Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Światło dzienne ujrzała publikacja z fotografiami Andrzeja Dobosza. Autorem projektu książki zatytułowanej po prostu "Andrzej Dobosz" jest ceniony w Polsce i za granicą grafik - Ryszard Bienert. Prezentujemy tekst Doroty Łuczak o albumie, który ukazał się w limitowanej edycji 500 numerowanych egzemplarzy.
Publikację "Andrzej Dobosz" postrzegać należy, jako znakomity przykład współpracy pomiędzy fotografem i grafikiem - Ryszardem Bienertem, założycielem studia graficznego 3group i projektantem. Bienert konsekwentnie rozwija, znane już z wielu jego wcześniejszych publikacji idee zintegrowania reprodukowanych dzieł z typografią, odnosząc się tym samym do tradycji międzywojennej awangardy. Publikacje projektowane przez Bienerta, docenione zarówno w konkursach krajowych, jak i międzynarodowych (ED - Awards 08, wyróżnienie; ED Awards 10, srebrny medal; Fotograficzna Publikacja Roku, I nagroda, 2009) pozostają przykładami nowatorskich rozwiązań graficznych, w których ściśle zespolone zostają właściwości wykorzystywanych materiałów drukarskich z projektem graficznym.
Publikacja, licząca 480 stron, o wymiarach 165 x 225 x 40 mm i opatrzona twardą oprawą stanowi rodzaj obiektu, o statusie niemalże kolekcjonerskim, o czym decyduje nakład (500 egzemplarzy) oraz stempel numeryczny, przyporządkowany każdemu z egzemplarzy. Ponadto, album pozostaje efektem ścisłej współpracy Dobosza i Bienerta, przedsięwzięciem ukazującym niezwykle świadome podejście do statusu reprodukcji fotograficznej. Niejednolite ujęcia typograficzne, korespondencja z tekstem, różnorodne formaty reprodukcji i zestawiania niejednorodnych gatunków papieru wzbogacają interpretację reportaży Dobosza. Autorzy uświadamiają czytelnikowi, iż fotoreportaż otwiera się na wieloraki ogląd: w kontekście całego cyklu, poprzez poszczególne zdjęcia, ich fragmenty, obecność lub brak tekstu towarzyszącego obrazom. Co więcej, wskazują na złudną neutralność reprodukcji, kształtowaną przez format, kontekst, wydobycie ziarna i materialności fotografii lub zachowanie jej pozornej transparentności. Album "Andrzej Dobosz" udowadnia, iż w epoce upowszechniania e-booków, wydawnictwa drukowane nadal są pożądane, a współczesne publikacje stać się mogą obiektem kolekcjonerskiego pożądania.
Andrzej Dobosz (ur. 1977) jest niezależnym polskim fotografem, założycielem poznańskiej grupy fotograficznej Streetm. W polu jego zainteresowania znajduje się przede wszystkim reportaż i fotografia społeczna. Prace Dobosza zostały dwukrotnie nagrodzone w konkursie Wielkopolska Press Photo (reportaż "Niewidzialni", II nagroda, 2009; "Pożegnanie", I nagroda, 2010). Fotografa interesują między innymi manifestacje społeczne w przestrzeni publicznej, a także inne wydarzenie przyciągające określone grupy społeczne, przy czym obiektyw rzadko zostaje wymierzony w epicentrum wydarzenia. Dobosz bowiem rejestruje sytuacje pozostające nieco na marginesie, jednakże będące symbolicznym komentarzem, ujawniającym kwintesencje rozgrywających się sytuacji. Chęć śledzenia właśnie tego, co często jest pomijane i niezauważane ujawniają również fotografie życia codziennego mieszkańców Polski i Ukrainy, wykonywane na ulicach. W zdjęciach tych, przepełnionych wizualnymi paradoksami, autor ujawnia wielopoziomowość tkanki rzeczywistości, nierzadko uzmysławiając również rozwarstwienie społeczne.
Szczegóły na stronie: www.dobosch.com/album.
Andrzej Dobosz
Projekt: Ryszard Bienert
Nakład: 500 egzemplarzy, egzemplarze numerowane
480 stron, oprawa twarda
Format: 165 x 225 x 40 mm
Wydanie pierwsze 2011
Język: polski, angielski