Samyang 12 mm f/2,8 ED AS NCS Fish-eye - Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

72%

Samyang 12 mm f/2,8 ED AS NCS Fish-eye to manualny, jasny obiektyw typu rybie oko, który może zaciekawić wielu entuzjastów fotografii. Zobaczcie, jak ta pełnoklatkowa konstrukcja wypadła w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

4 Wrzesień 2015
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

 


Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Testowany Samyang 12 mm f/2,8 ED AS NCS Fish-eye nie osiągnął powalających wyników wartości BxU. Jak możemy odczytać z powyższego wykresu, podczas fotografowania z wykorzystaniem przysłony f/2.8 rozmycie obrazu będzie nie do przyjęcia w całej rozpiętości kadru. Wartości BxU wahają się w granicach 5.29-9.57 na brzegach i 5.27-6.47 w centrum. Oznacza to, że przejścia pomiędzy czernią i bielą będą wyraźnie rozmyte. Ukazuje to także charakterystyka wykresu, która nie tworzy równej płaszczyzny. Co więcej, dysproporcje rozmycia między poszczególnymi fragmentami kadru są bardzo duże i zauważalne. Natomiast przymknięcie przysłony - nawet do f/8 - nieznacznie poprawia wartości rozmycia obrazu. Wykres jednak wciąż świadczy o dużych rozbieżnościach między centrum a brzegami kadru.

Wartości dla odbitki 20x30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Zdecydowanie lepiej wyglądają wartości BxU wygenerowane dla odbitki 20 x 30 cm. Obraz już podczas fotografowania na najszerzej otwartej przysłonie f/2.8 będzie ostry niemal na całej powierzchni kadru. Wyjątek stanowią jedynie dolna krawędź oraz prawy górny róg zdjęcia, gdzie może wystąpić delikatne rozmycie (20.15-23.63). Jednak są to niewielkie odchyły, dlatego też w praktyce rozmycie nie powinno być zauważalne i nie wpłynie negatywnie na ostateczny odbiór zdjęcia.





]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
4
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa szerokokątna stałka z serii G celuje w idealny balans pomiędzy modelami 14 mm f/1.8 i 20 mm f/1.8, oferując wysokiej jakości optykę w bardzo kompaktowej obudowie z przystępną...
11
Powiązane artykuły