Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Zapraszamy na prezentację najnowszego, czerwcowego wydania "Biuletynu Fotograficznego". Znajdziemy w nim między innymi tekst Magdy Pustoły z książki "Przestrzenie fotografii" oraz jak zwykle mnóstwo aktualności.
W tym miesiącu oddajemy głos redakcji "Biuletynu", która najlepiej wie, co polecić swoim czytelnikom i na które artykuły zwrócić szczególną uwagę.
Od redakcji
Czerwcowy numer Biuletynu jest trochę po- a trochę przedfestiwalowy, czyli po-łódzki a przed-bielski. W tak zwanym międzyczasie zaglądnęliśmy jeszcze do Poznania na Biennale - o Kwadracie piszemy na str. 5-7.
W Łodzi było zimno i deszczowo na zewnątrz, ale w galeriach, halach pofabrycznych zamienionych - z całym swoim postindustrialnym klimatem - w sale wystawowe i pubach panowała gorąca, twórcza atmosfera. Dla młodej widowni szczególnie ważna była zapewne Fabryka Fotografii, czyli prezentacja wiodących szkół fotograficznych z Polski i zagranicy. Każda z tych ekspozycji wyraźnie określała profil szkoły i charakter uprawianej tam fotografii. Same zaś prace studentów przekraczały w wielu przypadkach próg akademickich ćwiczeń w kierunku dojrzałej twórczości. Do najciekawszych należy zaliczyć wystawy: zbiorową - siedmiu współczesnych fotografów fińskich, Dolores Marat oraz klasyków: Kertesza (BF 5/2005), Dohnanego i Lewczyńskiego (patrz str. 9-10).
Wiersz tureckiego fotografa Ali Taptika (program OPEN) jest idealnym podsumowaniem, a zarazem credo całego Festiwalu - zarówno twórców fotografii, jak i widzów:
Jestem fotografem.
Robię zdjęcia.
Mogę zmienić wszystkie relacje i otoczenie, prowadzić grę z tym, co przedstawione.
Każde zdjęcie, które tworzę jest obrazem rzeczywistości.
Stwarzam formę.
Wszystko jest prawdziwe na tych zdjęciach.
Nie muszę ufać swojej pamięci. Ponadto nie żyję aż tak długo.
Jestem fotografem.
Robię zdjęcia.
Nie pamiętam nic więcej, po prostu patrzę na zdjęcia.
Wydarzeniem Festiwalu była również premiera książki Przestrzenie Fotografii pod redakcją Tomka Ferenca i Krzyśka Makowskiego. Pierwszą część jednego z 22 tekstów antologii publikujemy na str. 16-17. Tylko w BF oryginalna - różna od tej w książce, po ostatecznej korekcie autorskiej Magdy Pustoły - wersja Rebelii w zasięgu wzroku!
O FotoArtFestivalu oraz premierze polskiej edycji Historii Fotografii Światowej piszemy na str. 31-33. Festiwal startuje 10 czerwca jako impreza bardzo międzynarodowa.
Poza festiwalowymi są jeszcze "codzienne" wystawy, na które warto zaglądnąć np. w Krakowie: Nowa Huta w fotografii Henryka Hermanowicza (str. 22-26) czy Przywieźć Europę do Krakowa ? ligtboxy na przystankach tramwajowych (str. 21); we Wrocławiu Hudon (str. 12) czy fotografie Georgii Krawiec w Luksferze w Warszawie.
Zapraszamy również na plenery, do udziału w konkursach oraz do obejrzenia wystaw rekomendowanych na str. 34-44, pokonkursowych (str. 44-47) i tych wymienionych w Aktualnościach.
A dla nowych prenumeratow BF kolejna atrakcyjna książka (str.5).