Branża
Nowe AI tworzy całe sesje na podstawie prostych fotek odzieży. Nie potrzeba już ani modela ani fotografa
Serie Burtynsky'ego poświęcone złomowniom statków, fabrykom czy kamieniołomom stanowią kontynuację fotografii pejzażowej. Autor porusza w nich problem ekologii, dążenie ludzi do dobrobytu i osiągnięć w różnych dziedzinach kosztem środowiska naturalnego.
Edward Burtynsky tak mówi o swojej pracy:
Natura przekształcona przez przemysł jest dominującym tematem w mojej pracy. Biorę kurs na współczesną wizję złotej ery ludzkości - od kamienia do minerałów, ropy, transportu, krzemu i tak dalej. Aby uczynić te idee widocznymi szukam tematów bogatych w detale, o szerokiej skali a jednocześnie otwartych w interpretacji.
Stocznie, kopalnie, rafinerie - wszystko to są miejsca znajdujące się poza normalnym doświadczeniem człowieka, a mimo to każdy z nas codziennie korzysta z produktów ich pracy.
Te zdjęcia mają być metaforą dylematów współczesnej egzystencji. Szukają powiązań pomiędzy przyciąganiem a odrzuceniem, uwodzeniem a strachem.
To co nas przyciąga, to pokusa - szansa dobrego życia, choć świadomie bądź nieświadomie zdajemy sobie sprawę z tego, że świat cierpi z powodu naszego dobrobytu.
Nasza zależność od natury, bez której nie możemy zaspokoić naszego zapotrzebowania na surowce, i nasza troska o zdrowie planety umiejscawiają nas w niełatwej pełnej sprzeczności pozycji. Moim zdaniem te zdjęcia mogą pełnić funkcję pobudzającą nas do refleksji nad światem, w którym żyjemy.
Finisaż wystawy Edwarda Burtynsky'ego Fabryka Krajobrazu odbędzie się we wtorek, 30 stycznia 2007 roku o godzinie 19 w Yours Gallery (Krakowskie Przedmieście 33) w Warszawie.