Akcesoria
Sennheiser Profile Wireless - kompaktowe mikrofony bezprzewodowe od ikony branży
W Muzeum Współczesnym we Wrocławiu zostanie zaprezentowanych aż 80 prac legendarnego Gordona Parksa. Wśród nich znajdziemy zarówno fotograficzne ikony, jak i zdjęcia mało znane. Wernisaż odbędzie się na początku czerwca.
Tytuł nadchodzącej wystawy Gordon Parks: Aparat to moja broń jest cytatem z pierwszej i najważniejszej książki Parksa - wspomnień A Choice of Weapons [Wybór broni]. To zarazem motto jego życia określające precyzyjne wybieranie środków tak, by dosięgnąć celu, ale także będące formą aktywizmu w walce o równość społeczną.
- Uczyniłem ze swojego aparatu fotograficznego narzędzie świadomości społecznej. Zdrowy rozsądek podpowiadał, że muszę mieć wystarczające zrozumienie, co jest dobre, a co złe, inaczej aparat stałby się w końcu moim wrogiem - Gordon Parks.
Malcolm X, Phoenix, Arizona, 1963, z reportażu Czarni muzułmanie © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation
Zaangażowanie Parksa w walkę o równość społeczną zostało docenione przez obie strony. Zarówno przez bohaterów jego reportaży, jak i przez środowisko czytelników i dziennikarzy magazynu „Life”, gdzie przez lata pracował. Zgłębiając temat, wchodząc w życie codzienne portretowanych ludzi, dotykał prawdy, którą następnie pokazywał w najważniejszym magazynie ilustrowanym świata.
Watts, Kalifornia, 1967 © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation
Drogę do kariery utorował sobie reportażem o przestępczości w Nowym Jorku. Mógł w naturalny sposób wejść do świata czarnych i pokazać białym ich największe problemy. Zawdzięczał to człowiekowi, który uformował go jako fotografa — Royowi Strykerowi, szefowi fotografów w pozarządowym projekcie Farm Security Administration (FSA). Stryker udzielając Parksowi lekcji opowiadania historii za pomocą fotografii, zasugerował mu zainteresowanie się losami Elli Watson — sprzątaczki w budynku FSA. Zdjęcie, którego tytuł nawiązuje do słynnego obrazu Granta Wooda Amerykański gotyk, dziś zaliczane jest do najważniejszych fotografii XX wieku.
Amerykański gotyk, Waszyngton, 1942 © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation
Wystawa Gordon Parks: Aparat to moja broń odzwierciedla podział, jakiego sam autor dokonał w swoich archiwach. Układ chronologiczny jest miejscami zaburzony kosztem nadrzędnej tematyki prac. Zestawione razem podkreślają wyjątkową zdolność fotografa do odnajdywania się w skrajnych sytuacjach społecznych i kulturowych. Z podobnym wyczuciem potrafił sportretować żebraczkę w Estoril w Portugalii, jak i contessę w Paryżu. Miał swoje ulubione, sprawdzone sposoby na kadrowanie, opowiadanie historii.
- Z pewnością odrobił lekcję modernizmu, co widać szczególnie w jego wczesnych pracach. Ale to nie styl fotografowania czy sposób kadrowania zapamiętujemy. W jego zdjęciach najważniejszą rolę gra człowiek - powiedzieli organizatorzy wystawy.
Ondria Tanner z babcią oglądają witryny sklepowe, Mobile, Alabama, 1956, z reportażu Segregacja © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation
- Niekiedy, szczególnie w początkach kariery, pozwalałem aparatowi, aby osądzał ludzi, zanim spróbuje ich zrozumieć. Znajdowałem usprawiedliwienie w nieprawdziwym powiedzeniu, że fotografia nigdy nie kłamie. Od tamtego czasu nauczyłem się, że to, kim jest człowiek, nie zawsze widać na jego twarzy. Zwykle istnieje głębsza prawda o nim ukryta w środku, często uwięziona przez nieustępliwego wroga - jego samego - Gordon Parks.
Shady Grove, Alabama, 1956, z reportażu Segregacja © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation
Fotografie Gordona Parksa mogą dziś przywrócić wiarę w obraz i jego sens. Przybliżają także historię XX wieku — przemian zachodzących nie tylko w Stanach Zjednoczonych. Potrzebują jedynie kontekstu. Jednak najbardziej wymagają od widza wczytania się, ciekawości świata. Parks całe życie walczył z uprzedzeniami i udowadniał, że nawet najmniejsza zmiana jest warta podjęcia wysiłku.
Harlem, Nowy Jork, 1963 © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation
Wernisaż wystawy Gordon Parks: Aparat to moja broń odbędzie się 2 czerwca 2017 roku o godzinie 18:00 w Muzeum Współczesnym Wrocław (plac Strzegomski 2a). Ekspozycję będzie można oglądać do 21 sierpnia bieżącego roku. Więcej informacji znajdziecie na stronie muzeumwspolczesne.pl.
Masażysta pracuje nad bicepsem Muhammada Alego, Miami, Floryda, 1966 © dzięki uprzejmości The Gordon Parks
Gordon Parks (1912-2006) - urodzony jako piętnaste dziecko w rodzinie Parksów, musiał walczyć o przetrwanie, o pracę, rodzinę, wreszcie o prawa Afroamerykanów. Przeżył 93 lata dokumentując wielkie i małe zmiany. Był pierwszym czarnoskórym fotografem magazynów „Life” i „Vogue”, reżyserem w Hollywood, pisarzem i poetą oraz kompozytorem. Wydał kilka pamiętników. W każdym z nich podkreślał swój upór w dążeniu do tego, by zostać „kimś” - człowiekiem szanowanym i szanującym innych.
zdjęcie główne: Wieczorowo o świcie, Nowy Jork, 1956 © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation