czeska" - Tomáš Posp?ch
14:30 ŁDK, "Współczesna fotografia polska" - Krzysztof Jurecki
Warsztaty / Workshops
11:00 ŁDK, "Fotoedycja" - Maciej Skawiński
15:00 WSHE, "Fotografia czarno-biała - praca w ciemni"- Wojciech Tkaczyński
Spotkania / Meetings
17:00 Cafe Foto, prezentacja słowackiego wydawnictwa "IMAGO". Gośćmi będą: Lucia Lendelová, Václav Macek, Tomáš Posp?ch. Spotkanie połączone będzie z prezentacją czeskich wydawnictw fotograficznych TORS i KANT
Wieczór / Evening
20:00, Klub "Pientro", slide show (pokazy autorskie: Polska Diary, Charlie Jouvet, Maciej Stępiński, pokazy z programu otwartego: Hana Valentova, Ivars Gravlejs, Stacy Arezou Mehrfar, Wojciech Różyński), zagra "Klinika Pozytywnych Wibracji"
Filmy / Movies
15:00 Sala Kameralna ŁDK, Golem, Piotr Szulkin
15:45 Duże Kino ŁDK, Reporter, Howard Frankiln
16:45 Sala Kameralna ŁDK, Wojna światów - Następne stulecie, Piotr Szulkin
17:45 Duże Kino ŁDK, Pola śmierci, Roland Joffe
18:45 Sala Kameralna ŁDK, O-Bi, O-Ba. Koniec cywilizacji, Piotr Szulkin
20:15 Duże Kino ŁDK, Najważniejsze to kochać, Andrzej Żuławski
20:30 Sala Kameralna ŁDK, Ga.Ga. Chwała bohaterom, Piotr Szulkin
14 maja - Sobota / Saturday
Wykłady / Lectures
11:00 ŁDK, "Fotografia dla każdego. Społeczne funkcje fotografii w społeczeństwie konsumpcyjnym" - Krzysztof Olechnicki
11:30 ŁDK, "Obrazy w polityce - źródło słabości demokracji liberalnych czy atrybut władzy jednostek" - Konrad Kubala
12:00 ŁDK, "Rebelia w zasięgu wzroku" - Magda Pustoła
12:30 ŁDK, "Układ scalony polskiej fotografii" - Adam Mazur
14:00 ŁDK, "Ciało odziane cieniem" - Bogdan Konopka
14:30 ŁDK, "Odwzajemnione spojrzenie. O fotografii otworkowej"- Zbigniew Tomaszczuk
15:00 ŁDK, "Fotografia pomiędzy dokumentacją a obiektem artystycznym. Rola fotografii w performance, happeningu i instalacji" - Agnieszka Gniotek
15:30 ŁDK, "Kolekcjoner, podglądacz, czarodziej. O niektórych aspektach wizerunku fotografa w filmie fabularnym" Magdalena Rek
Warsztaty / Workshops
11:00 ŁDK, "Reportaż" - Filip Łepkowski, Jędrzej Morawiecki, Maciej Skawiński
14:00 ŁDK, "Camera Obscura" - Marek Domański
11:00 ŁDK, "Jakość obrazu w fotografii cyfrowej" - Radosław Przybył
Spotkania / Meetings
17:00 Cafe Foto, spotkanie z Andrzejem Zychem, właścicielem Agencji PORTFOLIO. Przewidziane jest oglądanie "teczek" uczestników spotkania
Wernisaże / Openings
18:30 Muzeum Artystów,Tomáš Posp?ch, Look at the future; Grupa BABIS; Dorota Sadovska, Korporality i Album de Paris; wystawa zbiorowa Marginesy architektury
Wieczór / Evening
18:00-1:00 Muzeum Kinematografii, Noc Muzeów. Prezentacja filmów z prywatnej kolekcji Józefa Robakowskiego i filmoteki Muzeum Kinematografii.
20:00 Klub "Pientro", slide show (pokazy autorskie: Zoltán Vancsó, Bill Crandall, Zorka Project, Galeria Luksfera, pokazy z programu otwartego: Davin Ellison, Pascal Van Heesch, Aleksandra Kubik, Marcin Kuran, Mateusz Chosiński ), zagrają "Mikrowafle"
Filmy / Movies
12:15 Duże Kino ŁDK, Okno na podwórze, Alfred Hitchcock
13:30 Sala Kameralna ŁDK, Pierwsze dni, Jan Rybkowski
14:30 Duże Kino ŁDK, Powiększenie, Michelangelo Antonioni
15:30 Sala Kameralna ŁDK, Dwie Brygady, Janusz Nasfeter, Wadim Berestowski
16:15 Sala Kameralna ŁDK, Gromada, Jerzy Kawalerowicz, Kazimierz Sumerski
16:45 Duże Kino ŁDK, Kumple, Morten Tyldum
18:15 Sala Kameralna ŁDK, Chudy i inni, Henryk Kluba
18:45 Duże Kino ŁDK, Cześć Mamo!, Brian de Palma
20:00 Sala Kameralna ŁDK, Autobus odjeżdża 6.20, Jan Rybkowski
20:30 Duże Kino ŁDK, Świadek mimo woli, Brian de Palma
15 maja - Niedziela / Sunday
Warsztaty / Workshops
12:00 ŁDK, "Reportaż cz.II" - Filip Łepkowski, Jędrzej Morawiecki, Maciej Skawiński
Spotkania / Meetings
16:30 ŁDK sala konferencyjna, spotkanie z Jerzym Lewczyńskim. W rozmowie z Krzysztofem Jureckim artysta opowie czym jest jego koncepcja "archeologii fotografii".
