Nikon D5500 - Filmowanie

Do naszej redakcji trafił aparat Nikon D5500. Jest to następca wydanego półtora roku temu, zgarniającego dobre recenzje modelu D5300. Najnowszego Nikona wyposażono w dotykowy ekran LCD, usprawniono też wydajność matrycy na wysokich czułościach i system AF. Zaszło też kilka zmian na zewnątrz obudowy. Zobaczcie jak aparat poradził sobie w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

13 Marzec 2015
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Obsługa

Do trybu filmowego przechodzimy przełączając dźwignię trybu Live View obok pokrętła PASM. W tym miejscu możemy ustawić interesujące nas parametry ekspozycji i rozpocząć filmowanie dedykowanym przyciskiem obok spustu migawki. Niestety nie wiedzieć czemu korzystając z trybu Live View w trybie manualnym, a tym samym podczas filmowania, nie możemy zmienić wartości przysłony. Aby więc zmienić otwór przysłony będziemy musieli wyjść do normalnego trybu fotografowania, przestawić parametry i znów wrócić do trybu Live View. Zastanawiamy się czy jest to wpadka konstruktorów czy zamierzone działanie. Mamy jednak nadzieję, że zostanie to wyeliminowane wraz z aktualizacją firmware’u gdyż utrudnia pracę z aparatem.

Zobacz wszystkie zdjęcia (7)

Mimo to aparat jak na swoją klasę oferuje całkiem bogate możliwości w trybie filmowym. Klipy możemy nagrywać w maksymalnej rozdzielczości Full HD 1080p z prędkościami 60, 50, 30, 25 i 24 kl/s w formacie MOV (H.264/MPEG-4 AVC). W trybie filmowym możemy korzystać z całego zakresu czułości ISO oferowanych przez aparat i dowolnie zmieniać parametry ekspozycji, oprócz wspomnianych wyżej ustawień przysłony. Miłym zaskoczeniem jest opcja sterowania czułością mikrofonu, a dodatkowe wejście mikrofonowe znacznie poszerza możliwości aparatu jeśli chodzi o nagrywanie filmów. Szkoda tylko, że aparatu nie wyposażono w wyjście słuchawkowe, dzięki czemu możliwe byłoby monitorowanie sygnału z mikrofonu.

Materiał wideo możemy wypuścić poprzez złącze AV lub HDMI, a w przypadku tego drugiego w menu możemy sterować ustawieniami jakości materiału wyjściowego.

Z racji tego, że jest to lustrzanka amatorska nie będziemy obniżać oceny dlatego, że nie posiada możliwości nagrywania materiału w jakości 4K, jednak powoli ta funkcja staje się już standardem i oczekujemy, że w najbliższej przyszłości tę możliwość będzie posiadał każdy aparat. Miło byłoby chociaż zobaczyć możliwość nagrywania z prędkością 120 kl/s w jakości HD 720p. W ostatnim czasie ta opcja jest dostępna w większości amatorskich aparatów kompaktowych i nie widzimy powodu, żeby nie mogła być dostępna także w amatorskiej lustrzance.

Kliknij, aby pobrać film przykładowy.

Autofokus w trybie filmowym

Jeśli chodzi o działanie autofokusa podczas filmowania to sprawuje się on identycznie jak opisany na wcześniejszej stronie autofokus w trybie Live View. Do wyboru mamy tryb pojedynczy AF-S i tryb ciągły AF-F, a w obu przypadkach możemy korzystać z funkcji wykrywania twarzy i śledzenia obiektu. Wybierać możemy spośród 2 rozmiarów pól AF, które swobodnie i szybko przesuniemy za pomocą funkcji dotykowych ekranu, co znacznie ułatwia pracę.

Zobacz wszystkie zdjęcia (6)

Autofokus sprawuje się dobrze wszędzie tam gdzie jest dobre oświetlenie. Niestety w gorzej oświetlonych pomieszczeniach nie będzie z niego zbyt wiele pożytku (zwłaszcza z autofokusa ciągłego AF-F) i będziemy musieli przerzucić się na sterowanie ręczne. Jest to w zasadzie standard dla aparatów tej klasy, niemniej jednak po zapewnieniach producenta o usprawnieniu systemu AF oczekiwaliśmy czegoś więcej.

Ogólnie tryb filmowy prezentuje się solidnie i powinien sprostać oczekiwaniom osób, do których aparat jest skierowany. Duży atut stanowi możliwość podłączenia zewnętrznego mikrofonu, dzięki czemu aparatu można by używać jako dodatkowej, kompaktowej kamery przy półprofesjonalnych produkcjach, niestety ograniczeni jesteśmy brakiem możliwości podłączenia słuchawek. Szkoda, akurat ta jedna mała różnica mogłaby znacznie wpłynąć na popularność aparatu wśród osób filmujących lustrzankami. Na minus trzeba zapisać też wspomniane wyżej problemy z przysłoną.

Podsumowanie tej części:

+ Full HD 1080p 60 kl/s
+ możliwość swobodnej ingerencji w parametry filmowania

+ wejście mikrofonowe

- brak możliwości sterowania przysłoną podczas filmowania w trybie manualnym

- brak wyjścia słuchawkowego

- brak 4K

- działanie autofokusa w trybie ciągłym

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (16)