Wydarzenia
„Wewnętrze” - Marta Zgierska i refleksje na temat domu w Galerii Centrala
Odmowa jest próbą wizualnego przedstawienia różnych systemów kontroli i wywierania nacisku. Wernisaż prac Rafała Milacha już w najbliższy piątek.
W 1971 roku radziecka telewizja wyemitowała program popularno-naukowy prezentujący mechanizmy, za pomocą których można skutecznie manipulować ludzką świadomością. Zaproszona do studia młodzież została poddana eksperymentom, które miały uświadomić telewidzom, w jakim stopniu sugestia i konformizm wpływają na odbiór rzeczywistości eliminując z niej nawet najbardziej oczywiste fakty. Nie będzie specjalnym nadużyciem stwierdzenie, że obraz ten (choć nie wprost) obnażał techniki wykorzystywane na co dzień przez sowiecką władzę. Nikt wówczas nie dostrzegł wywrotowego potencjału tego dzieła - propagandowa tuba reżimu zaprezentowała go jako pozbawioną związku z realiami naukową ciekawostkę.
© Rafał Milach, z cyklu „The Winners”, 2011–2013
Krejwańcy, Białoruś, Administracja kołchozu, gdzie Walerij – najlepszy białoruski oracz – pomimo polecenia od przełożonych, odmówił współpracy z fotografem.
W proces formatowania i przesuwania znaczeń oraz tworzenia nowych ideologii wpisują się zarówno niewinne gesty, jak i sprawdzone zabiegi socjotechniczne. W zależności od regionu różnią się intensywnością, skalą i metodami, natomiast wszystkie służą konkretnej utopijnej wizji narzucanej przez aparat władzy. Jedynym odnotowanym tu przypadkiem zaburzenia tego schematu był incydent w białoruskim kołchozie Krejwańcy, gdzie oracz Walerij, miejscowy przodownik pracy, mimo wyraźnego polecenia przełożonych, odmówił współpracy z fotografem.
© Rafał Milach, z cyklu „Chasing a White Horse”, 2013
Łazika, Gruzja, Ogrodzenie obozu letniego dla dzieci. Łazika to położone tuż przy granicy z Abchazją „miasto – koncept” wymyślone przez Micheila Saakaszwilego. Pierwotny plan zakładał zbudowanie wielkiego, nowoczesnego kurortu połączonego z portem handlowym. Prezydencka wizja zakładała również, że Łazika w przeciągu dekady stanie się drugim największym miastem w Gruzji. Dotychczas udało się wznieść jedynie Dom Sprawiedliwości wraz z drogą dojazdową oraz obóz wypoczynkowy dla dzieci i młodzieży. W 2012 roku roboty wstrzymano. Miejscowa legenda głosi, że obóz, ulokowany kilkaset metrów od granicy, miał zminimalizować szansę ostrzału lub ataku ze strony wspieranych przez Rosję Abchazów. Wojna gruzińsko-abchaska zakończyła się ponad 20 lat temu, jednak napięcie między obu państwami nadal się utrzymuje.
Wernisaż odbędzie się już w najbliższy piątek, 12 maja 2017 roku o godzinie 19:00 w łódzkim Atlasie Sztuki (ul. Piotrowska 114/116). Ekspozycję będzie można oglądać do 18 czerwca bieżącego roku. Wystawa jest czynna: wtorek-piątek 11:00-20:00, sobota-niedziela 11:00-17:00. Więcej informacji możecie znaleźć na stronie www.atlassztuki.pl.
Rafał Milach (ur. 1978 w Gliwicach) - artysta wizualny, fotograf, autor książek. Podejmuje tematy dotyczące transformacji w dawnym bloku wschodnim. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach oraz Instytutu Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w czeskiej Opawie (obecnie wykładowca tej uczelni). Autor wielokrotnie nagradzanych książek, m.in. The Winners, 7 Rooms. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Magnum Foundaon i Europejskiej Fundacji Kultury. Laureat wielu konkursów, m.in.: Pictures of the Year Internaonal, World Press Photo. Współzałożyciel kolektywu Sputnik Photos. Miał liczne wystawy w Polsce i na świecie. Jego prace znajdują się w kolekcjach Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Muzeum w Gliwicach, Kiyosato Museum of Photographic Arts (Japonia), Brandts w Odense (Dania).