Samyang 12 mm f/2,8 ED AS NCS Fish-eye - Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

72%

Samyang 12 mm f/2,8 ED AS NCS Fish-eye to manualny, jasny obiektyw typu rybie oko, który może zaciekawić wielu entuzjastów fotografii. Zobaczcie, jak ta pełnoklatkowa konstrukcja wypadła w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

4 Wrzesień 2015
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

 


Nie jest tajemnicą, że rynek fotograficzny jest już zapełniony ultraszerokokątnymi obiektywami, które oferują różne efekty wizualne. Mimo to koreańska firma Samyang dołożyła także i swoją cegiełkę prezentując model Samyang 12 mm f/2,8 ED AS NCS Fish-eye. Jest to wprawdzie kolejny obiektyw typu rybie oko dostępny w ofercie producenta, jednak trzeba zauważyć, że to pierwsza konstrukcja, która w całości pokrywa pełnoklatkową matrycę obrazu. Co więcej jest dostępna z mocowaniami Canon EF, Nikon F, Pentax K, Sony A, Sony E, Canon M, Fujifilm X, Samsung NX, Cztery Trzecie i Mikro Cztery Trzecie.

Niewątpliwą zaletą testowanego modelu jest jego cena i wykonanie. Za kwotę około 1899 zł otrzymujemy sprzęt, który sprawia wrażenie bardzo odpornego i wytrzymałego. Do miana pancernego jednak mu trochę brakuje. A to dlatego, że producent nie zdecydował się na użycie dodatkowych uszczelnień, które jeszcze bardziej chroniłyby wnętrze przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Niemniej jednak wszystkie elementy obiektywu są odpowiednio dopasowane, spójne i zwarte.

Zobacz wszystkie zdjęcia (6)

Obiektyw nie posiada autofokusa, jednak poprawne ustawianie ostrości nie stanowi większych problemów. Na obudowie znalazł się wąski,wygodny pierścień ustawiania ostrości. Co więcej, pod nim znajduje się skala informująca o głębi ostrości oraz odległości pomiędzy fotografowanym obiektem a aparatem. Dzięki temu ostrość może być ustawiona bardzo precyzyjnie. Na tubusie obecny jest również pierścień zmiany przysłony, jednak jest on umieszczony zbyt blisko bagnetu. Przez to górna część aparatu zakrywa skalę uniemożliwiając jej odczyt oraz - w konsekwencji - funkcjonalne użycie pierścienia.

Optyka również wypada dobrze - o ile oczywiście nie będziemy brać pod uwagę aberracji chromatycznej. Jest ona duża i wyraźnie zauważalna na zdjęciach, zwłaszcza w kontrastowych partiach kadru (występuje pod postacią kolorowej obwódki). Pochwalić za to należy pracę pod ostre światło. Na fotografiach trudno doszukać się artefaktów w postaci blików i flar. Również rozdzielczość obrazu stoi na dobrym poziomie. Zdjęcia w centrum są ostre. Jedynie brzegi oferują nieco bardziej rozmyty obraz, ale jest to normalne w obiektywach tego typu.

Czy zatem Samyang 12 mm f/2,8 ED AS NCS Fish-eye to propozycja godna polecenia? Naszym zdaniem, tak. Za około 1899 zł otrzymujemy konstrukcję, która spokojnie zadowoli nawet wymagających użytkowników.

Podsumowanie

+ bardzo dobra jakość wykonania
+ wygodny pierścień ustawiania ostrości
+ czytelna skala odległości hiperfokalnej
+ dobra jakość obrazu w centrum kadru
+ dobrze skorygowana winieta w całym zakresie przysłon
+ bardzo dobra praca w warunkach kontrastowego oświetlenia
+ niska cena

- niewygodny pierścień ustawiania przysłony
- brak uszczelnień
- brak autofokusa
- bardzo słabo skorygowana aberracja chromatyczna
- zauważalne rozmycie obrazu na brzegach kadru

Samyang 12 mm f/2,8 ED AS NCS Fish-eye uzyskał w swojej klasie 72%








]> */


]

Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Ocena ogólna

72%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły