Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
Oficjalnie zaprezentowany dzisiaj Nikon D40, najmniejsza lustrzanka cyfrowa Nikona, zaskakuje niewielką rozdzielczością matrycy, tylko 6,1 Mp. Ale czy w konstrukcji typowo amatorskiej potrzeba więcej? Spróbujemy odpowiedzieć na powyższe pytanie w teście maleńkiego nikona.
Menu
Przy konstruowaniu menu Nikona D40 oparto się na sprawdzonym i bardzo dobrym rozwiązaniu z modelu D80. Znaleźć można takie same zakładki, identyczną grafikę, nową zakładkę retuszu zdjęć z tymi samymi funkcjami, możliwość dopasowania wyświetlanych pozycji menu do własnych potrzeb. Na pochwałę zasługuje skopiowanie dobrego rozwiązania z dużo bardziej zaawansowanej lustrzanki do aparatu zdecydowanie prostszego.
Po naciśnięciu przycisku MENU wyświetla się główna strona menu, na której do wyboru znalazło się pięć zakładek:
Do odpowiedniej zakładki wchodzimy albo prawą strzałką nawigatora, albo przyciskiem OK, który w czterdziestce umieszczono w dużo wygodniejszym miejscu - w środku wybieraka.
Poniżej przedstawiamy pozycje menu w poszczególnych zakładkach:
Zakładka Menu odtwarzania
Zakładka Menu fotografowania
Zakładka Menu ustawień osobistych
Zakładka Ustawienia
Zakładka Menu retuszu
Poruszanie się po poszczególnych zakładkach nie nastręcza żadnych trudności. Za pomocą strzałek w górę lub w dół wybieramy odpowiednią pozycję, a następnie strzałką w prawo albo przyciskiem OK wchodzimy w nią. Strzałka w lewo służy do wyjścia.
W trybie wyświetlania informacji możliwy jest bezpośredni dostęp do prezentowanych parametrów. Po naciśnięciu przycisku oznaczonego literą i żółtą ramką zostaje podświetlony ostatnio zmieniany parametr. Strzałkami nawigatora można wybierać poszczególne pozycje, a po naciśnięciu OK dokonać zmiany. Niestety, wszystkie parametry ustawiono w otwartym ciągu, czyli żeby przejść od skrajnego do skrajnego trzeba przeskoczyć przez wszystkie pozycje. Kursor zatrzymuje się na ostatnim parametrze i nie przeskakuje na początek. Trochę utrudnia to korzystanie z opcji szybkiego dostępu.
Wygodny jest również nowy programowany przycisk Fn. Jeśli go nie przeprogramujemy, po jego naciśnięciu włącza się samowyzwalacz. Jednak po odpowiednim przeprogramowaniu przycisk ten może dawać dostęp do różnych funkcji. Kółkiem nastaw zmieniamy wartość bez wchodzenia w dodatkowe menu.
Bardzo przydatna okazuje się funkcja dostosowania menu do własnych potrzeb. Można ograniczyć wyświetlanie pozycji w zakładce Menu ustawień osobistych do podstawowych lub w bardziej zaawansowanej wersji dopasować całe menu. Odhaczamy pozycje, które nie będą się wyświetlać. Po naciśnięciu przycisku MENU pojawią się wtedy jedynie opcje wybrane przez użytkownika.
Wątpliwości budzi niejednoznaczne tłumaczenie pozycji menu. Na przykład nazwa Inform. o fot. autom. kojarzy się raczej z informacjami o automatycznym fotografowaniu niż z automatycznym wyświetlaniem informacji o fotografowaniu. Błędnie została przetłumaczona nazwa filtra Sky light, w wersji polskiej brzmi ona Ochłodzenie. Miejmy nadzieję, że w kolejnych wersjach oprogramowania błędy te zostaną poprawione.
Niewdzięczne okazało się rozwiązanie wyboru Ustawienia osobiste w zakładce Optymalizacja zdjęcia. Wszystkie pozostałe pozycje wybiera się potwierdzając przyciskiem OK. Jednak taka czynność w przypadku Ustawień osobistych powoduje wejście do następnego menu. Zmiana jakiegoś parametru, na przykład nasycenia, musi zostać potwierdzona przez wybór pozycji Gotowe. Jeśli wyjdziemy z menu bez wykonania tego kroku, wtedy nie zostanie ustawiony tryb Ustawień osobistych.
Pomysł zilustrowania wszystkich pozycji oraz parametrów zdjęciem sugerującym sposób działania powinien przypaść do gustu użytkownikom "czterdziestki". Zdjęcia te umieszczono w taki sposób, że nie przeszkadzają one w szybkim wyborze funkcji, a menu prezentuje się bardzo ładnie. Poniżej przykład zmiany wyglądu zdjęcia przykładowego podczas wyboru stopnia kompensacji ekspozycji
Dodatkowa możliwość "upiększenia" menu to dwie metody wyświetlania informacji - graficzna i klasyczna. Oprócz innego sposobu wyświetlania informacji na monitorze różnią się one również kolorem menu.
Przydatna jest również funkcja podpowiedzi. Po naciśnięciu i przytrzymaniu przycisku oznaczonego znakiem zapytania pojawia się komentarz ułatwiający zrozumienie działania danej pozycji menu.
Przeglądanie i odtwarzanie zdjęć
Przejęty z D80 system powiększania zdjęć spisuje się znakomicie. Intuicyjne użycie przycisków z ikonką lupki z plusem lub minusem w środku prowadzi do powiększenia lub zmniejszenia zdjęcia. Przy powiększaniu na monitorze wyświetla się miniaturka zdjęcia z zaznaczonym powiększonym fragmentem. Wybierakiem można poruszać się po powierzchni zdjęcia wybierając powiększony fragment. Zmniejszenie zdjęcia powoduje przejście w tryb wyświetlania miniatur, czterech albo dziewięciu na stronie.
Informacje o wykonanym zdjęciu różnią się od tych z modelu D80 jedynie brakiem histogramu RGB. Jednak istnieje pewien sprytny chwyt, aby taki histogram wyświetlić. W zakładce Menu retuszu należy wybrać pozycję Efekty filtrów, a tam Balans kolorów. Pojawia się wtedy miniatura zdjęcia, trzy histogramy odpowiadające barwom RGB oraz wykres do zmiany barw. Zmieniając pozycję punktu na wykresie, zmienia się kolorystyka zdjęcia oraz wygląd poszczególnych histogramów.
A skoro jesteśmy przy zakładce retuszu, należy dodać, że mało która lustrzanka daje tak bogate możliwości edycji zdjęć bezpośrednio w aparacie. Dokładniej omówiono je w następnym rozdziale testu w części Opcje korekty obrazu. Warto tylko wspomnieć, że retuszowane zdjęcie zapisywane zostaje na karcie z nową nazwą, więc oryginał pozostaje niezmieniony.
Podsumowanie działu
Najistotniejszym mankamentem poskiego menu są błędy tłumaczenia. Jednak po przyzwyczajeniu się do nich z menu korzysta się bardzo dobrze. Ładnie prezentują się zdjęcia umieszczone obok poszczególnych pozycji menu.
+ zaawansowane możliwości rodem z D80
+ możliwość dostosowania menu do własnych potrzeb
+ ciekawe rozwiązania graficzne
- błędy w polskim tłumaczeniu menu
- zbyt głęboko umieszczone opcje Ustawień osobistych w zakładce Optymalizacja zdjęć