Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
Przeglądamy styczniowe wydanie "Pozytywu". Znajdziemy w nim między innymi: test Nikona F6, znakomite zdjęcia Martina Kollera i kolejne wartościowe lekcje pracy w ciemni.
1. Testy
Dział "Technika i sprzęt" styczniowego "Pozytywu" rozpoczyna tekst przybliżający możliwości cyfrowego Canona IXUS-a 40. Następnie czytamy o najnowszej multimedialnej propozycji Olympusa - wielofunkcyjnym urządzeniu m:robe MR-500i. Wojtek Tkaczyński testuje "cyfrowy" obiektyw AF-S DX Zoom-Nikkor ED 17-55 mm f/2,8 G IF i porównuje najnowszą (ostatnią?) profesjonalną lustrzankę małoobrazkową Nikon F6 z najbliższą konkurencją Canona i Minolty. Miłośników drobnoziarnistych filmów czarno-białych z pewnością zainteresuje pojedynek Ilforda Delty 100 z (niestety nie sprzedawanym oficjalnie w Polsce) negatywem Fuji Neopan Acros 100. Najnowsze wydanie miesięcznika zawiera również pierwszy artykuł z cyklu poświęconego klasycznym aparatom - na pierwszy ogień poszły Leiki z linii "M".
2. Porady
W rubryce "Od zera do fine printera" znajdziemy kolejną lekcję pracy w ciemni - tym razem dowiemy się, jak prawidłowo wywołać dobrze naświetlony negatyw. W dziale "Urzekła mnie twoja historia" Wojtek Tkaczyński radzi, jak fotografować śnieg, żeby oddać na zdjęciu bogactwo odcieni białego puchu.
3. Galerie
Prezentacje fotograficzne styczniowego "Pozytywu" otwierają zwyczajne, zdawałoby się, lecz jednocześnie fascynujące zdjęcia Nicolasa Clement. Następnie oglądamy tworzone za pomocą technik cyfrowych amerykańskie portrety autorstwa Matta Hoyle'a. Warto zwrócić uwagę na niepokojące, rozedrgane kolorowe kadry Nathalie Daoust. Dość ciekawie prezentują się efektowne fotografie modowe Stephane'a Bourson. Miesiąc temu oglądaliśmy zdjęcia z kalendarza Pirelli, więc teraz przyszedł czas na inną tego typu publikację - czerwono-białe fotografie Erwina Olafa zdobiące kalendarz Lavazza. Robert Bogusławski prezentuje czarno-białe zdjęcia, które powstały w największej na świecie manufakturze cygar, znajdującej się (a gdzieżby indziej?) na Kubie. Dalej zamieszczono interesujące fotografie tragicznie zmarłego młodego fotografa Pawła Kosińskiego i prace Stuarta Isseta, który starał się przeniknąć niedostępną dla ludzi Zachodu kulturę Japonii. Kolejną prezentacją fotograficzną jest zestaw zdjęć Reinera Riedlera utrwalającego życie na peryferiach (w wielu tego słowa znaczeniach...). Dalej oglądamy najciekawsze fotografie numeru - kolorowe prace Martina Kollara, którym towarzyszy ciekawy wywiad z autorem. Na zakończenie Zbigniew Tomaszczuk pisze o twórczości Aleksandrasa Macijauskasa, a Dorota Dmitruk stara się dociec, czy zdjęcia Ulfa Isacsona, który fotografował pokoje nastolatków, mówią nam coś więcej o zamieszkujących je osobach.
4. Konkursy
Przypominamy o kończącym się już niebawem konkursie z okazji pięciolecia "Pozytywu". Prace muszą zostać nadesłane do 31 stycznia 2005 (decyduje data stempla pocztowego) i powinny mieścić się w jednej z pięciu kategorii: portret, moda, reportaż, fotografia kreacyjna, przyroda-otoczenie-krajobraz. Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody - zdobywca Grand Prix otrzyma zestaw Hasselblad X-Pan II z obiektywem 45 mm f/4. Nagrody w poszczególnych kategoriach również są niczego sobie, więc z pewnością warto spróbować. Po więcej szczegółów na temat konkursu odsyłamy do najnowszego numeru. Miesięcznik postanowił też publikować co ciekawsze fotografie nadesłane przez czytelników - poza zamieszczeniem nagrodzonego zdjęcia w "Pozytywie" szczęśliwiec otrzyma roczną prenumeratę pisma.
W styczniowym "Pozytywie" próżno szukać felietonu Krzysztofa Gierałtowskiego, ale portrecista nadal widnieje w stopce jako "stały współpracownik", więc mamy nadzieję, że już za miesiąc ponownie z wrodzonym sobie wdziękiem nastąpi komuś na odcisk.
Cena miesięcznika "Pozytyw": 14,90 z?