Aparaty
Wysyp zimowych promocji Fujifilm - aparaty z rabatem do 1075 zł
Wystawę "Intymna przyjemność czytania" André Kertésza mieli już okazję zobaczyć mieszkańcy Poznania (C.K. Zamek) i Łodzi (galeria ). Od połowy października do 6 listopada 2005 ekspozycja prezentowana jest w warszawskiej "Królikarni" więc zostało tylko kilka dni by ją zobaczyć. Zgodnie z naszymi informacjami "Intymna przyjemność czytania" pojedzie teraz do Krakowa i będzie to ostatnie miasto na trasie.
Mimo, że o znakomitej wystawie Kertésza pisaliśmy już sporo na naszych łamach, poniżej zamieszczamy interesujący opis pochodzący ze strony "Królikarni".
W ogrodzie, w autobusie, w kawiarni, w salonie, w bibliotece, siedząc, stojąc czy leżąc, zatopiony w lekturze czytelnik jest "gdzie indziej" i "kiedy indziej". André Kertész uchwycił na fotografiach właśnie tę podróż w czasie i przestrzeni, podróż do krainy uczuć i ducha. Czyni to subtelnie, nie wtrącając się, nie przeszkadzając czytelnikowi. Między osobami z obu stron obiektywu tworzy się niezwykła relacja, swoista więź pokrewieństwa. Również i nam, patrzącym na czytelników oczami Kertésza, udziela się towarzyszący lekturze, przyjemny nastrój intymności. To przyjemność towarzysząca wtajemniczeniu, podróżowaniu, poznawaniu ludzi i utrzymywaniu zażyłych przyjaźni, doświadczaniu pewnych uczuć po raz pierwszy i odkrywaniu nowych, to przyjemność smakowania słów.
Dzięki zdjęciom Kertésza doświadczamy tej niezwykłej i intymnej przyjemności czytania.
Pokazywane na wystawie w Królikarni prace pochodzą z kolekcji Galerie Jeu de paume w Paryżu. Cykl "Intymność czytania" Kertész tworzył przez ponad 60 lat - pierwsze ze zdjęć powstało w 1912 roku, ostatnie - w 1981. Część z tych prac została opublikowana w książce "On reading", wydanej w 1971 roku. W Królikarni pokażemy 60 fotografii. Jest wśród nich portret słynnej kolekcjonerki Peggy Guggenheim i autoportret artysty, jednak zdecydowana większość prac przedstawia przypadkowych ludzi. Artysta fotografował zawsze za zgodą osób "pozujących", ale jednocześnie tak, aby im nie przeszkadzać. Ułatwiał mu to dyskretny małoobrazkowy aparat Leica.
André Kertész to wyjątkowa postać w historii fotografii. Z jednej strony - pionier awangardy, z drugiej - artysta pozostający wierny tradycyjnym wartościom humanistycznym. Urodził się w 1894 r. w Budapeszcie. W 1912 r. powstają jego pierwsze zdjęcia. Uwiecznia na nich to, co jest mu bliskie: przyjaciół, rodzinę i zakątki Węgier. W 1925 r. osiada w Paryżu stając się kronikarzem życia codziennego jego mieszkańców. Portretuje przyjaciół i artystów (wśród nich byli Mondrian, Chagall, Zadkine, Foujita czy Colette), wnętrza i przedmioty. Jego prace ukazują się w prasie francuskiej i niemieckiej. W 1927 roku ma miejsce pierwsza indywidualna wystawa artysty. Najlepszy okres w twórczości Kertésza przypada na lata 30. W 1933 r. przygotowuje słynną serię "Distorsions" (Zniekształcenia), a w 1936 r. podpisuje umowę z agencją Keystone i wyjeżdża do Nowego Jorku. W 1949 r. zaczyna pracę dla wydawnictwa Condé Nast, współpracuje z magazynami "Look", "Vogue" i "Harper?s Bazar". Przełomową dla "amerykańskiego" okresu twórczości Kertésza jest jego indywidualna wystawa w Museum of Modern Art w 1964 roku. Pod koniec życia artysta coraz więcej czasu spędza we Francji. W 1984 r. jego negatywy stają się częścią państwowych zbiorów dokumentacji fotograficznej Francji. Umiera w 1985 r. w Nowym Jorku.
Wystawa zorganizowana przez Galerię Jeu de paume przy wsparciu oddziału Sztuk Pięknych i Dyrekcji Architektury i Dziedzictwa Narodowego Francuskiego Ministerstwa Kultury i Środków Przekazu.
Wystawa została sprowadzona do Polski przez Centrum Kultury Zamek w Poznaniu.
Królikarnia
Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie
ul. Puławska 113a
tel.: (+48 22) 843 15 86, 853 69 5