Wystawa "Kocham Polskę" Mariusza Foreckiego w Warszawie

Autor: Marcin Grabowiecki

6 Październik 2010
Artykuł na: 6-9 minut
Zapraszamy do warszawskiej Galerii Wysokich Napięć na wystawę Mariusza Foreckiego. Poznański fotoreporter zaprezentuje na niej 60 prac pochodzących ze znakomitego albumu "I love Poland", który ujrzał światło dzienne w zeszłym roku. Znalazły się w nim fotografie pochodzące z lat 1989-2009, które są próbą uchwycenia zmian zachodzących w społeczeństwie polskim w tym okresie. Wernisaż w czwartek 14 października o godz. 18:00.
fot. Mariusz Forecki

Wystawa w Galerii Wysokich Napięć obejmuje 60 prac poznańskiego fotoreportera, jest podsumowaniem jego długiej pracy nad dokumentacją zmieniającej się obyczajowości Polaków na przestrzeni ostatniego dwudziestolecia. Ze względu na pozycję autora w polskiej fotografii, jest też faktycznym zwieńczeniem cyklu emocjonalnych wystaw, prezentowanych w Galerii Wysokich Napięć w latach 2009-2010, tworzących rozległy szkic o życiu zwykłego, szarego obywatela przed i po roku 1989, w Polsce i krajach sąsiednich.

Wystawa jest częścią projektu, obejmującego również wydanie albumu "I love Poland" i stronę internetową www.polska1989.pl.

Tak pisze o nim sam autor fotografii: Wydaje się oczywistym, że powinno się przynajmniej trochę lubić swój kraj. Nawet, jeśli tak często rodzi się pytanie: dlaczego. Po co. Pomimo czego.

fot. Mariusz Forecki

Polska na moich fotografiach nie jawi się jako kraina wspaniałości i szczęścia. Nie jest też obszarem beznadziei i marazmu. Polska, jaką opisuję, mimo że pełna słabości i niedoskonałości, kipi od pasji, ciepła i specyficznego humoru. Lubię jej niedoskonałości i wady. Właśnie dzięki nim jest mi bardzo bliska, lubię ją taką, jaką jest. I chciałbym, żeby inni polubili taką Polskę od pierwszego wejrzenia.

Zdjęcia, które znajdziecie Państwo w albumie, wykonuję od połowy lat 80. Są zapisem towarzyszącej mojemu życiu rzeczywistości. Jej ciągłe zmiany, które początkowo fotografowałem, pracując w redakcjach czasopism, z czasem stały się moim tematem z wyboru. Zarejestrowane wydarzenia i sytuacje są często bardzo osobiste. Nie ma w nich wielkiej polityki ani zapisu spektakularnych wydarzeń. Wydają się z globalnego punktu widzenia mało istotne. Jednak z punktu widzenia bohaterów tych zdjęć to właśnie one najpełniej opisują ich codzienne życie. Zebrane w jednym miejscu oddają obraz zmian, jakich świadkami byliśmy my, czy może tylko ja, po roku 1989.

fot. Mariusz Forecki

Mariusz Forecki (ur. 1962 r. w Poznaniu) Wielka osobowość reportażu subiektywnego i eseju społecznego. Jego surrealistyczne skojarzenia o humorystycznym wydźwięku wyznaczają nową drogę fotografii humanistycznej. Dojrzewał jako fotoreporter tygodnika "Wprost" w latach 80., pobyt w Armenii na zdjęciach z trzęsienia ziemi (1987) przesądził o sposobie postrzegania przez niego ludzi - najistotniejszych, prawdziwych bohaterów jego fotografii. Od 1991 r. był zatrudniony przez "Poznaniaka", w 1997 - epizodycznie przez Gazetę Wyborczą w Warszawie, po czym zdecydował się na samodzielność. Uprawia wolny zawód fotografa, od 1998 r. prowadzi własną Agencję Prasową i Fotograficzną TAMTAM. Od 2003 r. pracuje w technice cyfrowej, tradycyjny negatyw wykorzystuje do niektórych projektów. Absolwent Instytutu Fotografii Twórczej Uniwersytetu Śląskiego w Opavie (Czechy). Pierwszy raz nagrodzony w Konkursie Polskiej Fotografii Prasowej 1993 w kategorii "Wydarzenia". Na stronie internetowej swojej agencji prowadził galerię autorską TAMTAM, od 2006 r. współredaguje i wydaje niekomercyjny, internetowy Magazyn Fotografii Dokumentalnej 5klatek (www.5klatek.pl). Włącza się w życie fotograficzne, uczestnicząc jako prowadzący w warsztatach oraz jako członek jury w konkursach.

