„Otsuchi Future Memories”, czyli budowanie pomostu między przeszłością a teraźniejszością

Projekt argentyńskiego fotografa, Alejandro Chaskielberga, obrazuje zniszczenia i straty po katastrofie, jaka nawiedziła Japonię w 2011 roku. W „Otsuchi Future Memories” łączy on portrety ocalałych z fotografiami rodzinnymi odzyskanymi z gruzów miasteczka Otsuchi.

Autor: Julia Kaczorowska

6 Marzec 2017
Artykuł na: 4-5 minut

zdjęcia wykorzystane za zgodą autora 

W marcu 2011 roku Japonia doświadczyła najsilniejszego trzęsienia ziemi w historii kraju. Skupione pod dnem morskim wschodniego wybrzeża Japonii wstrząsy trwały pięć minut i wyzwoliły tsunami, przemieszczające się do dziesięciu kilometrów w głąb lądu. Jego wysokość dochodziła miejscami nawet do czterdziestu metrów nad poziomem morza. Skala tego wydarzenia była bezprecedensowa, wiele nadbrzeżnych społeczności zostało zniszczonych. Jednym z najbardziej dotkniętych miejsc było rybackie miasteczko Otsuchi, w którym około dziesięć procent populacji zginęło lub zostało uznane za zaginionych, sześćdziesiąt procent budynków zostało uszkodzonych, zginął również burmistrz i większość pracowników administracji. W środku tego chaosu ludzie zaczęli wyciągać z gruzów miasta rodzinne fotografie i pamiątki, chcąc zachować pamięć o swoich bliskich i bezpiecznym Otsuchi sprzed tragedii.

fot. Alejandro Chaskielberga, "Otsuchi Future Memories”

Chaskielberg fotografował ocalałych w nocy w przestrzeniach, w których znajdowały się ich dawne domy i miejsca pracy. 

– Ludzie najpierw opowiedzieli mi o swoich domach, wskazali gdzie było wejście, gdzie znajdował się ich pokój, wspominali najcenniejsze przedmioty, które kiedyś posiadali. Mówili o swoich nieżyjących już sąsiadach, a także o tym, jak bardzo zmieniło się ich życie od tragedii – wspomina fotograf. -  Niektóre z kadrów powstawały przez siedem minut, ze względu na długą ekspozycję. To było bardzo emocjonalne przeżycie, przebywanie w zupełnej ciszy z ludźmi stojącymi dokładnie w miejscu, w którym kiedyś stały ich domy.

fot. Alejandro Chaskielberga, "Otsuchi Future Memories”

Chaskielberg usłyszał o miasteczku od kuratora z Tokio, którego krewni mieszkają w Otsuchi. Jako, że już wcześniej realizował projekty o nadmorskich społecznościach i ich relacjach z wodą, od razu poczuł głęboką więź z mieszkańcami. Pierwsza rodzina zapoznała go ze swoimi przyjaciółmi, współpracownikami i sąsiadami. Później, organizacje pozarządowe i przedstawiciele rządu pomogli dotrzeć mu do kolejnych osób. Po kilku wizytach Chaskielberg poprowadził warsztat fotograficzny dla uczniów dotkniętych przez tsunami. Wkrótce miejscowi zaczęli się do niego zbliżać i dostrzegać w jego pracy wkład w odbudowę miasteczka. Za pierwszym razem fotograf przyjechał do Otsuchi ze swoją czteromiesięczną córką.

- To było niezwykłe doświadczenie, widzieć jak ludzie wzruszają się patrząc na nią. W tym czasie w miasteczku nie było prawie żadnych dzieci. Czułem, że u niektórych, gdy patrzą na moją córkę, pojawia się iskierka nadziei. Obecność mojego dziecka prawdopodobnie sprawiła, że uznali mnie za bardziej wiarygodnego – opowiada.

fot. Alejandro Chaskielberga, "Otsuchi Future Memories”

Poza nocnymi portretami, Chaskielberg starał się przywrócić do życia zdjęcia z rodzinnych albumów. Wiele z tych pamiątek zostało zniszczonych przez powódź. Zestawienie albumów rodzinnych oraz portretów odnosi się zarówno do strat fizycznych jak i do powolnie zacierającej się pamięci.

- Zdjęcia odzyskane z tsunami uległy modyfikacji przez długie przebywanie w słonej wodzie. Miały zapewnione „ponowne wywołanie”, naznaczone tragedią. Starałem się odzyskać kolory z tych zdjęć. To jak budowanie pomostu między przeszłością a teraźniejszością, za pomocą koloru – wyjaśnia.

Zobacz wszystkie zdjęcia (26)

Pewnego dnia jeden z mieszkańców, Komukai-san, przyniósł do Chaskielberga pudełko. Wewnątrz znajdowały się stosy przemoczonych, pozlepianych zdjęć.

- On nawet nie wysuszył i nie wyczyścił tych zdjęć. To było dla mnie bardzo wzruszające, bo od czasu tsunami minęły już trzy lata, a on nigdy nie otworzył tego pudełka. Po zapoznaniu się z moim projektem, postanowił to w końcu zrobić i wspólnie zaczęliśmy odkrywać kadry z jego życia – wspomina.

W grudniu 2016 roku w Otsuchi została otwarta wystawa. Pokazano na niej 28 fotografii autorstwa Alejandro Chaskielberga z projektu „Otsuchi Future Memories” wraz z ponad 200 fotografiami dokumentującymi codzienność miasteczka, wykonanymi przez uczniów z Otsuchi w roku 2016.

Więcej zdjęć fotografa na stronie: www.chaskielberg.com

Skopiuj link

Autor: Julia Kaczorowska

Studiowała fotografię prasową, reklamową i wydawniczą na Uniwersytecie Warszawskim. Szczególnie bliski jest jej reportaż i dokument, lubi wysłuchiwać ludzkich historii. Uzależniona od podróży i trekkingu w górach.

Komentarze
Więcej w kategorii: Galerie
Nature Photographer Of The Year 2024 rozstrzygnięty! Obejrzyjcie zachwycające zdjęcia natury
Nature Photographer Of The Year 2024 rozstrzygnięty! Obejrzyjcie zachwycające zdjęcia natury
Paolo Della Rocca wygrywa konkurs fotograficzny Nature Photographer Of The Year. Jury nie miało jednak łatwego zadania. Poziom tegorocznej edycji był bardzo wysoki…
58
Nikon Comedy Wildlife Photography Awards 2024 - uśmiech natury
Nikon Comedy Wildlife Photography Awards 2024 - uśmiech natury
Uważasz, że w fotografii brakuje humoru? Daj się rozbawić zwycięskim kadrom z konkursu Nikon Comedy Wildlife Photography Award 2024, który pokazuje z przymrużeniem oka. Wśród...
107
Oto najlepsze zdjęcia naukowe 2024 roku! Towarzystwo Królewskie wyłoniło zwycięzców
Oto najlepsze zdjęcia naukowe 2024 roku! Towarzystwo Królewskie wyłoniło zwycięzców
Nie jest to konkurs dla zwykłych fotografów. Jury Royal Society Publishing Photography Competition wybiera najlepsze zdjęcia naukowe z całego świata, reprezentujące obszary astronomii, nauk o...
46
Powiązane artykuły
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj