Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Fujifilm prezentuje zaawansowany kompakt typu-SLR o kształcie i właściwościach bardzo zbliżonych do niedawnego FinePix S7000 z 6-krotnym obiektywem Fujinon EBC. Dzisiejsza nowość to drugi po F700 aparat Fuji wyposażony w matrycę IV generacji Super CCD SR - tradycyjnie powraca kwestia liczenia pikseli.
FinePix S30 Pro nie zastępuje modelu S7000, a uzupełnia serię. Różnice pozornie są nieznaczne, ale doniosłe. Pierwsza to wymiana matrycy światłoczułej z 6-megapikselowej Super CCD HR (w S7000) na 3.1-megapikselową Super CCD SR w S20. Zwiększył się zakres czułości -najwyższy ekwiwalent to ISO 1600 choć nie dla wszystkich rozdzielczości (patrz: tabelka specyfikacji). Nieznacznie zmniejszyła się prędkość zdjęć seryjnych (z 5 kl/sek do 4.5 kl/sek. w S20), ale za to w jednej serii wykonamy aż 10 ujęć! Kolejne dodatki to port cyfrowy IEEE1394 oraz gniazdo synchronizacyjne PC.
Wróćmy jednak do "kwestii liczenia pikseli". Przypomnijmy, że w konstrukcji matrycy SuperCCD SR na jeden piksel (obszar pod jedną mikrosoczewką i filtrem) przypadają dwie fotodiody. Jedna jest większa i bardziej uczulona, druga mniejsza i bardziej dynamiczna. Wynikowa porcja informacji jest sumą pomiarów z obu fotodiod i zgodnie z tym co twierdzi Fuji obraz zyskuje na dynamice i jakości. Mieliśmy okazję przekonać się o tym testując model FinePix F700 (test wkrótce na stronach Fotopolis), również wyposażony w matrycę typu SR.
Jeśli piksel to pojedyncza porcja informacji pochodząca z fragmentu matrycy światłoczułej schowanej pod jedną mikrosoczewką i filtrem barwnym, to FinePix S20 Pro oferuje rozdzielczość 3.1 Megapikseli. Jeśli jednak utożsamimy fotodiodę z pikselem to faktycznie rozdzielczość wynosi 6.2 Megapikseli - właśnie tak interpretuje to producent powołując się na zalecenia federacji CIPA. Jest to kwestia o tyle ważna, że nie do końca wiadomo czy S20 Pro (tak jak F700) porównywać z konkurencyjnym aparatem wyposażonym w matrycą 3 Mp czy też 6 Mp.
Specyfikacja techniczna mówi wyraźnie, że największe rozmiary obrazu to 2832 x 2128 (MP) bez adnotacji o interpolowaniu obrazu. Znaczy to, że S20 Pro zaliczyć trzeba do grupy 6 Mp i porównywać z analogicznymi konstrukcjami konkurencji. Pozostaje żywić nadzieję, że specjaliści od marketingu w Fujifilm wiedzą co robią.
Zostawiając te dywagacje, warto zwrócić uwagę na znakomite właściwości aparatu. Wyposażony jest w obiekty Fujinon EBC z 6-krotnym zoomem (odpowiednik ogniskowej 35 - 210mm w małym obrazku) przy dobrym świetle F2.8 - F3.1. Do dyspozycji jest strojenie manualne ostrości za pomocą pierścienia przelotowego na obiektywie oraz dwa tryby pomiaru automatycznego, ciągły i pojedynczy. Na matówce rozstawionych jest 49 punktów pomiaru AF (w układzie 7x7), po których możemy płynnie nawigować wybierając dokładnie pozycję pokrywającą interesujący nas obiekt.
W słynny trybie Super Macro dystans minimalny od obiektu wynosi zaledwie 1 cm. Pomiar ekspozycji realizowany jest w jednym z trzech trybów (do wyboru), a funkcje takie jak korekta ekspozycji, bracketing ekspozycji czy dobierana czułość (teraz do ISO 1600) pomoże w osiągnięciu optymalnego poziomu naświetlenia. S20 Pro daje pełny dostęp do ustawień czasu migawki i wielkości przysłony. Tryby priorytetu migawki / przysłony mają pewne limity czasu ekspozycji (patrz tabelka), za to tryb manualny oferuje niezwykle szeroki zakres od 15 sek. do 1/10000 sek!
S20 Pro jest zapewne szybszy od S7000, przynajmniej jeśli chodzi o efektywność przetwarzania danych. Świadczy o tym rozbudowany tryb seryjny realizowany w tempie 4.5 kl/sek. Maksymalna długość serii wynosi 10 ujęć w obu trybach - pierwszej "10" lub ostatniej "10" w ciągu. Tradycyjnie, jest też tryb poklatkowy z tempem 1 kl/sek i z limitem 40 ujęć (niestety tylko format 1280 x 960).
Warto wspomnieć też zaawansowany tryb filmowy (640 x 480, 30 kl/sek. z dźwiękiem, bez limitu długości!), mocną lampę wbudowaną, którą możemy zastąpić w terenie lampą zewnętrzną (gorąca stopka) lub lampą studyjną (terminal synchronizacyjny PC). Zapewne z myślą o profesjonalnych odbiorcach aparat doposażono w złącze cyfrowe FireWire (obok szybkiego USB 2.0). Podwójne gniazdo kart pamięci akceptuje karty xD oraz CompactFlash oraz Microdrive (także 2GB i większe w FAT32). Tak samo jak w innych produktach z tej serii do podglądu obrazu służy wizjer elektroniczny o dużej rozdzielczości oraz monitor LCD.
Fujifilm S20 Pro dostępny będzie prawdopodobnie na wiosnę 2004 roku. Cenę za Oceanem ustalono na $1000.
specyfikacja techniczna:
Czytaj także...
Fujifilm FinePix S3 Pro - długo oczekiwany następca czytaj...
Fujifilm FinePix A330 i FinePix A340 czytaj...
Fujifilm Super CCD SR czytaj...
Fujifilm FinePix S7000 Zoom czytaj...