fot. Mariusz Forecki

Zasadniczym rysem jego stylu pracy jest omijanie epicentrum. Porusza się po obrzeżach kulminacyjnych miejsc i wydarzeń, żeby uniknąć przekazów jednoznacznych a pokazać to, co najbardziej ludzkie i uniwersalne. Wykorzystuje nie eksponowane momenty: zdjęcia w Afganistanie (1988) robił tuż po wycofaniu się wojsk radzieckich, w Czeczeni (1995) - tuż przed wkroczeniem Rosjan. Oprócz fotoreportaży prasowych zaczął w latach 90. realizować autorskie projekty artystyczne. Wszystkie dotąd zamknięte cykle obrazują różnorodność przejawów życia społecznego w aspekcie zaskakującego rozwoju obyczajów i wspólnot: "Krisznowcy" (1985-1994), "Blisko nas" (2002), "Blue Box" (2003-2005), "Okruchy dnia" (1988-2005), "Za mostem" (2008). Najnowszy: "Kocham Polskę" podsumowuje efekty obserwacji polskiej rzeczywistości, prowadzonej od ponad dwudziestu lat.

Jego zdjęcia zawsze charakteryzuje doskonały kadr i niewymuszona estetyka. Tworzy fotografię barwną i czarno-białą. Dokumentuje przede wszystkim emocje, obrazem emocji przekazuje obraz życia. Za zdjęcie matki z trójką nieuleczalnie chorych synów na wózkach nad morzem z "Okruchów dnia", otrzymał pierwszą nagrodę w Konkursie Polskiej Fotografii Prasowej 2000 w kategorii "Życie codzienne". Za cały cykl został wyróżniony w 2005 r. przez ZPAF, jako autor jedynego długiego eseju o przemianach obyczajowych w społeczeństwie polskim lat 90. /początku XXI w.

Mariusz ForeckiKocham Polskę. Zapis zmian w społeczeństwie polskim lat 1989-2009.

Wernisaż: 14.10.2010, godz. 18:00

Galeria Wysokich Napięć
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
ul. Chodakowska 19/31
Warszawa

fot. Mariusz Forecki
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Widok jest piękny - wystawa zbiorowa Okręgu Warszawskiego ZPAF
Widok jest piękny - wystawa zbiorowa Okręgu Warszawskiego ZPAF
Stara Galeria ZPAF zaprasza na wystawę, w której udział biorą członkowie OW ZPAF. Ekspozycja to mnogość spojrzeń i interpretacji hasła przewodniego „Widok jest piękny”. Zdjęcia można...
6
Zofia Rydet. Świat uczuć i wyobraźni - mniej znane oblicze kultowej artystki w MuFo
Zofia Rydet. Świat uczuć i wyobraźni - mniej znane oblicze kultowej artystki w MuFo
Muzeum Fotografii w Krakowie zaprasza na obszerną wystawę kolaży, prezentujących bardziej liryczne oblicze Zofii Rydet, jednej z najważniejszych polskich fotografek w historii....
7
Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś - ruszyła wirtualna wystawa
Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś - ruszyła wirtualna wystawa
Instytut Teatralny zaprasza na wirtualną wystawę „Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś” dostępną pod adresem www.pamiecteatru.pl. To pierwsza w historii tak...
3
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj