Aparaty
Wysyp zimowych promocji Fujifilm - aparaty z rabatem do 1075 zł
moRgan (Barbara Konopka) należy do pierwszego pokolenia polskich artystek cyberfeministek. Muzyk, artystka performance i wideo, filmowiec. Ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Filmową, Telewizyjną i Teatralną w Łodzi. W latach 1990-tych uczestniczyła aktywnie w rozwoju sztuki ruchomego obrazu. Do najbardziej znanych jej filmów, często nagradzanych na festiwalach filmowych za granicą, należą Interferencje (1985), Salve Nostardamus (1990), Animus XII (1990), Kaprysy i wariacje na tematy własne (1993-94), Binary Notes (1998), Hibernating Chips (1999) oraz Alice & Aibo (2003).
Jednym z najciekawszych i jednocześnie najbardziej pionierskich cyberfeministycznych projektów był Mental_Slide - wykrywacz do kłamstw do internetowych komunikatorów powstały w latach 2002-2004 z Wydziałem Elektroniki Politechniki Warszawskiej.
W swojej twórczości artystycznej, jak również w prezentowanym projekcie artystka podejmuje zagadnienia związane ze zjawiskiem transpłciowości ("transgenderyzmu"). Interesuje ją przede wszystkim transformacja jakiej podlega ciało oraz tożsamość w wyniku poddawanie się zabiegom takich jak: eugenika, modyfikacje genetyczne, chirurgia estetyczna czy operacje zmiany płci.
W czasie trwania wystawy planowana jest sesja teoretyczna poświęcona tematom, do których w swoim projekcie i pracach odnosi się artystka.
Poniżej zamieszczamy tekst towarzyszący wystawie:
"Mala vida" to zarówno tytuł jednej z piosnek zespołu Manu Chao, jak i wyrażenie, które oznacza "złe życie". "Złe życie", jak napisała moRgan, to "życie bez stabilnej pozycji oraz bezpieczeństwa socjalnego". To również życie "z ryzykiem i bólem". Życie "pełne barw, a jednocześnie odwagi", "z dystansem do norm i standardów".
"malavida" to jedna z najbardziej ambitnych w sztukach wizualnych prób zapisu współczesnego kulturowego doświadczenia. I jedna z najbardziej ambitnych, również na poziomie zastosowania najnowszych technologii i estetyki, prób jego wizualizacji. Doświadczenia, które jest w równej mierze unikalne i wyjątkowe, jak i uniwersalne i powszechne.
"malavida" to studium płci, jej różnorodnych uwarunkowań oraz jej i ich roli w kształtowaniu własnej tożsamości. moRgan, w powszechnym i najbardziej potocznym rozumieniu, jest kobietą. veriKami również jest kobietą. Ale na podstawie czego można stwierdzić, kim są? Na podstawie kariotypu? Na podstawie drugo- czy też może trzeciorzędnych cech płciowych? A może na podstawie psychiki lub mentalności? Lub na podstawie tego, jak się ubierają? Czy też może na podstawie testów psychologicznych lub psychiatrycznych? A może na podstawie ustalenia sądu, że jedno z nich rzeczywiście jest kobietą, i tym samym zwolnione z bycia "mężczyzną"?
"malavida" to opowieść o spotkaniu kobiety z mężczyzną, który mężczyzną nie jest i który podczas 'sex reassignment therapy' - 'terapii dostosowania znamion płci do płci przeżywanej psychicznie' - przechodzi transformację w kobietę. Opowieść o spotkaniu, podczas którego dokonuje się, także dzięki wiedzy i technologii, proces dojrzewania obydwu kobiet do swojej własnej płciowości. To również afirmacja życia, nowego życia, całej jego "zjawiskowości" i jego piękna. Świętowanie spełnionych i zrealizowanych pragnień i marzeń, po okresie osaczenia i opuszczenia oraz różnych wykluczeń i dyskryminacji, we wszelkich możliwych formach, od obyczajowych, poprzez zawodowe, po społeczne i kulturowe (żeby wymienić tylko niektóre), związanych z transpłciowością. Radość ze spotkania i, jak przy narodzinach, z narodzin nowego i pięknego człowieka.
Projekt malavida: moRgan & veriKami Barbara Konopka
Otwarcie wystawy: poniedziałek 16 lipca, godzina 18
Wystawa czynna do 2 września 2007
Centrum Sztuki Współczesnej
Al. Ujazdowskie 6, Warszawa