Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
Ostatnimi czasy producenci nieco zaniedbują sprzęt analogowy. Zakończone właśnie targi PMA w Orlando pokazują, że cała energia idzie na rozwój obrazowania cyfrowego i ze świecą szukać czegoś nowego dla miłośników tradycyjnej fotografii. Wśród potentatów jedynie Nikon podtrzymuje swoje zainteresowanie tą działką, chociaż i tak nowe lampy i opisywane tu obiektywy przeznaczone są do współpracy zarówno z aparatami 35mm jak i D SLR.
Nowe modele to:
AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED,
AF-S Zoom-Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G IF-ED,
AF Nikkor 50mm f/1.8D,
AF Zoom-Nikkor 28-100mm f/3.5-5.6G
Na początek wyjaśnijmy wystepujące w nazwach skróty:
AF / AF Zoom - obiektyw z automatycznym strojeniem ostrości, stało- / zmiennoogniskowe.
G / D (np. f/1.8D) - obiektywy serii D i G współpracują w pełni z zaawansowanymi systemami pomiarowymi takimi jak 3D Matrix Metering (pomiar 3D matrycowy) i 3D Multi-Sensor Balanced Fill-Flash (zbalansowany błysk wypełniający) oraz przekazują informację o odległości obiektu, do systemu AF aparatu. Między sobą różnią się brakiem (G) lub obecnością (D) pierścienia manualnego doboru przysłony. W przypadku współpracy aparatów z serią D, dobór przysłony odbywa się z pomocą pokręteł nastawczych (body aparatu).
Obiektywy G są kompatybilne z aparatami Nikon F5, F100, F80, F65, F60, F55, F50, serią F-401, PRONEA 600i, PRONEA S, serią D1 oraz D100, a także w trybie P i S z aparatami F4, serią F90, F70, F-801, F-601M.
AF-S - zaawansowane obiektywy z wbudowanym super-cichym napędem (Silent Wave Motor) wspomagającym i przyspieszającym pracę AF.
IF - Internal Focusing, ogniskowanie wewnętrzne, soczewki biorące udział w ustawieniu ostrości pracują niezależnie od zewnętrznych części obiektywu. Jego rozmiary nie zmieniają się co przyspiesza pracę AF, zmniejsza ryzyko zabrudzenia oraz czyni konstrukcję mniejszą i lżejszą.
ED - Extra-low Dispersion, precyzyjne soczewki niwelujące wydatnie efekt aberracji chromatycznej.
VR - Vibration Reduction, system redukcji wstrząsów stosowany w profesjonalnych obiektywach Nikona, gwarantujący ostrość obrazu przy długich czasach naświetlenia. Dostępna jest także opcja Activ VR znajdująca zastosowanie przy fotografowaniu np. z pojazdu w ruchu.
AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED
Najpoważniejsze z zaprezentowanych szkieł o doskonałej jasności F2.8 dla każdej wartości ogniskowej. Przeznaczony dla profesjonalistów i zaawansowanych amatorów o czym świadczą systemy redukcji wstrząsów, wbudowany silnik wspomagający i wewnętrzne ogniskowanie.
Konstrukcja ze stopu magnezowego kryje 21 elementów w 15 grupach w tym 6 soczewek ED i jak podaje producent posiada gwarancję "deszczo-odporności" analogiczną do F5. Ogniskowa 70-200mm w wypadku aparatów cyfrowych serii D1 i D100 wynosi 105-300mm. Obiektyw posiada także stopkę mocowania statywu oraz umożliwia szybkie przejście z trybu AF do manualnego.
Nowa propozycja Nikona jest odpowiednikiem obiektywu Canon 70-200mm F/2.8 L IS USM AF. Nie znamy jeszcze ceny, ale można się domyślać, że będzie to liczba z okolic 10 tyś PLN.
border=2;sizex=2;sizey=9;headersx=0;headersy=0|Ogniskowa;70mm do 200mm;
Przysłona; f/2.8 (do f/22, 70mm);
Konstrukcja; 21 elementów w 15 grupach;
Kąt widzenia; 34°20'-12°20' (22°50'-8° z serią D1 i D100);
Zakres ostrości; 1.4m (MF)/1.5m (AF) - nieskończoność;
Maks. odwzorowanie; 1/5.6 przy 1.4m (MF), 1/6.1 przy 1.5m (AF);
Gwint; 77mm;
Wymiary; 87mm x 215mm;
Waga; 1,430g
AF-S Zoom-Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G IF-ED
Obiektyw o podobnych systemach co opisany wyżej z wyjątkiem redukcji wstrząsów VR. Zdecydowanie mniejsza konstrukcja jest uzupełnieniem linii obiektywów szerokokątnych z dostępem do średnich zbliżeń, istniejący już AF 24-85mm f/2.8-4D IF był o pół skoku jaśniejszy, nie posiadał soczewek ED, ale miał za to pierścień przysłony.
Z lustrzankami cyfrowymi ogniskowa wynosi 42-150mm.
border=2;sizex=2;sizey=9;headersx=0;headersy=0|Ogniskowa;24mm do 85mm;
Przysłona; f/3.5-4.5 (do f/22, 24mm);
Konstrukcja; 15 elementów w 12 grupach;
Kąt widzenia; 84°-28°30' (61°-18°50' z serią D1 i D100);
Zakres ostrości; 0.38m - nieskończoność;
Maks. Odwzorowanie; 1/4.7;
Gwint; 67mm;
Wymiary; 73mm x 72.5mm;
Waga; 415g
AF Nikkor 50mm f/1.8D
Oczekiwany przez wiele osób, które potrzebują standardowego obiektywu stałoogniskowego AF o dobrej jasności, ale tańszego niż znany 50mm F1.4. Zmiany są tu raczej kosmetyczne. Polecamy do poważnych zastosowań amatorskich.
Ekwiwalent ogniskowej dla aparatów cyfrowych wynosi 75mm.
border=2;sizex=2;sizey=9;headersx=0;headersy=0|
Ogniskowa; 50mm;
Przysłona; f/1.8 do f/22;
Konstrukcja; 6 elementów w 5 grupach;
Kąt widzenia; 46° (31°30' z serią D1 i D100);
Zakres ostrości; 0.45m - nieskończoność;
Maks. odwzorowanie;1/6.6;
Gwint; 52mm;
Wymiary; 63.5mm x 39mm;
Waga; 155g
AF Zoom-Nikkor 28-100mm f/3.5-5.6G
Ostatnia z nowości to model przeznaczony zdecydowanie do użytku amatorskiego, polecana szczególnie osobom rozpoczynającym zabawę z lustrzankami. Spory zakres ogniskowej przydaje się w różnorodnych sytuacjach zdjęciowych choć musi być okupiony utrata jasności i spadkiem jakości odwzorowań.
Obiektyw jest bardzo lekki, nie posiada szkieł ED, ma za to elementy asferyczne minimalizujące dystorsję. Trudno przewidzieć cenę, ale będzie ona na pewno bardzo przystępna. Nie jest wykluczone, że AF Z-N 28-100mm będzie dołączany do promocyjnych zestawów z lustrzankami Nikona, jako szkło standardowe. Zobaczymy.
border=2;sizex=2;sizey=9;headersx=0;headersy=0
|Ogniskowa;28mm do 100mm;
Przysłona; f/3.5-5.6 (do f/22, 28mm);
Konstrukcja; 8 elementów w 6 grupach;
Kąt widzenia; 74° -24°20' (53°-16° z serią D1 i D100);
Zakres ostrości; 0.56 - nieskończoność;
Maks. odwzorowanie; 1/4.8;
Gwint; 62mm;
Wymiary; 68mm x 80mm;
Waga; 245g