Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
O swojej fotografii opowiada sama autorka Camilla Holmgren:
Od jedenastego roku życia zaczęłam fotografować moją młodszą siostrę, ponieważ miała fascynującą twarz. Na początku, (dopóki nie obejrzałam się wstecz), nie docierało do mnie, że działanie to stało się projektem dokumentalnym, w którym nie chodziło o twarz ani życie portretowanej siostry. Projekt stał się niespodziewanie kreacją mnie samej. Zrozumiałam, że ta młoda kobieta na fotografiach to tak naprawdę ja sama. Zainteresowałam się procesem portretowania samej siebie, z towarzyszącym temu zażenowaniem. Praca stała się jeszcze bardziej dokumentacyjną przez uchwycenie surowości nagich ciał w naturalnym świetle. Na przykład siniaki oddały niedoskonałość i realizm. Coraz bardziej interesowały mnie oznaki niedoskonałości, a ich fotografowanie stało się moim protestem przeciwko tuszowaniu rzeczywistości, naprawdę (jak ludzkie ciało) skontrastowanej i intensywnej.
Kiedy kierujesz obiektyw na siebie, wystawiasz się na pewną bezbronność i brak dystansu. Zagadnienia tożsamości i subiektywności stają się znacznie czytelniejsze. Dla mnie to były problemy kobiecej przestrzeni, kobiecego spojrzenia na kobietę. Zbadałam to poprzez stworzenie szczególnie pojętego poczucia przestrzeni, która jest raczej naerotyzowaną przestrzenią niż erotycznym ciałem, przestrzenią całkowicie sfeminizowaną. Zainteresowanie to jest w dużej mierze zwrócone ku cielesnemu doświadczeniu przeciwstawionemu cielesnemu obiektowi. Jest także wyartykułowaniem relacji pomiędzy ciałem, a otaczającą go - często erotyczną - przestrzenią.
Ciało jest usytuowane gdzieś pomiędzy widzialnym i ukrytym jak połowicznie ujawniający się obiekt. Patrzysz na coś, czego nie można zobaczyć. Twarz i półnagie ciało nie jest ani wyeksponowane, ani ukryte. To co powstaje jest pełnym dwuznaczności erotycznym ciałem przestrzeni oraz stłumioną tożsamością ciała samego w sobie.
Tytuł "Don't look now" implikuje psychologiczne napięcie, próbę uchwycenia psychologicznego portretu tożsamości ciała, ogrodzonej i wyizolowanej w znajomych miejscach i w prawie znajomych mieszkaniach. Pojawiający się w nich zagadkowy kabel zwraca uwagę widza na "aktywną stronę" autoportretu, w którym tkwi silne pragnienie bycia sfotografowanym i ukrytym jednocześnie. Jest w samej naturze autoportretu, kreowanie przestrzeni wycofującej się do wnętrza, wyrażanie nie tylko samo uwięzienia, ale także erotycznej nieobecności innych. - Camilla Holmgren
Camilla Holmgren w 2003 roku ukończyła Duńską Królewską Akademię Sztuk Pięknych w Kopenhadze. Zajmuje się portretami oraz aktami, gdzie relacja pomiędzy przestrzenią, a ciałem stanowi centralny temat. Fotografując oznaki niedoskonałości, takie jak siniaki widoczne na skórze, dociera do realności. Prace Holmgren prezentowane były w Berlinie, Syrii, Hiszpanii, USA, Kopenhadze oraz w Hong Kongu. Publikowała artykuły w magazynach dotyczących literatury, sztuki oraz designu w Kopenhadze i w Hong Kongu. Obecnie mieszka i pracuje w Hong Kongu.
Wernisaż wystawy zatytułowanej Don't look now Camilli Holmgren odbędzie się 20 kwietnia 2006 roku o godzinie 20 w NordicHouse przy ulicy Św. Anny 5 w Krakowie. Fotografie eksponowane będą do 19 maja.
Ekspozycja jest prezentowana w ramach IV Krakowskiej Dekady Fotografii
Szczegółowy program IV Dekady Fotogarfii przeczytasz na Fotopolis.pl w dziale wydarzenia