Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
"Reminiscencje" to układ przestrzenny zrealizowany przez Józefa Szajnę, stanowiący epitafium dla artystów krakowskich wywiezionych w 1942 r. do obozu w Oświęcimiu i tam rozstrzelanych, pokazywany był m.in. na Biennale w Wenecji w 1970 r. Józef Szajna, artysta naznaczony pobytem w obozie koncentracyjnym, po nieudanej stamtąd ucieczce został skazany na śmierć i przebywał w bunkrze śmierci. Wyrok ten został zamieniony na dożywotnie więzienie, a Szajna przyjmuje rolę świadka, który czerpie ze swoich wspomnień w pracy artysty. Reminiscencje jako environment zostają udokumentowane przez fotografa Wojciecha Plewińskiego, który współpracuje z Szajną w trakcie jego tworzenia.
"Hippocampus" Ronit Porat to wystawa, która była prezentowana w 2012 r. w Indie Gallery w Tel Awiwie. Etymologicznie (łac.) to element odpowiedzialny za pamięć, struktura nerwowa umieszczona w płacie skroniowym człowieka, sterująca przenoszeniem informacji z pamięci krótkotrwałej do pamięci długotrwałej oraz do orientacji przestrzennej.
Ronit Porat buduje materiał Hippocampus przefotografowując m.in. prace Mariane Breslauer, niemieckiej fotografki pochodzenia żydowskiego. Widzimy tu portret Annemarie Schwarzenbach, szwajcarskiej dziennikarki i fotografki, która umiera w wieku 34 lat w efekcie upadku na rowerze, kiedy jej matka, z którą łączyła ją trudna relacja, odmawia jej wystarczającej pomocy.
Na plakacie reklamującym wystawę Marianne Breslauer, na którym przedstawiona została Annemarie, ktoś domalował wąsy. Porat przefotografowuje akt domalowania, jakby retuszując obraz, którego staje się nowym świadkiem. Świadkiem historii kobiet, których obrazy łączą się w fantazji i mieszają z jej prywatną historią, w budowie tablicy pamięci, gdzie orientacja historyczna zostaje zamieniona na akt twórczej pamięci.
Dwa materiały fotograficzne: "Reminiscencje" i "Hippocampus" stanowią również konfrontację genderowej roli pamięci: z jednej strony dojrzałego artysty (Józefa Szajny) czerpiącego ze swoich młodzieńczych wspomnień - fotografowanych przez mężczyznę i z drugiej kolekcji obrazów, portretów, kobiet: Schwarzenbach/Breslauer/Porat, choć podkreślmy, że to nie wyczerpuje tematyki tego projektu.
W przestrzeni Muzeum Prywatnej Wyobraźni pojawi się wizualny komentarz do wystawy autorstwa Tomka Szerszenia "Zarażeni Strzemińskim".
Wystawa w ramach Warsaw Gallery Weekend.
Wojciech Plewiński - Reminiscencje
Ronit Porat - Hippocampus
Wydarzenie towarzyszące: Mateusz Choróbski - Spóźnione spotkanie
Wernisaż w ramach Warsaw Gallery Weekend 2013: 27.09.2013, godz. 19:00
Galeria Asymetria / Asymetria Modern w Domu Funkcjonalnym
ul. Jakubowska 16
Warszawa