Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
O pracach Hansa Bellmera czytamy w tekście kuratorów Marka Janczyka i Iwony Święch:
Najsłynniejsze prace Hansa Bellmera to naturalnej wielkości "Lalki", tworzone w latach 30. i fotografowane obsesyjnie przez następną dekadę. Pierwsza z nich, stworzona w 1933 roku wyobrażała dorastającą dziewczynkę wykonaną z papier-maché, drewna i metalu, której całe "ciało" rozkładało się i składało jak maszyna.
Druga "Lalka" Bellmera, skonstruowana w 1935 roku była stworzona z bibuły, kleju, tak aby przypominała ciało. Została ona sfotografowana przez artystę ponad sto razy w rozmaitych aranżacjach, które wyrażają jego fantazje związane z młodą dziewczyną postrzeganą jako pasywna ofiara. Niezwykła siła oddziaływania erotycznego fotografii Bellmera wynika z obecności w tych obrazach pożądania i jednocześnie awersji do kobiecego ciała. Nostalgia i erotyzm obecne w tych pracach wiążą je z twórczością francuskich surrealistów. Sposób, w jaki osobiste emocje znajdują odbicie w bellmerowskich portretach "Lalk"i do dziś pozostaje kontrowersyjny i niepokojący. - tekst Marka Janczyka i Iwony Święch
Hans Bellmer urodził się w 1902 roku w Katowicach. W latach dwudziestych studiował u Otto Dixa i Georga Grosza, gdzie rozpoczął pracę jako typograf i ilustrator. W 1927 roku otworzył agencję reklamową w Berlinie. Na początku lat trzydziestych wykonywał poruszające fotografie skrępowanych aktów kobiecych. Najważniejszym momentem jego artystycznej kariery było stworzenie w 1933 roku cyklu Lalka, wyrażającego radykalny artystyczny protest wobec współczesnych norm obyczajowych. Prześladowany przez nazistów wyjechał w 1935 roku do Paryża, gdzie przystąpił do surrealistów, wśród których zyskał szczególną pozycję dzięki erotycznemu napięciu i skandalizującemu wydźwiękowi jego prac. Zmarł w 1975 roku w Paryżu.
Wystawa fotografii Hasa Bellmera Obsesja prezentowana jest do 28 kwietnia 2006 roku w sali wystawowej Muzeum Archeologicznego (ul. Poselska 3) w Krakowie.
Muzeum Historii Fotografii dziękuje Panu Andrzejowi Urbanowiczowi prezesowi Towarzystwa Bellmer w Katowicach za udostępnienie wystawy.
Wystawa prezentowana w ramach IV Krakowskiej Dekady Fotografii