Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Czym właściwie jest dzisiaj fotografia i jak zmienia nasze życie? Tego próbował dowiedzieć się Maciej Frąckowiak podczas pracy nad drugą odsłoną “Kruchego Medium”. W środku 10 wywiadów starających się zdefiniować współczesny obraz medium. Premiera 5 grudnia 2019 roku.
Wydana przed dwoma laty książka “Kruche Medium. Rozmowy o fotografii” to jedna z niewielu pozycji na rynku podchodzącą do naszego ulubionego medium przez pryzmat socjologii. Zamiast pokazywać zdjęcia, Maciej Frąckowiak pyta o ich rolę samych twórców, starając się dowiedzieć jak fotografia wpływa na nasze życie.
Po ciepłym przyjęciu pierwszego wydania, Frąckowiak postanowił kontynuować swoje poszukiwania. Już niebawem w sprzedaży ukaże się druga część książki, zawierającej niemal 300 stron wywiadów, których bohaterami zostali artyści, fotoreporterzy, fotografowie studyjni, animatorzy i teoretycy: Tomasz Rakowski, Iwona Kurz, Agnieszka Chlebowska i Robert Ogurkis, Agnieszka Czerwińska, Zbigniew Libera, Maciej Herman, Witold Krassowski, Jerzy Kośnik, Paweł Kula oraz Marek Grygiel.
“Oddajemy w Państwa ręce drugą część Kruchego medium - rozmów o fotografii. Dziesięć wywiadów, mierzonych na tysiące słów, zabiera nas w świat medium, które - pozornie - w sposób mechaniczny stara się utrwalać mniej lub bardziej obiektywną rzeczywistość. Czy tak jest? Czy rzeczywiście obejrzymy kilka zdjęć i przeczytamy kolejne biogramy twórców?” - pyta Adrian Wykrota. “Nie. Bo nie ma tu obrazków. Są słowa. Jest opis gestów artystycznych i animacyjnych, zagłębiamy się w proces, którym niewątpliwie jest fotografia i powstałe wokół niej działania. Ocieramy się o sukcesy, doświadczamy porażek, powątpiewania w istotę medium. Wreszcie, pojawia się fundamentalne pytanie: czym jest fotografia i czy jest w stanie zmieniać naszą rzeczywistość? Utrwala, czy zdarza się jej pozwolić zapomnieć?”
“Pierwszym i najważniejszym problemem, jaki autor stawia przed swoimi rozmówcami jest pytanie o to, czy można zmieniać rzeczywistość społeczną i czy narzędziem takiej zmiany może być sztuka fotografii. Wszyscy jesteśmy fotografami. Większość z nas nie posiada już autonomicznych aparatów fotograficznych, a jednak codziennie wykonujemy i publikujemy dziesiątki, jeśli nie setki zdjęć. Niemal każdy aspekt naszego życia upubliczniany jest przez konwulsyjnie maniakalną czynność utrwalania na ekranie komórki „obrazów przemijającego świata” i pokazywania ich dalszym i bliższym znajomym." - mówi o książce Marek Wasilewski. “Czy da się zatem w ogóle odpowiedzieć na pytania o zdolność fotografii do zmiany bez zwrócenia uwagi na to, że tonie ona dzisiaj w powodzi obrazów fotograficznych? Czy nie jest tak, że skoro wszyscy są fotografami, to fotografia pojmowana jako sztuka, jako powołanie, jako zawód przestała istnieć?”
“Jest przynajmniej sześć podstawowych form przeobrażania świata przez fotografię, zróżnicowanych ze względu na sposób włączania obrazu fotograficznego w życie społeczne.” - mówi sam autor nawiązując do nowej publikacji. “Pierwszą z nich jest sama czynność fotografowania - istotny rytuał społeczny, który może pełnić funkcje terapeutyczne, ale też po prostu intensyfikować przeżywane doświadczenia, motywować do określonych zachowań, jak czynią to kamery sportowe. Świat przeobraża także samo gromadzenie zdjęć, zwłaszcza tych, których oglądać - ale i kasować - nam się nie chce. Wystarczy popatrzeć na przyrost liczby innowacji pozwalających automatyzować proces zgrywania czy porządkowania zdjęć, a także uświadomić sobie, ile prądu pochłaniają serwery wypełnione zdjęciami, których cyfrowe życie podtrzymywane jest przez wiatraki chłodzące dyski w ogromnych pomieszczeniach."
“Fotografia - no pewnie - przeobraża także poprzez upowszechnianie obrazów, które dostarczają określonej wiedzy, rozbudzają ciekawość, kondensują uwagę, popularyzują wyobrażenia, ale także uwidaczniają to, co zwykle spychane poza horyzont dostrzegalności. Są też obrazy, których rolą w dobie popularności mediów społecznościowych jest w zasadzie jedynie kultywowanie rozbudowanych sieci społecznych, mobilizowanie społeczności po to, by rosły zasięgi i wartość jakiejś marki. Na co dzień łatwo przeoczyć taką formę działania fotograficznego, która polega na dyskutowaniu o zdjęciach czy samej fotografii, a w konsekwencji na umacnianiu w toku tych rozmów, rozumienia kluczowych dla porządku społecznego kategorii, jak prywatność czy autorstwo. Wreszcie, fotografia bywa częścią zmiany także wtedy, gdy konsekwencją wspominanych rozmów są regulacje prawne czy obyczajowe, jak strefy bez selfie czy regulacje przelotów dronami.”
Premiera książki i spotkanie z autorem odbędzie się 5 grudnia 2019 roku, o godzinie 17:30 w Galerii Miejskiej Arsenał, przy Starym Rynku 6 w Poznaniu, w ramach tegorocznej edycji festiwalu XPRINT.
Maciej Frąckowiak (ur. 1985) - socjolog, zainteresowany formami aktywności i bezczynności społecznej w miastach, edukacją w kulturze, a także obrazem, który próbuje traktować jako narzędzie i pretekst do badań oraz zmiany relacji społecznych. Autor tekstów, kurator i inicjator działań w tych obszarach. Współredaktor książek „Badania wizualne w działaniu”, „Kolaboratorium. Zmiana i współdziałanie”, „Smutek konkretu”. Współautor książki „Narzędziownia. Jak badaliśmy (niewidzialne) miasto”. Autor zbioru rozmów o fotografii „Kruche Medium”. Wykładowca School of Form - Katedry Wzornictwa Uniwersytetu SWPS. Redaktor działu Badań i Analiz w czasopiśmie Notes Na 6 Tygodni.
Więcej informacji znajdziecie pod adresem pix.house.