Sony NEX-6 - Fotografowanie

Tuż przed Photokiną Sony zapowiedziało swojego najnowszego bezlusterkowca z bagnetem E Sony NEX-6. Aparat wzbudził wiele emocji, ponieważ jest odchudzoną wersją flagowego NEX-7, ale z bardzo podobną funkcjonalnością.

Autor: Patryk Wiśniewski

13 Październik 2012
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści




Szybkość działania
Sony NEX-6 z obiektywem 18-55 mm f/3.5-5.6 jest gotowy do wykonania pierwszego zdjęcia po około 1 sekundzie od włączenia przy działającym autofokusie.

Reakcja na wciśnięcie spustu migawki jest natychmiastowa, więc nie ma problemów z uchwyceniem dynamicznych ujęć, gdy już wyostrzymy na interesującej nas płaszczyźnie. Trudno także narzekać na prędkość zgrywania zdjęć, nawet w tandemie RAW+JPEG.

Poruszanie się po zakładkach menu odbywa się szybko. Podobnie wygląda sytuacja z przechodzeniem do trybu odtwarzania. W NEX-6 odbywa się to bardzo płynnie bez zbędnego wczytywania. Powiększanie i pomniejszanie zdjęć nie sprawia procesorom tego bezlusterkowca najmniejszych problemów.

Pomiar ostrości
Nowością w systemie NEX jest system autofokusa Fast Hybrid AF z wykrywaniem fazy i kontrastu. Automatyczny pomiar ostrości działa w taki sposób, że w trybie priorytetu szybkości aparat automatycznie przełącza się na śledzący ostrość autofokus oparty wyłącznie na wykrywaniu fazy. Jak to działa w praktyce?

Bardzo dobrze. Sony NEX-6 nie ma najmniejszego problemu z precyzyjnym i szybkim ustawianiem ostrości. Nowy bezlusterkowiec Sony jest nieznacznie szybszy nawet od flagowego modelu. Sony jest na dobrej drodze, aby dogonić pod tym względem reprezentantów systemu Mikro Cztery Trzecie, którzy słyną z niezwykle szybkiego ustawiania ostrości.

Tryb ciągły daje sobie radę w przypadku niezbyt szybko poruszających się obiektów. Nie jest to na pewno funkcjonalność znana z lustrzanek, ale NEX-6 radzi sobie lepiej od aparatów z pomiarem AF opartym tylko na detekcji kontrastu

Zdjęcia seryjne
W przypadku ustawienia standardowej serii zdjęć prędkość wynosi 3 kl/s i jeśli chodzi o pliki JPEG, to ograniczeniem jest karta pamięci. W przypadku szybkich zdjęć seryjnych NEX-6 wykonuje serię z prędkością 10 kl/s przez 2 sekundy następnie zwalnia do 4 kl/s i to tempo trzyma. Warto także dodać, że bufor jest oczyszczany tuż po zaprzestaniu wykonywania zdjęć.

W przypadku tandemu RAW+JPEG wyniki nie są już tak oszałamiające, co nie zmienia faktu, że NEX-6 wybija się ponad przeciętną. Szybka seria zdjęć jest wykonywana przez 1 sekundę w trakcie, której aparat trzyma deklarowane 10 kl/s. Następnie prędkość spada do mniej więcej 1 kl/s. zanim obejrzymy serię zdjęć będziemy musieli chwilę odczekać. W przypadku wolniejszej serii aparat trzyma deklarowane tempo 3kl/s przez pełne 3 sekundy, następnie zwalnia do 1 kl/s. Tak jak w przypadku szybkiej serii zdjęć zapis na kartę trwa poniżej 10 sekund co zasługuje na pochwałę.

Pomiar światła
Sony NEX-6 oferuje trzy tradycyjne metody pomiaru światła: matrycowy (wielopunktowy), centralny oraz punktowy. Do trybu pomiaru dostajemy się przy pomocy przycisku funkcyjnego, który uruchamia menu podręczne lub przez menu główne.