Wernisaże / Openings
17:00 Muzeum Artystów, Steven Benson, Red, White and Blue in Black and White,
Matt Siber The Untitled Project; Kyohei Abe Cipher's construct
18:00 Muzeum Artystów, zamknięcie festiwalu oraz wręczenie nagród dla laureatów konkursu Fotofestiwalu
Filmy / Movies
12:30 Duże Kino ŁDK, Zelig, Woody Allen
13:30 Sala Kameralna ŁDK, Niech żyje Meksyk!, Sergei M.Eisenstein
14:00 Duże Kino ŁDK, Zet i dwa zera, Peter Greenaway
15:30 Sala Kameralna ŁDK, Pancernik Potiomkin Sergei M.Eisenstein
16:15 Duże Kino ŁDK, Porządek musi być, Marcus Mittermeier
17:00 Sala Kameralna ŁDK, Październik, Sergei M.Eisenstein
18:00 Duże Kino ŁDK, Śmierć na żywo, Bertrand Tavernier
19:00 Sala Kameralna ŁDK, Iwan Groźny i Spisek Bojarów, Sergei M.Eisenstein
20:30 Duże Kino ŁDK, Człowiek pogryzł psa, R. Belvaux, A. Bonzel, B. Poelvoorde
Informacja organizatorów
Już po raz czwarty Fundacja Edukacji Wizualnej zaprasza do Łodzi na święto fotografii. Jak co roku Międzynarodowy Festiwal Fotografii gromadzi artystów, krytyków, teoretyków i najwyższe, międzynarodowe autorytety. Corocznie przyciąga widownię z całej Europy.
W dniach 11-15 maja 2005 na terenie Muzeum Artystów, przy ulicy Tymienieckiego 3 oraz w galeriach całej Łodzi zostanie przedstawionych ponad 40 wystaw fotograficznych z całego świata. Aby otworzyć się na inne państwa i wciąż rozwijać formułę Fotofestiwalu, organizatorzy podjęli współpracę z największymi festiwalami fotografii w Europie. Dzięki temu w programie głównym, oprócz wystaw z Polski, znajdą się ekspozycje fotografii francuskiej, fińskiej, czeskiej, słowackiej oraz amerykańskiej. Celem tych prezentacji jest dać, z konieczności fragmentaryczny, obraz fotografii poszczególnych państw, przedstawić zjawiska charakterystyczne dla sztuki danego kraju, jak i ważne dla rozwoju światowej fotografii. Stąd, obok klasyków, takich jak: Andre Kertesz, Miloš Dohnány, Jerzy Lewczyński, czy Grupa Zero 61, będzie można także zapoznać się z najnowszymi dokonaniami współczesnej fotografii. W Łodzi pokażą swoje prace min.: Chris Niedenthal z Polski, grupa "BABIS" ze Słowacji, Matt Siber z USA, Dolores Marat z Francji.
W tym roku po raz kolejny organizatorzy zaprosili artystów z całego świata do nadsyłania swoich propozycji w ramach "Programu otwartego". Spośród ponad stu projektów indywidualnych i grupowych, wybrano dwanaście - głównie młodych artystów, między innymi z Węgier, Turcji i Francji. Osiągnięcia młodych twórców będzie można zobaczyć także w ramach "Fabryki Fotografii" - szerokiej prezentacji szkół fotograficznych z całego świata.
Pokazom zdjęć będą towarzyszyć wykłady ukazujące fotografię w perspektywie socjologicznej i prezentujące najważniejsze osiągnięcia artystów z krajów, które gościć będą na Fotofestiwalu. Jak co roku pogram wystaw wzbogacą także warsztaty, pokazy slajdów oraz projekcje filmów fabularnych i dokumentalnych.
Fotofestiwal corocznie gromadzi widownię z całej Europy. O wzrastającym prestiżu Fotofestiwalu świadczy także zaangażowanie, nie tylko łódzkich, instytucji kulturalnych oraz ambasad. Wszystko to udowadnia, że Fotofestiwal staje się ważnym zjawiskiem międzynarodowym.
{GAL|26000