"Common Ground" Przemka Krzakiewicza w Kijowie

Autor: Marcin Grabowiecki

13 Wrzesień 2011
Artykuł na: 6-9 minut
W Kijowie Przemek Krzakiewicz zaprezentuje interaktywną instalację, której ostateczny kształt nadadzą widzowie. W swoim pomyśle twórca wykorzystuje fotografie portretowe ludzi wywodzących się z różnych społeczności. Wielokanałowa projekcja ruszy 21 października.
fot. Przemek Krzakiewicz

O projekcie Przemka Krzakiewicza pisze Marta Eloy Cichocka:

Prezentowana w Kijowie wystawa Przemka Krzakiewicza "Common Ground" jest oryginalnym połączeniem fotografii portretowej i wielokanałowej projekcji z elementami teorii chaosu. Na bazie realizowanych od wielu lat serii portretów osób zbierających się w jednym miejscu, połączonych wspólną ideą - światopoglądem, pasją, sposobem spędzania wolnego czasu - powstała interaktywna instalacja, nad której ostatecznym kształtem panuje nie autor, a widz. 

Fotografowani przez Przemka Krzakiewicza ludzie chętnie pozują do portretów, swoją przynależność do idei, kościoła, fanklubu, mniejszości etnicznej podkreślając rekwizytami i kostiumem. Nic wcześniej nie wskazywało, że ich drogi się przetną. W instalacji "Common Ground" portrety ludzi wyrwanych ze swoich społeczności artysta zestawia w przypadkowe podzbiory. Płynący strumień obrazów zatrzymać może pojedynczy gest widza, tworzącego w ten sposób przypadkowe zestawienie kilku sportretowanych osób. Ich rzeczywiste spotkanie - mało prawdopodobne, choć możliwe - przywodzi na myśl zarówno teorię chaosu, jak i tzw. teorię sześciu stopni oddalenia.

fot. Przemek Krzakiewicz

Zgodnie z nią od dowolnie wybranej osoby dzieli nas najwyżej sześć innych osób. Niezależnie od klasy społecznej czy odległości geograficznej, uruchamiając łańcuch znajomych, możemy z jednakową łatwością dotrzeć do prezydenta USA, jak i pucybuta na obrzeżach Bombaju. Wobec tej zasady wszyscy jesteśmy równorzędni - jednakowo sobie dostępni. Roześmiana dziewczyna w bikini i pobożny chasyd, kibic piłki nożnej i szwajcarski kolekcjoner sztuki, miłośnik jamników i uczestniczka demonstracji w Kijowie. Więcej ich dzieli niż łączy. Każdy z portretowanych jest oddany własnej grupie, określającej jego miejsce we wszechświecie. Wspólnym mianownikiem społeczności może stać się idea lub miejsce: festiwal muzyczny, pogrzeb papieża czy rekonstrukcja historycznej bitwy. W instalacji Przemka Krzakiewicza to widz jednym gestem tworzy nowe "podzbiory" osób o często różnych światopoglądach, których wspólne spotkanie jest w takim samym stopniu możliwe, jak i nieprawdopodobne.

Na postawie teorii sześciu stopni oddalenia wiemy już, że między każdą z możliwych kombinacji portretów istnieje niewidzialna sieć relacji i bliższych lub dalszych znajomych; pozostaje pytanie o prawdopodobieństwo czy wręcz przewidywalność takiego a nie innego układu. Znawcy automatów do gry znają odpowiedź: jest ono nieskończenie niskie. Zwolennicy teorii chaosu znajdą tu pole do niekończących się rozważań. A widzowi pozostawmy pytanie, czy jego gestem kieruje przypadek, czy przeznaczenie. A także to, jakie odczucia i refleksje budzą w nim portretowane osoby i sytuacje.

fot. Przemek Krzakiewicz

Przemysław Krzakiewicz (ur. 1975) jako 16-latek zadebiutował w "Tygodniku Powszechnym", przez wiele lat pracował dla "Przekroju", a w 2005 r. z Łukaszem Trzcińskim założył w Krakowie agencję fotograficzną Visavis.pl, dynamiczny kolektyw fotografów dokumentalistów z różnych stron Polski i świata. Pomysłodawca wystaw i inicjatyw kulturotwórczych (we współpracy z fundacją Imago Mundi). Stypendysta Miasta Krakowa w roku 1997. Brał udział w wystawach zbiorowych w Krakowie, Warszawie, Cork (Irlandia), Erfurcie (Niemcy). Jego prace były także prezentowane na wystawie indywidualnej Miesiąca Fotografii w Krakowie w 2008 roku. Ostatnie ważniejsze publikacje: album "Małopolska. Fotografie. To niczego nie wyjaśnia", Graphis Photography Annual 2008 oraz Chinese Agents.

Zagranicznym partnerem projektu jest ukraińska fundacja The Alternative Visual Studies z Kijowa: organizacja non-profit założona w 2000 roku, która skupia się na rozwijaniu i prezentacji eksperymentalnych, nowatorskich pomysłów i form sztuki. AVS realizuje lokalne i międzynarodowe wystawy, warsztaty i festiwale, m.in. KIMAF - Kijowski Międzynarodowy Festiwal Sztuki i Mediów, interdyscyplinarny projekt "Matrix of Collaboration", międzynarodowy projekt artystyczny "Dynamo Machine". W 2005 roku organizacja AVS utworzyła program Media Art Lab mający na celu promowanie i wspieranie sztuki mediów. Partnerem programu jest Fundacja Centrum Sztuki Współczesnej w Kijowie. Założycielkami fundacji, a także kuratorkami wystawy "Common Ground" są Liudmila Motsiuk i Natalia Manzhali.

fot. Przemek Krzakiewicz

Kuratorki: Liudmila Motsiuk, Natalia Manzhali/ AVS/Media Art Lab.

Koordynacja: Małgorzata Swaryczewska / Fundacja SZTUKA DLA SZTUKI

Organizator: Fundacja Imago Mundi, Visavis.pl, AVS/Media Art Lab w partnerstwie z Fundacją SZTUKA DLA SZTUKI (www.artforart.pl), Instytutem Polskim w Kijowie oraz Centrum Sztuki Współczesnej "Soviart".

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Przemek Krzakiewicz Common Ground

Termin: 21.10-8.11.2011

Centrum Sztuki Współczesnej "Soviart"
Andriyivsky 22-A
Kijów

Projekcja zewnętrzna: 21-23.10.2011
Andriyivsky 22-B
Kijów

fot. Przemek Krzakiewicz
fot. Przemek Krzakiewicz
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Ruszyły promocje Black Friday Sony w sklepie Fotoforma.pl
Ruszyły promocje Black Friday Sony w sklepie Fotoforma.pl
Sklep Fotoforma.pl PRO PARTNER Sony informuje o promocji Black Friday Sony w ramach której możesz zyskać rabat na wybrane produkty producenta. Oferty łączą się z promocją Sony Cashback.
3
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
Jeśli chodzi za Tobą zakup nowego obiektywu, czy uzupełnienie akcesoriów do zestawu foto-wideo, to Black Friday będzie znakomitą okazją, by wreszcie sięgnąć po potrzebny sprzęt i dużo przy tym...
9
Polska fotografia na świecie - debata o budowanie kolekcji fotograficznej
Polska fotografia na świecie - debata o budowanie kolekcji fotograficznej
Jak widziana jest polska fotografia w kontekście międzynarodowych kolekcji? Jak wzmocnić wschodzący polski rynek? I jak zacząć budować własną kolekcję fotograficzną? Między...
11