Fotografie przeciw homofobii

Autor: Marta Majewska

28 Luty 2003
Artykuł na: 4-5 minut
Wkrótce stowarzyszenie Kampania Przeciw Homofobii rozpocznie akcję "Niech Nas zobaczą". Galerie w Warszawie, Gdańsku i Sosnowcu oraz 500 citylightów w całej Polsce pokażą fotografie, które mają uwrażliwić Polaków na problem mniejszości seksualnych.

Wkrótce stowarzyszenie Kampania Przeciw Homofobii rozpoczyna akcję Niech Nas zobaczą! Galerie w Warszawie, Gdańsku i Sosnowcu oraz 500 citylightów w całej Polsce pokażą fotografie, które mają uwrażliwić Polaków na problem mniejszości seksualnych.

fot. K. Breguła

Fotografie Karoliny Breguły, absolwentki szkoły fotografii GFU na Folkuniversitetet w Sztokholmie, obecnie studentki Europejskiej Akademii Fotografii

w Warszawie przedstawiają pary homoseksulane, trzymające się za ręce. Trzydzieści portretów stanowi przekrój społeczeństwa ? ludzie na fotografiach są różnej płci, w różnym wieku i pochodzących z różnych środowisk.

fot. K. Breguła

Według organizatorów Wystawa ma za zadanie przede wszystkim przełamać silnie funkcjonujące stereotypy osób homoseksualnych jako osoby chore i zboczone: geja strojącego się w kolorowe futerka zniewieściałego chłopca, czy też lesbijki kojarzonej z pismami porno. Tego typu działanie powinno doprowadzić do uwrażliwienia odbiorców na fakt, że osobą o odmiennej orientacji seksualnej może być jego sąsiad, koleżanka z pracy, sprzedawca w kiosku, dentystka, nauczyciel czy nawet jego własne dziecko. Pozwoli to uświadomić, że geje i lesbijki są ludźmi, których zna, lubi, szanuje i w gruncie rzeczy... kocha. W świadomości Polaków mniejszości seksualne innymi słowy kojarzone są z grupą obcą.
W psychologii taką metodę przeciwdziałania uprzedzeniom nazywa się poszerzaniem schematu grupy, z którą identyfikuje się odbiorca, czyli schematu My. Ludzi, których identyfikujemy jako obcych z różnych powodów będziemy dyskryminować. Jeśli ci, których postrzegaliśmy jako obcych, zaczniemy postrzegać jako grupę własną, dyskryminacja zniknie.

fot. K. Breguła

Fotografia jest doskonałym środkiem przekazu takich treści i dzięki tego rodzaju kampaniom można sobie uświadomić, że do jej najważniejszych celów należy budzenie wrażliwości, zwracanie uwagi na problemy i niszczenie stereotypów. Początek kampanii będzie z pewnością wzmocniony przez prezentowaną obecnie w Centrum Sztuki Współczesnej wystawę fotografii Nan Goldin (przeczytaj więcej)

Kampania rozpocznie się w drugiej połowie marca. W Warszawie, w Galerii Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych "Pałacyk", przy ulicy Chmielnej 5, fotografie będzie można oglądać od 22 marca do 7 kwietnia, codziennie w godzinach 11-20

Od 25 kwietnia do 11 maja ekspozycję pokaże Centrum Sztuki Współczesnej, Łaźnia w Gdańsku, a od 15 do 28 maja Galeria CO w Zagłębiowskim Instytucie Sztuki, w Sosnowcu.

Koordynatorem akcji jest stowarzyszenie Kampania Przeciw Homofobii, a sponsorem - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Patronem kampanii jest Izabela Jaruga-Nowacka, Pełnomocnik ds. Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn, MTV Polska oraz Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych

Partnerzy: Ambasada Holandii, Ambasada Szwecji, Rzecznik Praw ds. Mniejszości Seksualnych, Klub Utopia

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Ruszył konkurs na stanowisko prezesa Fundacji Instytut Fotografii Fort
Ruszył konkurs na stanowisko prezesa Fundacji Instytut Fotografii Fort
„IFF wciąż się rozwija, a już w przyszłym roku będzie obchodzić 10-lecie. Dlatego szukamy osoby, która pozostając wierna misji IFF, z odwagą i własną wizją programową wprowadzi IFF w...
4
Gael Bonnefon po raz pierwszy w Polsce - wystawa w Galerii Poprzeczna
Gael Bonnefon po raz pierwszy w Polsce - wystawa w Galerii Poprzeczna
Galeria Poprzeczna w Miechowie zaprasza na wystawę „niezapomniane” debiutującego w Polsce francuskiego artysty sztuk wizualnych Gaela Bonnefon. Wernisaż 8 lutego o 19.00.
8
Mniej marnowania, więcej fotografowania. Rusza „Waste not, snap a lot”
Mniej marnowania, więcej fotografowania. Rusza „Waste not, snap a lot”
Weź udział w konkursie „Waste not, snap a lot”, który ma promować zrównoważone podejście do konsumpcji. Do wygrania aparat i drukarka Instax Wide oraz roczny plan Adobe dla fotografów.
6