W czasie testu najczęściej korzystaliśmy z matrycowego pomiaru światła, który bardzo dobrze dawał sobie radę w trudnych warunkach oświetleniowych i w przypadku kontrastowych scen. Pomiar dobrze interpretował tego typu sceny przedstawiając je w przewidywalny i przyjemny dla ludzkiego oka sposób.

Tryby ekspozycji
Zmiany trybu ekspozycji dokonujemy przy użyciu dedykowanej tarczy umieszczonej na górnej ściance aparatu. Znajduje się na niej tradycyjny zestaw trybów PASM oraz rozległa panoram, scenerie, inteligentne auto oraz inteligentne auto +. Jak na Sony jest to dość skromny zestaw trybów. NEX-6 został pozbawiony panoram 3D, zdjęć 3D czy osobnego trybu filmowania. Góruje jednak wygodą obsługi nawet w przypadku trybów automatycznych. Scenerię i kierunek panoramy zmieniamy przy pomocy górnej tarczy. Proste i dobre rozwiązanie pozwala nam unikać częstych wizyt w menu głównym.


W trybach automatycznych mamy dostęp do kreatywnego interfejsu, który umożliwi nawet zupełnym amatorom uzyskać taki efekt zdjęciowy jakiego będą oczekiwać.

filtr toy

 

filtr retro

 

filtr czarno-biały o wysokiej gradacji

 

filtr czarno-biały wysoki kontrast


Bracketing
Sony NEX-6 oferuje bracketing ekspozycji ze skokiem co 1/3EV w zakresie 1/3-3EV. Aparat zawsze wykona serię 3 zdjęć, tutaj niestety nie możemy regulować liczby naświetleń. Bracketing znajduje się w zakładce napędu, do której dostajemy się przy pomocy dedykowanego klawisza na nawigatorze.

Balans bieli
Oprócz automatycznego balansu bieli bezlusterkowiec Sony oferuje 11 innych trybów w tym trzy ustawiane przez użytkownika. AWB radzi sobie dobrze z interpretacją różnych źródeł światła w jednej scenie. Jedyne na co możemy ponarzekać to zbyt wyraźne zażółcenie w przypadku światła żarowego. Przy scenach z takim światłem warto upewnić się czy mamy włączone RAW-y lub zdecydować się na dedykowane ustawienie.

Filmowanie
Sony NEX-6 pozwala na nagrywanie filmów w rozdzielczości Full HD. Filmy możemy zapisywać w formacie MP4 lub AVCHD pierwszy z nich jest bardziej powszechny i odtwarzany przez wiele programów, natomiast drugi charakteryzuje się wysoką kompresją połączoną z dobrą jakością.

Podczas filmowanie możemy korzystać z ciągłego autofokusa, który tak jak w przypadku fotografowania radzi sobie całkiem dobrze, skutecznie ustawiając ostrość.

Dźwięk jest nagrywany za pomocą wbudowanego mikrofonu stereo. Podczas ostrzenia aparat prawie nie rejestruje dźwięków kitowego obiektywu.


Podsumowanie
Sony NEX-6 pod względem funkcji czysto fotograficznych radzi sobie bardzo dobrze. Do szybkości działania nie mamy najmniejszych zastrzeżeń. Producent poprawił pracę systemu automatycznego ustawiania ostrości. Na plus zasługuje pomiar światła i działanie automatycznego balansu bieli. Bardzo przyzwoicie radzi sobie także stabilizacja obrazu w kitowym obiektywie, która skutecznie działa do około 2 EV. Duży plus NEX-6 zbiera za zdjęcia seryjne z prędkością 10 kl/s i filmowanie w Full HD. Funkcją, która działa bardzo dobrze i daje dużo radości są panoramy z reki.

+ szybkość działania
+ zdjęcia seryjne 10 kl/s w pełnej rozdzielczości
+ pomiar światła
+ stabilizacja obrazu
+ automatyczny balans bieli
+ filmowanie w Full HD
+ panoramy z ręki

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (15)