We wtorek, 6 marca o godz. 18:00 zapraszamy do Domu Spotkań z Historią na premierę albumu "Karol Beyer 1818-1877", rozpoczynającego nową serię wydawniczą "Fotografowie Warszawy" oraz wernisaż wystawy plenerowej "Karol Beyer - pierwsze fotografie Krakowskiego Przedmieścia", prezentowanej na skwerze im. ks. Jana Twardowskiego w Warszawie od 6 marca do 31 sierpnia 2012.

Procesja w święto Bożego Ciała na Krakowskim Przedmieściu przed kościołem św. Krzyża. Warszawa, 30 maja 1861
W spotkaniu promocyjnym albumu "Karol Beyer 1818-1877" udział wezmą: autorka książki Danuta Jackiewicz oraz prof. Waldemar Baraniewski z Instytutu Historii Sztuki UW, prof. Maciej Buszewicz z warszawskiej ASP, prof. Alina Kowalczykowa (historyk literatury) oraz dr Agnieszka Morawińska, dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie.
Album i wystawa "Karol Beyer - pierwsze fotografie Krakowskiego Przedmieścia" poświęcone są pierwszemu zawodowemu fotografowi warszawskiemu i twórcy polskiej fotografii profesjonalnej. Karol Beyer otworzył w 1845 roku w Warszawie pierwsze stałe atelier i uprawiał nowy zawód, który traktował jako kulturową i społeczną misję. Jego Zakład Fotograficzny był nie tylko pracownią, ale również galerią, w której warszawiacy mogli oglądać najnowsze osiągnięcia europejskiej fotografii. Na przełomie lat 50. i 60. XIX wieku Karol Beyer był najlepszym fotografem nie tylko w stolicy, ale także w całym Królestwie Polskim.
Wszystkie zdjęcia prezentowane w albumie i na wystawie pochodzą ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie.
Karol Beyer - pierwsze fotografie Krakowskiego Przedmieścia
Wernisaż: 6.03.2012, godz. 18:00
Termin: 7.03-31.08.2012
Skwer im. ks. Jana Twardowskiego
Warszawa

Grupa wieśniaków z Wilanowa przy kościele Wizytek. W 1866 roku Karol Beyer skierował swój obiektyw ku środowisku podwarszawskich chłopów zamieszkujących Wilanów, Miedzeszyn i Kawęczyn. Fotografie "włościan z Powiatu warszawskiego, w ich stronach, przy narzędziach do pracy rolnej lub gospodarskiej służących" planował wysłać na wystawę etnograficzną w Moskwie. Warszawa, 1866

Widok z wieży kościoła św. Krzyża w kierunku pałacu Staszica ówczesnej siedziby Akademii Medyko-Chirurgicznej, 1861

Dworzec Kolei Żelaznej. Dworzec (obecnie nie istnieje) zaprojektowany przez Henryka Marconiego stanął w 1845 pomiędzy ulicami Jerozolimską, Marszałkowską i Widok. Pierwsza linia kolejowa na ziemiach Królestwa Polskiego, zwana warszawsko-wiedeńską, łączyła Warszawę z granicą zaboru austriackiego. Warszawa, 1859

Portret profesora malarstwa Rafała Hadziewicza ze studentami Szkoły Sztuk Pięknych, 1860. Wśród dziewiętnastu studentów skupionych wokół malarza znajduje się jedna z najpopularniejszych postaci tamtych czasów. W pierwszym rzędzie, drugi z lewej, klęczy Karol Nowakowski, współorganizator przedpowstaniowych manifestacji patriotycznych w Warszawie. Od 1861 roku kilkakrotnie więziony, walczył w Powstaniu Styczniowym, a po schwytaniu przez Rosjan został skazany na katorgę w Irkucku, gdzie zmarł.

Pracownia krawiecka, czyli ówczesny salon mody sióstr Józefy i Julii Kuhnie w kamienicy Malcza przy Krakowskim Przedmieściu. Panny Kuhnke mają na głowach wianki z czarnego tiulu, naśladujące swym kształtem koronę cierniową, a jedna z nich taki wianek szyje. Panie nosiły ozdoby takiego rodzaju na znak żałoby narodowej, którą społeczeństwo Warszawy manifestowało po tragicznych wydarzeniach z lutego i kwietnia 1861. Warszawa, 1862

Widok z balkonu zakładu fotograficznego na Hotel Europejski z dekoracją żałobną. W sali narożnej spoczywały ciała czterech poległych w czasie patriotycznej demonstracji 25 lutego 1861: Filipa Adamkiewicza, Karola Brendla, Marcelego Karczewskiego i Zdzisława Rutkowskiego

Plac Saski. W głębi obelisk wystawiony przez Rosjan dla upamiętnienia siedmiu polskich oficerów w służbie carskiej, poległych w Noc Listopadową 1830 roku. Pomnik, złowrogi symbol obcej władzy, zniknął z pejzażu Warszawy dopiero w 1917 roku. Warszawa, 1861

Widok z latarni kościoła ewangelicko-augsburskiego św. Trójcy w kierunku ulic Marszałkowskiej i Królewskiej, Warszawa

Namioty wojska rosyjskiego na placu Zamkowym po wprowadzeniu przez Rosjan stanu wojennego 14 października 1861, Warszawa

Drewniany most oraz budowa filarów pod most Kierbedzia, widok od strony Pragi, Warszawa

Zdjęcie jest najstarszą polską fotografią reportażową. Procesja z relikwią św. Wiktora Męczennika na Krakowskim Przedmieściu. 5 czerwca 1859 z kościoła Kapucynów przy Miodowej wyruszyła ku rogatkom grochowskim procesja z relikwiami św. Wiktora Męczennika. Relikwie, ofiarowane przez papieża Piusa IX, przeznaczono dla kościoła katedralnego w Janowie Podlaskim. Pochód wiernych sfotografowano z tarasu Zamku Królewskiego. Po lewej stronie kadru kamienica przy Krakowskim Przedmieściu nr hip. 366, która obecnie nie istnieje. Scena z nieostrą masą ludzi oraz wyrazistym rysunkiem architektury dowodzi ograniczeń ówczesnej techniki fotograficznej.